אנטרופי דורשת עוד פרטים על עסקת בעלי העניין של אלוביץ'

מדובר בעסקה שבמסגרתה תרכוש yes מקטעי לוויין מחלל תקשורת ב-22 מיליון דולר בשנה ■ לנוכח הבקשות נדחו האסיפות לאישור העסקה ב-8 ימים

שאול אלוביץ  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

האם עסקת בעלי העניין של בזק וחלל תקשורת נתקלת בקשיים? שתי החברות שבשליטת שאול אלוביץ' דיווחו היום כי החליטו לדחות ב-8 ימים את אסיפות בעלי המניות שלהן, שזומנו לצורך אישור העסקה. בדיווח לבורסה ציינה בזק כי מועד האסיפה נדחה ל-3 באפריל, בעקבות פניות שקיבלה מרשות ני"ע, מחברת הייעוץ והמחקר אנטרופי וכן מגופים מוסדיים, שבהן התבקשה לפרסם פרטים נוספים הנוגעים לעסקה.

ככל הנראה, פניית הרשות עוסקת בעניינים טכניים הקשורים לדרך אישור העסקה, בעוד שאנטרופי והמוסדיים מעוניינים לקבל פרטים נוספים על תנאי העסקה, לפני שיחליטו אם לתמוך באישורה או להתנגד לה. לא מן הנמנע כי, בין השאר, מדובר במידע נוסף אודות דרך תמחור העסקה והחלופות הנוספות שנבחנו על ידי בזק והחברה הבת שלה yes, המפעילה שירותי טלוויזיה רב ערוצית.

בחודש שעבר פרסמו בזק וחלל תקשורת זימונים לאסיפת בעלי מניות, כשעל הפרק עומדת כאמור עסקה, שבמסגרתה תחכור yes מקטעי לוויין בלווייני התקשורת של חברת חלל תקשורת. מדובר בהסכם ל-12 שנה, שבמסגרתו תשלם yes לחלל כ-21.9 מיליון דולר מדי שנה, ובסך הכל כ-263 מיליון דולר.

עם זאת, yes תהיה זכאית להשתתף בשליש מההכנסות העודפות שיתקבלו משימוש עודף בלוויינים של חלל תקשורת, וכן תהיה זכאית בחלק מהתקופה להנחות של עד 2.4 מיליון דולר בשנה בגין שימוש מוגבר.

העסקה הנוכחית מהווה עדכון לעסקה קיימת, שנדרש בעקבות פיצוץ הלוויין עמוס 6 של חלל תקשורת. היא מורכבת משימוש בלוויין המוחכר עמוס 7 למשך ארבע-חמש שנים, ולאחר מכן מעסקת המשך עם הלוויין עמוס 8 שיוקם עד אז.

מדובר בעסקת בעלי עניין, מאחר שגם בזק וגם חלל תקשורת נשלטות כאמור בידי אלוביץ'. משום כך, נדרשות הן בזק והן חלל לזכות בתמיכה של מרבית בעלי מניותיהן, שאינם נמנים עם גרעין השליטה בכל אחת מהן. מאחר שבזק (באמצעות yes) היא הרוכשת בעסקה, הרי שעל פניו, נראה כי אם קיים קושי באישור העסקה, הרי שהוא יגיע מכיוון בעלי מניותיה.

למעשה, 73.6% ממניות בזק נמצאות בידי מספר רב של גופים מוסדיים ומשקיעים פרטיים בישראל ובחו"ל, כך שלצורך אישור העסקה תידרש החברה לתמיכה רחבה. תמיכה כזו תוכל להגיע אם חברות הייעוץ והמחקר, ובהן אנטרופי, ימליצו ללקוחותיהן לתמוך בעסקה. בחלל תקשורת מחזיקים, מלבד בעל השליטה, שתי החברות מר (3.2%) ושירותי לוויין (4.2%), וכן רבים מקרב המוסדיים הישראלים.