לונדון: 4 הרוגים ופצועים רבים בפיגוע מחוץ לפרלמנט הבריטי

הרוגים ופצועים באורח אנוש כשמחבל דרס עוברי אורח בגשר ווסטמיניסטר ואז דקר שוטר בשטח הפרלמנט ■ התוקף נורה בידי המשטרה ■ עוצר הוטל על הפרלמנט, ונמסר כי רה"מ תרזה מיי נמצאת במקום מבטחים

לונדון / צילום: רויטרס
לונדון / צילום: רויטרס

4 בני אדם נהרגו, ועוד עשרות נפצעו, בפיגוע משולב שאירע היום (ד') מחוץ לפרלמנט בלונדון. לפי עדויות, המחבל דרס עוברי אורח בגשר ווסטמיניסטר המוביל למבנה שבבירת בריטניה, פגע בשער המתחם ודקר את אחד השוטרים. לאחר מכן, הוא נורה. המשטרה מסרה כי היא מתייחסת לאירוע כאל פיגוע, אך לא מסרה פרטים נוספים.

כתב של רשת BBC מסר כי המשטרה איתרה כלי רכב חשוד בסמוך לפרלמנט וכי אנשים מפונים מהמקום. עוצר הוטל על הפרלמנט וכוחות משטרה רבים נכסו אליו לאחר הירי, כשהמחוקקים נאלצו להסתתר. דובר מטעמה של ראשת הממשלה תרזה מיי מסר כי היא בטוחה אחרי התקרית בפרלמנט, אך סירב למסור היכן היא הייתה במהלכה. נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ אמר לכתבים כי הוא עודכן בתקרית.

"התוקף נורה בידי המשטרה, וצוותי רפואה הגיעו לזירה כדי לפנות את הפצועים", אמר יו"ר הפרלמנט למחוקקים. "יש גם דיווחים על תקריות אחרות בארמון ווסטמיניסטר, אבל יהיה זה שגוי מצדי למסור פרטים נוספים בטרם הם אושרו על ידי המשטרה".

חבר הפרלמנט מהמפלגה השמרנית גרנאט שפס אמר כי הוא שמע ארבע יריות והמשטרה קראה למחוקקים להסתתר בזמן האירוע. קווין, עד ראייה לפיגוע, סיפר לרשת "סקיי ניוז" כי "שמענו פיצוץ גדול מאוד, היו הרבה צעקות ואנשים רצו". הוא הוסיף כי הוא הסתכלת מבעד לחלון במשרדו בתוך בניין הפרלמנט באותה העת. "הבטתי שמאלה, שערי האבטחה נפרצו". הוא תיאר כי "מישהו תקף שוטר", ולאחר מכן שוטר נוסף מיהר למקום.

אדם סינג, עובד ממשל, אמר: "שמענו קולות של התנגשות מחוץ למשרד, ה'בום' הזה נשמע כמו התרסקות של מכונית, משהו גדול קרה". יש שערים שבדרך כלל סגורים, ואפשר רק להיכנס עם אישור ביטחוני", הסביר. "אבל מישהו פרץ את השער ותקף את השוטר". לדבריו, "ראיתי אותו נופל, ושוטר אחר חש לעזרתו. האיש קם, ונראה שהיה לו סכין ביד, ואז שמענו קולות ירי".

בריטניה נמצאת בכוננות גבוהה ברקע איומים של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ושל ארגוני טרור אחרים להוציא לפועל פיגועים על אדמתה. היום מציינת בלגיה שנה למתקפת הטרור בבריסל, שבה נהרגו 32 איש בפיגוע משולב שהוציא לפועל דאעש.

רמת הכוננות בבריטניה היא השנייה בחומרתה, שמשמעותה כי יש אפשרות גבוהה למתקפת טרור. במאי 2013 שני מוסלמים קיצונים דקרו את החייל לי ריגבי ברחוב בדרום-מזרח לונדון. ביולי 2005, ארבעה מחבלים התפוצצו באוטובוס ובתחנות רכבת בבירה, במתקפה החמורה ביותר על בירת בריטניה מאז מלחמת העולם השנייה. 52 איש נהרגו בפיגוע של אל-קאעידה.