שורת הרווח

כיצד משפיעה אחריות תאגידית על הרווחים?

תעשיית ההשקעות האחראיות בעולם צומחת בקצב גבוה ▪ רוב הסטטיסטיקות מראות שמדדי ההשקעות האחראיות מניבים תשואה עודפת על מדדי השוק ▪ מה הקשר בין אחריות תאגידית להצלחה כלכלית, ואיך ניתן למנף אותה לטובת הארגון?

התפיסה לפיה עסקים מחויבים לפעול גם לטובת החברה והסביבה, מהווה כיום חלק אינטגרלי בהתנהלות הארגונית של חברות עסקיות וציבוריות מובילות בעולם ובישראל. הפעילויות החברתיות והסביבתיות אמנם צורכות משאבים, אך מחקרים מוכיחים כי הן משפרות את האווירה בחברה, תורמות לשיפור התדמית והמוניטין שלה ולמרות עלותן הגבוהה, גם מעלות את ערך השוק של החברה.

אין זה סוד שתעשיית ההשקעות האחראיות בעולם צומחת בקצב מהיר. ההערכות מדברות על למעלה מ-10 טריליון דולר, שמנוהלים תחת אסטרטגיית אחריות תאגידית ( SRI - Socially Responsible Investment ). ברור לכל כי פעילויות אלו מעלות את קרנם של הארגונים בעיני הציבור, אולם מנגד נשאלת השאלה - האם הפעילויות תורמות גם להגדלת הרווחים של אותם ארגונים? המספרים, כאמור, הולכים וגדלים ואכן, רוב הסטטיסטיקות מראות שמדדי ההשקעות האחראיות מניבים תשואה עודפת על מדדי השוק, וזאת בסיכון מעט נמוך יותר.

אחריות תאגידית מניבה רווח / צילום: shutterstock

במשך שנים רבות מנהלי חברות פעלו לפי אמירתו של הכלכלן מילטון פרידמן, שגרס כי "האחריות היחידה של עסק היא להגדיל את הרווחיות שלו". אך העולם השתנה והמודעות לצרכים חברתיים וסביבתיים עלתה וכיום, בעקבות מחקרים שונים שהתבצעו בנושא, רוב המנהלים מאמינים כי אחריות תאגידית יכולה בהחלט לשפר את הרווחים. הם מבינים כי היא מעלה את ערכה של החברה בשוק, מובילה לעלייה במכירות, לשיפור הנאמנות של העובדים ולמשיכת כוח אדם טוב יותר לחברה.

בנוסף, פעילויות של אחריות תאגידית בתחומי הקיימות עשויות להפחית עלויות ולשפר את היעילות. יתרון נוסף לארגונים עסקיים הוא שפעילות חברתית אינטנסיבית עשויה לסייע להם במדדים כמו FTSE4Good , מדד עולמי הבוחן את ביצועיהן של חברות בתחומי האחריות החברתית והסביבתית, במדד הדאו ג'ונס ובמדדים דומים אחרים. כל זה יכול להעלות את מחיר המניה של החברה, להפוך את מניות המנהלים והאופציות לרווחיות יותר ואת בעלי המניות למאושרים יותר .

האם רווחים גבוהים מאפשרים הוצאה גדולה יותר על אחריות תאגידית, או שמא האחריות התאגידית עצמה יוצרת רווחים גבוהים יותר ? מדובר בשאלה טריקית שהתשובות עליה חלוקות. ממחקר שפורסם בארה"ב (בשנת 2010) עולה כי לאחריות תאגידית יש גם יתרונות מדידים. החוקרים השוו את הביצועים הכלכליים של 120 תאגידים בארה"ב החברים במדד הדאו ג'ונס לעומת 120 שלא היו חברים בו, ומצאו כי חברות שאימצו מדיניות של אחריות תאגידית דיווחו על שולי רווח נקי גבוהים יותר, וכן רווח גדול יותר על נכסים.

לעומת זאת, מחקר שנערך באותה שנה באוניברסיטת גטבורג בשבדיה טוען, כי לפעילויות אחריות תאגידית אין בדרך כלל השפעה שלילית על הרווחיות, אך במקרים המעטים שבהם יש להן השפעה חיובית, השפעה זו קטנה למדי. עם זאת, כמעט שום ארגון עסקי גדול היום לא ירצה להיכלל ברשימת החברות שלא מנהלות מדיניות של אחריות תאגידית. כלכלנים מסבירים כי לא משנה עד כמה קשה לחבר אחריות תאגידית עם רווחים, בשורה התחתונה הלקוחות (שהם מחזיקי העניין החשובים ביותר) מגלים נאמנות כלפי ארגונים פעילים שתורמים לחברה ולסביבה, כיוון שאלו מצטיירים כבעלי מודעות מוסרית גבוהה.