שטראוס רוכשת מניות TPG בשטראוס קפה לפי שווי מיליארד אירו

סיכמה על רכישת מניות שטראוס קפה שמחזיקה קרן TPG קפיטל (25.1%) תמורת 257 מיליון אירו ■ תקלת ייצור בחברת החומוס סברה פגעה בתוצאות שטראוס ברבעון הרביעי

גדי לסין / צילום: איל יצהר
גדי לסין / צילום: איל יצהר

קבוצת המזון והמשקאות שטראוס עדכנה הבוקר (ג') על עסקת ענק, בהיקף של 257 מיליון אירו (כ-1 מיליארד שקל), שבה רכשה את החזקות שותפתה האמריקאית, קרן TPG קפיטל, בחברה-הבתת שטראוס קפה (25.1%). העסקה משקפת שווי של כ-1 מיליארד אירו לשטראוס קפה, וזאת כעשורר לאחר ש-TPGG נכנסה להשקעה בה.

בשטראוס ציינו היום כי "העסקה יוצרת ערך, תתרום לרווחיות ותאפשר יתר גמישות אסטרטגית, אופרטיבית וניהולית". שטראוס קפה מהווה את פעילותה העיקרית של קבוצת שטראוס, ואחראית עלל קרוב ל-50% מהכנסותיה.

172 מיליון אירו מסכום הרכישה כבר שולמו במועד החתימה על ההסכם, באמצעות מקורותיה העצמאיים של שטראוס והלוואה קצרת-מועד שלקחה, בסך של 434 מיליון שקל, בריבית שנתית של 1.5%-2%, שתוחלף בהמשך בחוב לזמן ארוך.

את יתרת הסכום, כ-85 מיליון אירו, תשלם שטראוס עד אמצע חודש אוגוסט. נוסף על כך תפדה שטראוס קפה אופציות שהוקצו למנהלים בשטראוס קפה בסך של כ-17 מיליון אירו, שייפדו או יומרו לאופציות של שטראוס גרופ - אופציות בשווי של כ-2 מיליון אירו.

כקרן פרייבט אקוויטי, ביקשה TPG לממש את החזקתה מספר שנים לאחר כניסתה לשותפות, ופנתה לשטראוס כבר במהלך 2013 בדרישה לרכוש את חלקה, או להוציא את חברת הקפה להנפקה. על רקע רצונה זה, התעורר סכסוך משפטי בין הצדדים, ו-TPG טענה בין היתר כי שטראוס פעלה לסכל מהלך של הנפקה, אולם בית משפט בהולנד (שם ממוקם מטה שטראוס קפה), שדן בנושא, דחה את טענות הקרן.

עם זאת, בחודש מארס 2015 עדכנה שטראוס כי חברת הקפה הגישה טיוטת תשקיף חסויה לרשות ניירות ערך האמריקאית, לקראת הנפקה אפשרית של מניותיה בארה"ב, אולם מאז לא נרשמה התקדמות בעניין.

"עסקה במחיר טוב"

דורין פלס, מנהלת מחלקת המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי, מעריכה כי TPG מסכמת את השותפות שלה בחברת הקפה ברווח של כ-70 מיליון דולר, זאת על בסיס השקעה של כ-290 מיליון דולר שהיא ביצעה בכניסתה לשותפות, וכ-65 מיליון דולר חלקה בדיבידנדים שחילקה שטראוס קפה מאז ועד כה.

עוד הוסיפה פלס, כי הרכישה משקפת "שווי נמוך יחסית לזה שהערכנו (סביב 1.3 מיליארד דולר לכלל הפעילות) ועכשיו נשאלת השאלה האם שטראוס עשתה עסקה במחיר מציאה, או שפעילות הקפה באמת שווה פחות. אנו סבורים שמדובר בעסקה במחיר טוב, שתעניק לשטראוס שליטה בלעדית בפעילות הקפה על כל המשתמע מכך". לפי פלס, העסקה נעשתה במכפיל EBITDA "נמוך גם ביחס לסביבה הנוכחית, וגם בהשוואה לעסקאות דומות שנעשו בענף בשנים האחרונות".

צמיחה בברזיל, חולשה בסרביה

שטראוס קפה נחשבת לאחת מעשר חברות הקפה הגדולות בעולם מבחינת היקף מכירותיה, עם נתח שוק של 2.4% בקפה קמעונאי, 14 אתרי ייצור בעולם וכ-7,500 עובדים (כ-780 בישראל). בסיכום 2016 צמחה פעילותה ב-7% ל-3.7 מיליארד שקל. לצד זאת, שטראוס קפה הציגה אשתקד עלייה של 10% ברווחיה הגולמיים, שהתקרבו ל-1.2 מיליארד שקל, ובשורה התפעולית נרשמה קפיצה של 34% ל-359 מיליון שקל. בשטראוס מייחסים את השיפור בפעילות לעלייה כמותית במכירות וכן להעלאות מחיר שנעשו בחלק ממדינות הפעילות בעקבות עלייה בעלות הקפה הירוק ושחיקת מטבעות ביחס לדולר האמריקאי.

הצמיחה המרשימה ביותר בהכנסות השנתיות של שטראוס נרשמה בברזיל, שוק הפעילות המרכזי שלה, האחראי על קרוב ל-50% מהפעילות השנתית, עם הכנסות שהגיעו ב-2016 ל-1.7 מיליארד שקל אחרי קפיצה שנתית של 16% בפעילות - צמיחה המיוחסת בעיקרה למכירות הקפה הקלוי והטחון.

בצד השלילי בלטה בשנה החולפת הפעילות בסרביה, שם המכירות נשחקו ביותר מ-13% ל-136 מיליון שקל, בשל "מגמה צרכנית להעדפת מותגי קפה זולים יותר, ושחיקות מחירים עקב החרפת הסביבה התחרותית", ומכירות שטראוס קפה ישראל עלו ב-4% ל-673 מיליון שקל.

שטראוס קפה

תחום פעילות: ייצור ושיווק מגוון מוצרי קפה

אזורי פעילות מרכזיים: ברזיל, ישראל, מזרח ומרכז אירופה

מנכ"ל: תומר הרפז

תוצאות 2016, במיליוני שקלים:

הכנסות: 3,673

רווח גולמי: 1,182

רווח תפעולי: 359

תקלת ייצור בחברת החומוס סברה פגעה בתוצאות שטראוס ברבעון הרביעי

לצד עסקת הענק עליה דיווחה שטראוס, לרכישת מניות המיעוט בשטראוס קפה מידי חברת TPG, היא פרסמה הבוקר את דוחותיה הכספיים לשנת 2016, שהסתיימה עם עלייה של כ-4% בהכנסות ל-7.95 מיליארד שקל, לצד צמיחה של יותר מ-14% ברווח הנקי ל-335 מיליון שקל, תוך שיפור הרווח הגולמי והתפעולי.

עם זאת, המגמה ברבעון הרביעי הייתה שונה: למרות עלייה של כ-7% במכירות ל-2 מיליארד שקל, שיעורי הרווחיות נחלשו על רקע עלייה בעלות המכירות והוצאות המכירה והשיווק. הרווח התפעולי הרבעוני של שטראוס ירד ביותר מ-14% ל-15 מיליון שקל, ובשורה התחתונה - למרות צמצום בהוצאות המימון והמסים - רווחיה נשחקו בשיעור חד של 22% ל-58 מיליון שקל.

ברבעון הרביעי סבלה שטראוס מתקלת ייצור בחברה-הבת סברה, הפועלת בארה"ב, שבה מחזיקה שטראוס 50% לצד שותפה, תאגיד הענק פפסיקו. סברה, הפועלת בתחום המטבלים והממרחים המצוננים, בעיקר חומוס, היא אחד ממנועי הצמיחה הבולטים של שטראוס בשנים האחרונות. בחודש נובמבר האחרון הודיעה סברה על איסוף (Recall) וולונטרי בצפון אמריקה של כמה מוצרי חומוס "בשל חשש לליסטריה שאובחנה באתר הייצור של החברה בווירג'יניה - אך לא במוצריה הסופיים", והיא "נקטה בסדרת צעדים במפעל כדי לטפל באירוע, ופועלת בתיאום עם הרשויות המתאימות בארה"ב". בסופו של דבר לא נמצא אף מוצר שהכיל ליסטריה.

בעקבות ה"ריקול", נשחקו הכנסותיה של סברה ברבעון הרביעי ב-32% ל-233 מיליון שקל, והיא הציגה הפסד תפעולי של 26 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 57 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2015. המגמה השלילית ניכרת גם בתוצאותיה השנתיות של סברה, שסיכמה את 2016 עם ירידה של קרוב ל-7% במכירות ל-1.3 מיליארד שקל, לצד צניחה של 37% ברווחיה התפעוליים שעמדו על 118 מיליון שקל.

סברה, הפועלת גם בקנדה ובאמצעות חברת "אובלה" במקסיקו, אוסטרליה ומערב אירופה, היא חברת המטבלים והממרחים המצוננים הגדולה ביותר בארה"ב, עם נתח שוק כספי שעמד ב-2016 על יותר מ-26% בכל הקטגוריה, ושל כ-60% בחומוס.

שיפור ברווחיות בפעילות המקומית

שטראוס, יצרנית ומשווקת מזון ומשקאות המעסיקה כ-14,830 עובדים, היא חברת המזון השנייה בגודלה בישראל עם נתח שוק של 11.5% משוק המזון והמשקאות המקומי. בנוסף יש לה פעילות משמעותית בכ-20 מדינות ברחבי העולם, במרכזה פעילות הקפה (המהווה קרוב ל-50% מהכנסות שטראוס), והיא נמנית בין עשר החברות הבולטות בעולם מבחינת נתחי שוק בקטגוריה זו.

פעילותה של שטראוס, שבשליטת משפחת שטראוס, מחולקת לכמה מגזרים מרכזיים, שמלבד סברה כוללים את שטראוס ישראל, קפה (ישראל ובינלאומי), פעילות בתחום המים (תמי 4) וייצור ומכירת מוצרי שוקולד (מקס ברנר).

בשוק המקומי, הכנסותיה השנתיות של שטראוס עלו ביותר מ-3% והתקרבו ל-3 מיליארד שקל, וברבעון הרביעי שמרו על יציבות ברמה של 689 מיליון שקל. בשורה התפעולית מציגה הפעילות בישראל צמיחה של כ-11%-12% בסיכום שנתי ורבעוני, לרמות של 314 מיליון ו-66 מיליון שקל בהתאמה, תוך שיפור בשיעורי הרווח מהמכירות. את השיפור ברווחיות מייחסים בחברה בין היתר ל"המשך צעדי התייעלות בתהליכי הייצור והאריזה במספר מפעלים", וכן לירידה במחירי חלק מחומרי הגלם. עוד מדווחת שטראוס על הפרשה לחובות מסופקים במקס ברנר, שהשפיעה לשלילה על רווחי המגזר.

גדי לסין, מנכ"ל שטראוס, מסר כי "2016 היא שנה חזקה לקבוצה ולעסקיה, שהציגו שיפור חיובי בכל המדדים וכן תזרים מזומנים חזק. שטראוס ישראל צומחת בעקביות מעל לצמיחת השוק בישראל, ושטראוס קפה מסיימת שנה חזקה. בסברה עברנו השנה אירוע 'ריקול' אשר מנוהל באופן אחראי, על-מנת להבטיח חזרה הדרגתית לביצועים טובים".

בבית ההשקעות אי.בי.אי ציינו בעניינה של סברה כי "מדובר על נזק משמעותי, אך אנו מעריכים שהפגיעה תתמתן ככל שיעבור הזמן, ונצפה לראות התאוששות מסוימת כבר ב-2017". כן הם מזכירים כי ברבעון הרביעי של 2015 נהנתה שטראוס מהחזר ביטוחי של 5 מיליון שקל בגין אירוע "ריקול" אחר שהיה בסברה.

באקסלנס ברוקראז' סבורים כי התוצאות הרבעוניות של שטראוס חלשות בהשפעת סברה, ומעריכים כי ב-2017 "יהיה שיפור קל בתוצאות החברה בזכות שיפור בישראל ובקפה, וסימן השאלה העיקרי יהיה קצבי הצמיחה בסברה".