צפוף בראש הפירמידה

השרים ורה"מ עסוקים כעת בעיקר במריבות על קרדיט

גלנט וכחלון / צילום: אוריה תדמור
גלנט וכחלון / צילום: אוריה תדמור

משה ואהרון התייצבו יחד מול פרעה מלך מצרים, אבל לשניהם (וממילא גם לפרעה וגם לבני ישראל) היה ברור מן הרגע הראשון שמשה הוא מנהיג העם. גם עשרות שנים אח"כ, כשיהושע יחשוש ליטול את מקל ההנהגה ומשה יבטיח לו שזקני ישראל יחברו אליו למשימת ההנהגה, יאמר הקב"ה ליהושע את האמרה המפורסמת: "הכל תלוי בך - דבר (מנהיג) אחד לדור ולא שני דברים לדור".

מאז ועד היום ברור שהיררכיה של כל הנהגה מוכרחה להיות ברורה ומוחלטת. אחריות וסמכות של רועה אחד. ואם יש סיבה מרכזית לברדק השורר פה דרך קבע בשוק הנדל"ן המקומי, זו כמובן העובדה שיש מיליון מנהיגים הניצבים בראש הפירמידה, ולא רואים אף אחד אחר מלבדם.

בשבוע שעבר הגיעה הפארסה לשיאה בטקס הסכם הגג שנחתם בבית שמש - אחד משורה ארוכה של הסכמי מימון שנחתמו בין משרד האוצר לשלטון המקומי. המודל, אגב, עוד לא ממש הוכיח את עצמו ברשויות שבהן כבר נחתם מזמן (הסכם הגג בקרית גת נחתם למשל בדצמבר 2013). כל זה לא הפריע לשרים ולראש הממשלה להציג מלחמת קרדיטים מביכה ועצובה כל כך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייצב בעצמו לטקס (כמו גם לטקס דומה שנערך יומיים אחר כך באור יהודה), ומאוחר יותר סירב לשחרר - באמצעות לע"מ (לשכת העיתונות הממשלתית) - תמונות משותפות שלו ושל שר האוצר משה כחלון, שישב איתו על אותה במה. שר האוצר מצדו הוציא הודעה לתקשורת על הסכם הגג שנחתם בבית שמש, "במעמד שר האוצר משה כחלון, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, ובהשתתפות אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור הלאומי, עדיאל שמרון, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, משה אבוטבול, ראש עיריית בית שמש ובכירים במשרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל". נתניהו, ושר הפנים אריה דרעי שישב גם הוא על אותה במה, נעדרו מההודעה של האוצר.

גם השר גלנט (שמתעקש שיציגו אותו לאחרונה כאלוף במיל) הוציא הודעה על הטקס, כשהוא מדגיש שאת ההסכם "הוביל שר השיכון", בעוד כחלון הבהיר כי "ההסכם הוא המשך ישיר של תוכנית שר האוצר לדיור". גלנט, אגב, הספיק באותו יום לשאת דברים בכנס הפריפריה שערך מכון גזית גלוב בקרית מלאכי, אחרי שדיבר בבוקר גם בכנס עיתון דה מרקר בבת ים, ללמדנו שהעיקר בפוליטיקה זה לדבר ולקבל קרדיט, גם אם זה לא משאיר יותר מדי זמן לעשייה של ממש.

כן או לא בחירות, ברור שהשרים וראש הממשלה עסוקים כעת בעיקר במריבות על שררה, מנהיגות וקרדיט. הם לא דורכים רק אחד על השני, אלא בעיקר על הצעירים מחוסרי הדירה. חג חירות שמח.