משרד הכלכלה: יוגדל ב-30% תקציב הסיוע לחברות יצוא

ב-2016 תוקצבו תוכניות הסיוע ליצואנים של המינהל לסחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה בכ-60 מיליון שקל ■ עשרות חברות שהעבירו בקשות לא קיבלו סיוע בגלל היעדר תקציב

אוהד כהן / צילום: שלומי יוסף
אוהד כהן / צילום: שלומי יוסף

המינהל לסחר חוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה יגדיל השנה בכ-30% את תקציב תוכניות הסיוע שהוא מפעיל לחברות מייצאות. מדובר בתוכניות "כסף חכם", בקרן הפרויקטים והמכרזים הבינלאומיים ובקרן מאגדי תשתית. בשנת 2016 העביר המינהל ליצואנים שהשתתפו בשלוש תוכניות אלה תמיכות בהיקף כולל של כ-60 מיליון שקל.

מדובר בתוכניות שמקילות על חברות ישראליות שמבקשות להרחיב את פעילותן בשווקי יעד בעולם, בניסיון לאפשר להן להתבסס בהם. המטרה היא להגדיל בהמשך את היקף היצוא הישראלי, שהסתכם אשתקד בכ-92 מיליארד דולר. היעד שקבע משרד הכלכלה והתעשייה הוא שעד שנת 2020 יגיע יצוא השירותים והסחורות מישראל לרף של 100 מיליארד דולר.

מנתוני משרד הכלכלה עולה כי ב-2016 הגישו 240 חברות מייצאות בקשות לקבלת סיוע ממינהל סחר חוץ, במסגרת אחד המסלולים הייעודיים שהוא מעמיד. מכלל הבקשות, 129 אושרו ו-111 נדחו. 39 מתוך הבקשות לקבלת תמיכה מהמדינה נדחו בשל היעדר תקציב מספיק. במשרד הכלכלה מעריכים כי בעקבות הגדלת התקציב לתוכניות אלה לשנה זו, ניתן יהיה לתמוך במספר רב יותר של חברות.

המגזר שממנו הוגשו רוב הבקשות לקבלת מענקי סיוע ליצואנים הוא מגזר התוכנה והתקשורת עם 58 בקשות, אחריו חברות שעוסקות בתחום האלקטרוניקה עם 22 בקשות, 21 בקשות לתמיכה הוגשו מצד חברות שעוסקות בתחום מוצרי הצריכה, 20 בקשות מחברות תעשייה ובשיעורים דומים גם חברות בתחום החקלאות, בתחום הקלינטק, ובתחום המזון והמשקאות.

מניתוח הבקשות שהגישו החברות ב-2016 עולה כי רובן פנו לתוכנית "כסף חכם", שמעמידה ליצואנים סיוע דו-שנתי, וזאת במסגרת מאמציהן לחדור לשווקים חדשים או להגדיל משמעותית פעילות קיימת באחד השווקים.

100 חברות השתתפו אשתקד בתוכנית זו וקיבלו ביחד מענקים בהיקף כ-48 מיליון שקל. בין החברות: יקבים שפועלים להתרחב לשווקים חדשים בעולם, חברה להקמת חממות במחירים נמוכים באפריקה ומאגד של חברות ישראליות שפועלות בתחום הערים החכמות בצ'כיה.

לפי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, השוק המבוקש ביותר בקרב החברות שהשתתפו באחת משלוש התוכניות של מינהל סחר החוץ הוא השוק האמריקאי: 79 מתוך 240 בקשות שהוגשו לו אשתקד עסקו בהרחבת היצוא בארצות הברית.

אחריו, ובפער משמעותי נמצא השוק הסיני עם 35 בקשות לסיוע שהגישו חברות ישראליות, השוק ההודי עם 20 בקשות, השוק היפני עם 15 בקשות והשוק הגרמני עם 11 בקשות.

"מדובר בחמישה שווקים שלגביהם הוגשו מרב הבקשות וגם מספר הבקשות שאושרו הוא בהתאם", אמר ראש מינהל סחר החוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, אוהד כהן.

עוד עולה מהנתונים כי 80% מהחברות המייצאות שביקשו אשתקד תמיכה במסגרת אחת מתוכניות הסיוע של המדינה, פועלות מאזור המרכז והצפון ועוד 20% מהחברות פועלות מאזור ירושלים ומאזור הדרום: "המגוון הרחב של החברות שפונות למערך כלי הסיוע שאנו מציעים מצביע על כך שאין נוסחת קסם להצלחה בשווקים הבינלאומיים ולכל יצואן יש צרכים ייחודיים משלו", אומר כהן.

"משנת 2014 היקף היצוא הישראלי נע סביב 90 מיליארד דולר וזאת בעקבות ירידת שער היורו ובעקבות ירידות במחירי הנפט, שמשפיעה על מחיר תזקיקי נפט המיוצאים מישראל. זו תקופה לא פשוטה ליצואנים מישראל וחשוב שיכירו את כלי הסיוע שהמדינה מעמידה להם".

חלוקת התקציבים לחברות מייצאות
 חלוקת התקציבים לחברות מייצאות