דעת הרוב או דעת ה'בוטים'?

חיים בדמוקרטיה? זה הזמן להיות מוטרדים

טוויטר / צילום: רויטרס
טוויטר / צילום: רויטרס

רשת הרדיו הציבורית של ארצות-הברית NPR פרסמה השבוע כתבה על השימוש שעשו שירותי הביון הרוסיים ב'בוטים' - רובוטים מבוססי תוכנה - על-מנת לייצר קמפיינים אוטומטיים בטוויטר, במטרה להשפיע על מערכת הבחירות לנשיאות בארצות-הברית. NPR ציטטה את עדותו של סוכן ה-FBI לשעבר, קלינט וואטס, שהעיד בפני ועדת המודיעין של הסנאט האמריקאי, החוקרת בימים אלה את התערבות הרוסים במערכת הבחירות האמריקאית, נושא שמעורר מאבקים מרים ודאגה רבה בקרב גורמים רבים במערכת הפוליטית בארצות-הברית.

הסוכן לשעבר וואטס פירט בפני הוועדה כיצד השתמשו הרוסים באלפי 'בוטים' כדי להפיץ חדשות מזויפות, תוך שהם עושים שימוש בחשבונות טוויטר לכאורה לגיטימיים, שנוצרו כדי להיראות כאילו הם מייצגים בוחרים אמיתיים: "בדרך זו, בכל פעם שאתה מנסה 'להנדס' בוחרים ולשכנע אותם שהאינפורמציה המופצת היא נכונה, זה הרבה יותר פשוט, כי הם רואים מישהו שמצייץ שנראה בדיוק כמוהם, אפילו ברמה של תמונת הפרופיל שלו". בצורה כזו הצליחו הרוסים, כך מעריך ה-FBI, לשתול ידיעות מזויפות רבות שזכו לתהודה גדולה ולהפצה נרחבת על-ידי משתמשים אמיתיים שהשתכנעו באמיתות הידיעות השקריות הללו.

וואטס, שלדבריו עקב אחרי פעילות הרוסים הזו במשך יותר משלוש שנים, המשיך לפרט את טכניקת המניפולציה בעדות שלו: "מי שמתחבר לרשת היום, יכול עדיין לראות את החשבונות האלה - חלקם 'בוטים' וחלקם אולי אנשים אמיתיים - שמנסים ליצור קשר עם הממשל. לפעמים הם מפיצים סיפור כלשהו ואחריו שולחים 'ציוץ' תוך שהם מנסים לתפוס את תשומת-ליבו של הנשיא, או שבמקרים אחרים הם גם יכולים לענות ל'ציוצים' שהנשיא בעצמו מייצר".

כדוגמה, התייחס סוכן ה-FBI להאשמות הנשיא טראמפ, שהנשיא הקודם הורה להאזין לתשדורות במגדל טראמפ בניו-יורק. הטענות הללו של טראמפ זכו מיידית לתהודה כפולה ומכופלת על-ידי ה'בוטים' הרוסיים שאפילו העצימו את תיאוריות הקונספירציה וגרמו לרעש גדול ואי-נחת בכל ארצות-הברית, ולא רק שם: "בכל פעם שתיאוריית קונספירציה מועלית על-ידי מישהו, זה נותן הזדמנות לכל מי שרוצה ברחבי העולם, להעצים את הקונספירציה וגם להוסיף אמיתות מזוייפות ושקרים מעליה". הוא הוסיף, שהמערכת הזו התבססה על פעילויות מבוזרות של האקרים המועסקים על-ידי גופים שונים בתוך המודיעין הרוסי, שקיבלו הוראות כלליות בנושא יעדי התקיפה שלהם ומימשו אותם על-פי ראות עיניהם והקצב הנכון עבורם.

הנחה מוטלת בספק

העדות של וואטס צריכה להטריד את כל מי שהחיים במדינה דמוקרטית יקרים לו. לא רק בגלל ששימוש בטכנולוגיות מודרניות עלול להשפיע על ספירת הקולות בבחירות דמוקרטיות ולזייף את התוצאות לטובת צד זה או אחר. אלא גם, ואולי בעיקר, בגלל שתובנות העולם הישן לגבי דעת הקהל ומה שמעצב אותה הולכות ומיטשטשות. אם ביוון העתיקה יכולת לספור את כמות הנאספים בכיכר העיר כדי להכריע באופן דמוקרטי בנושא כזה או אחר, ובאמריקה של סוף שנות ה-60 יכולת להתרשם מההפגנות ההמוניות כנגד המעורבות הצבאית בווייאטנם, מה שהפך לגורם מרכזי בהחלטה הנשיאותית להחזיר את החיילים הביתה; ובישראל של שנת 2011 יכולת להתפעל מסדר היום החברתי שייצרה המחאה הגדולה, שצעקתה הגיעה עד למסדרונות הממשלה בירושלים; מה ייצג את "דעת הקהל" בעוד כמה שנים, ואולי כבר כיום, בעולם שבו כמות הלייקים, השיתופים וה'ציוצים' קובעים במידה רבה, לפעמים אפילו בלעדית, את סדר היום הציבורי של פוליטיקאים, מנהיגים ומקבלי החלטות באשר הם?

כי אם אנחנו מוכנים לקבל את ההנחה - המוטלת בספק, אך באה לידי ביטוי הולך ומתגבר - שהרשתות חברתיות הן הן בסופו של דבר הייצוג ההולם, המדויק והראוי של רצון העם ודעת הקהל, הרי שהמסקנה המתבקשת היא, שעל הדמוקרטיה המודרנית הזו יש להגן בכל דרך אפשרית.

ממש כמו שרכבים משוריינים ושומרים חמושים מלווים ארגזים עם פתקי הצבעה ביום הבחירות, כדי להגן על הדמוקרטיה ולהביא לידי ביטוי את רצון הבוחר, כך גם במרחבי הרשתות החברתיות, חייבות ה"רשויות" לוודא שלא רובוטים מתוכנתים ולא האקרים מתוחכמים ולא אירגוני ביון או פשע, ממומנים היטב ומונחים על-ידי אינטרסים אנטי דמוקרטיים בעליל, אף אחד מאלה לא מקבל את היכולת להשפיע באופן מניפולטיבי על דעת הקהל ועל מנגנוני קבלת ההחלטות, לפחות לא במדינות בהן חופש הביטוי, רצון הבוחר ודמוקרטיה הם מושגים שעדיין שווה להילחם עבורם, עד הסוף.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.