שקד וכחלון הודיעו: יוקם בית משפט כלכלי במחוזי בחיפה

מאחר שבמחוז חיפה מתקיימת פעילות כלכלית משמעותית, החליטו השרים על הקמת מחלקה כלכלית בביהמ"ש המחוזי בעיר ■ שקד: "השופטים שיישבו בהרכב יהיו מטובי המומחים בתחומים המסחריים והכלכליים"

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

בשורה לאנשי העסקים הפועלים בצפון: שרת המשפטים איילת שקד, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ושר האוצר משה כחלון החליטו על הקמת בית משפט כלכלי בחיפה. כיום פועלת בישראל מחלקה כלכלית אחת, בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בית המשפט הכלכלי בחיפה ייפתח במטרה לייעל ולשכלל את האכיפה הפלילית, המינהלית והאזרחית בעניינים כלכליים באזור הצפון.

תיקון מספר 59 לחוק בתי המשפט קבע בעבר כי עניינים כלכליים יהיו בסמכותם העניינית של בתי המשפט המחוזיים, ובמסגרתו הוקמה לפני מספר שנים המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

המחלקה הכלכלית בתל-אביב נחנכה בדצמבר 2010, ומונו אליה 3 שופטים: רות רונן, חאלד כבוב ודניה קרת-מאיר. לפי החוק, בבית המשפט הכלכלי נדונים כתבי אישום בגין עבירות על חוק ניירות ערך, וכמו כן גם יגיעו אליו מרבית התיקים האזרחיים בתחום דיני חברות ודיני ניירות ערך, לרבות תביעות נגזרות וייצוגיות. בית המשפט דן גם בעתירות מינהליות נגד החלטות רשות ניירות ערך, הבורסה ורשם החברות וכן בערעורים על ועדת משמעת לפי חוק הייעוץ.

עם זאת, הוגדר כי בית המשפט הכלכלי לא ידון בהליכי פשרה, שמטרתם הבראת חברות, בהליכים הקשורים לחברות לתועלת הציבור, בעניינים כלכליים בתחום דיני משפחה, בעניינים בעילה של הרמת מסך ובערעור על החלטת רשם בעניין קנס כספי.

כפי שפורסם אתמול (ב'), בעקבות פרישתה הצפויה של השופטת דניה קרת-מאיר, יצטרף שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מגן אלטוביה, לכבוב ורונן כשופט קבוע במחלקה הכלכלית במחוזי בתל-אביב.

מדובר בהרכב שופטים מקצועיים קבוע, שבפניהם נדונים הליכים פליליים, מינהליים ואזרחיים בעלי זיקה כלכלית, ביחס לאנשי עסקים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות. עד כה רוכזו הליכים כלכליים משמעותיים בארץ במחלקה הכלכלית בתל-אביב.

על-פי הודעת שרת המשפטים, נשיאת בית המשפט העליון ושר האוצר, "מאחר שבמחוז חיפה מתקיימת פעילות כלכלית משמעותית, החליטו השרים על הקמת מחלקה כלכלית בבית המשפט המחוזי חיפה, שבה יכהנו שופטים שלהם נתונה המקצועיות והמומחיות הנדרשת להכרעה בתיקים כלכליים מורכבים".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה על רקע ההחלטה כי "הקמת מחלקה כלכלית בחיפה תביא ליצירת תשתית קבועה ומהודקת של מערכת שיפוט יעילה ומקצועית שבה יידונו עניינים כלכליים. השופטים אשר יישבו בהרכב יהיו מטובי המומחים בתחומים המסחריים והכלכליים ויתנו שירות מעולה לאזרחים. הקמת מחלקה כלכלית תשרת את הציבור והחברות שמקום עיסוקן בעיר חיפה וביתר יישובי הצפון, והיא כמובן מהווה נדבך נוסף בייעול המערכת המשפטית בכללותה והפחתת עומסים".

עוד הכריזה השרה: "חיפה, אנו מגיעים".

שר האוצר משה כחלון הוסיף כי "הקמת בית משפט כלכלי בחיפה היא בשורה גדולה עבור תושבי חיפה ובתי המשפט בעיר. הקמת בית משפט כלכלי בעיר תשפר באופן דרמטי את השירות הניתן לאזרחים, תקל על העומס הרב בבתי המשפט ותחזק את עמדה של העיר חיפה כבירת הצפון. גם בשנים הבאות נמשיך לפעול לחיזוק העיר חיפה והצפון".