לאחר שורה של טענות הטרדה מינית ושערוריות אחרות, שחררה אובר (Uber) אתמול (ג') את דוח הגיוון הראשון שלה. הנתונים מראים שהחברה, הפועלת מסן פרנסיסקו ומספקת שירותי הסעה בהזמנה, מפגרת במונחי מספר הנשים בתפקידי מנהיגות ובתפקידים טכניים אחר חברות אחרות בעמק הסיליקון שמפרסמות נתונים דמוגרפיים על עובדיהן.

נשים מהוות 22% מצוות המנהיגות של אובר, ו-15% מסך העובדים במשרות טכניות. הנתונים שעליהן מדווחות חברות אחרות בעמק הסיליקון גבוהים בכמה אחוזים בקטגוריות אלה. בדוח של אובר נאמר גם כי 36% מסך עובדי אובר בעולם הם נשים - נתון שעולה בקנה אחד עם נתוניהן של חברות דומות.

אובר הודיעה שהיא מתייעצת עם מומחים, וכי בשלוש השנים הבאות תוציא 3 מיליון דולר על תמיכה בארגונים שמתמקדים בנשים ובבני קהילות מיעוט במגזר הטכנולוגיה. כמו כן אמרה אובר כי שיפרה את הגיוון המגדרי בשנה שעברה, שבה היוו הנשים 41% מהעובדים החדשים.

"הדוח הזה הוא הצעד הראשון שלנו במסגרת מאמצינו להוכיח כי הגיוון וההכלה הם חלק מסדר העדיפויות של אובר", אמר טראוויס קלניק, מנכ"ל החברה ואחד מייסדיה. "אני יודע שהינו איטיים מדי בפרסום הנתונים שלנו - והדרך הטובה ביותר להוכיח את מחויבותנו לשינוי היא באמצעות שקיפות".

גברים לבנים ואסיאנים חולשים זה זמן רב על תעשיית הטכנולוגיה, בייחוד על תפקידים טכנולוגיים ותפקידי ניהול. בעקבות הביקורת הנמשכת על פערים מגדריים ואתניים, החל מספר רב יותר של חברות לפרסם נתוני גיוון ב-2014.

מאז כמעט שהוכפל מספר עובדי אובר מדי שנה, וכיום הוא עולה על 12 אלף. אך החברה, שהוקמה לפני שמונה שנים, סירבה לאסוף את הנתונים או לדווח עליהם, למרות בקשות מצד עובדיה. אפילו לעובדים שעוסקים בגיוס על בסיס עקרונות הגיוון לא היתה גישה לנתונים דמוגרפים אלה, על פי דיווחה של סוכנות הידיעות בלומברג בשבוע שעבר. קלניק בן ה-40 אמר כי ברצונו למצוא את "המוחות הטובים ביותר", ודחה את הרעיון של הענקת עדיפות לעובדים על בסיס מוצא אתני או מגדר.

סוזן פאולר, לשעבר מפתחת תוכנה באובר, העלתה בחודש שעבר הודעת בלוג שבה טענה כי המנהל שלה הציע לה הצעות מגונות, וכי מחלקת משאבי אנוש אמרה כי לא תעניש אותו. פאולר גם תיארה תרבות נרחבת של סקסיזם בחברה.

אובר שכרה את אריק הולדר, לשעבר התובע הכללי של ארה"ב, כדי לחקור את טענות ההטרדה המינית ותרבות העבודה. באותה העת גם הודיעה החברה כי תשחרר סוף סוף את נתוני הגיון שלה. ליאן הורנסי, שהתמנתה לאחרונה למנהלת משאבי אנוש אמרה בשבוע שעבר כי אובר שכתבה 1,500 מודעות דרושים כדי להסיר הטיות פוטנציאליות. הורנסי מארגנת תוכניות הכשרה, והיא תבטיח כי צוות המראיינים של החברה יהיה מגוון יותר.

דוח הגיוון של אובר מספק פרטים רבים יותר מהנורמה. בדוח מצוין, למשל, כי ל-15% מעובדי החברה יש ויזות עבודה והם מגיעים מ-71 מדינות שונות. יריבתה העיקרית של אובר בארה"ב, ליפט (Lyft), הודיעה כי תפרסם את נתוני הגיון שלה בשבועות הבאים.