פליק-פלאק נוסף: טראמפ בוחן הסרת הסנקציות על איראן

במכתב ששלח שר החוץ רקס טילרסון ליו"ר בית הנבחרים פול ראיין הוא דיווח כי הרפובליקה האסלאמית עומדת בתנאי ההסכם שנחתם לפני כשנתיים ■ הנשיא טראמפ הורה על הקמת צוות לבחינת המשך הסרת הסנקציות על טהראן

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

שר החוץ של ארצות-הברית, רקס טילרסון, הודיע היום (ד') כי איראן עומדת בהתחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין. במכתב ששלח ליו"ר בית הנבחרים, פול ראיין, דיווח טילרסון כי נכון לאתמול, 18 באפריל, מילאה איראן את התנאים להסכם שנחתם עם המעצמות בחודש יולי 2015. הוא הוסיף כי עדיין ישנם חששות בקרב הממשל באשר לתפקידה של טהראן כתומכת ומממנת של טרור עולמי. בנוסף מסר מזכיר המדינה כי הנשיא דונלד טראמפ הורה על הקמת צוות בהובלת המועצה לביטחון לאומי שיבחן האם המשך הסרת הסנקציות שהוטלו על איראן ישרת את האינטרסים של ארצות-הברית בתחום הביטחון הלאומי.

אתמול (ג') נערך באיראן "יום הצבא" שצוין במצעד צבאי בבירה וכן במטסים ומשטים ברחבי המדינה. משרד ההגנה בטהראן פרסם הצהרה רשמית לפיה "הכוחות המזוינים האיראניים הגיעו לרמת מוכנות כה גבוהה, עד שאויבינו לא מסוגלים לפעול נגד המדינה", וכי איראן "פיתחה יכולות תגובה מהירות ונחושות להרפתקנותו של האויב". הנשיא חסן רוחאני אמר בנאומו במצעד בטהראן כי כוחות הצבא האיראניים "לא מאיימים על אף אחד, ונועדו אך ורק להרתעה ולהגנה".

לפני כ-3 שבועות הזהיר שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, בביקורו בלונדון כי איראן מוסיפה להיות תומכת מובילה של ארגוני טרור בעולם. בחודש פברואר אמר טראמפ כי איראן נמצאת "תחת אזהרה רשמית" בעקבות ניסוי שערכה ימים ספורים קודם לכן בטיל קרקע-אוויר בליסטי. טראמפ לא פירט על משמעות הביטוי, שבו עשה שימוש קודם לכן היועץ לביטחון לאומי הקודם בבית הלבן, מייקל פלין. טראמפ הוסיף אז כי "שום אופציה לא ירדה מהשולחן" וכתב בהמשך בחשבון הטוויטר שלו כי על טהראן היה להודות "על ההסכם הנורא שארצות-הברית חתמה עמה".

לאחר הניסוי אמר הנשיא רוחאני בריאיון טלוויזיוני כי כל הצדדים מרוויחים מהסכם הגרעין. עוד אמר אז רוחאני כי טראמפ "קורא את נוסח ההסכם ולא מקבל אותו, הוא אומר שזה ההסכם הכי גרוע בהיסטוריה, אבל המשא ומתן על הגרעין יכול להיות דוגמה למגעים אחרים, שיביאו יציבות וביטחון לאזור". המנהיג העליון במדינה עלי חמינאי אמר אז כי "אף אויב לא יכול לשתק את האומה האיראנית" וכי בחירתו של טראמפ הראתה את השחיתות הפוליטית והמוסרית של ארצות-הברית.