טילרסון פורש כתב אישום נגד איראן: היא כמו קוריאה הצפונית

שר-החוץ האמריקאי חוזר על טענת טראמפ במסע הבחירות: ההסכם עם איראן אינו פוגע ביכולתה לפתח נשק גרעיני  ■ אך הוא הקפיד לא לאיים בביטול ההסכם 

רקס טילרסון / צילום: רויטרס
רקס טילרסון / צילום: רויטרס

שר-החוץ האמריקאי, רקס טילרסון, אמר אמש, כי הנשיא דונלד טראמפ הורה למועצה לביטחון לאומי לבחון את ההסכם הגרעיני עם איראן ולבדוק האם השעיית הסנקציות על מדינה זו, בעקבות חתימת ההסכם, "חיונית לאינטרסים של הביטחון הלאומי של ארה"ב". אבל טילרסון הקפיד לא לאיים בביטול העסקה, בניגוד להבטחות טראמפ במסע הבחירות שלו "לקרוע את ההסכם לגזרים" כבר בתחילת ממשלו. הוא גם נמנע מלומר האם, בסופו של יום, הממשל יטיל סנקציות חדשות על טהראן.

בנאום קצר בסטייט דיפרטמנט אמר טילרסון, כי בחינת ההסכם עם איראן חלה על כל משרדי הממשל הנוגעים בסוגיה זו וכי הבדיקה חייבת להתייחס לאיומים שנשקפים מאיראן ולדבריו, "ברור שמדובר בסיכונים רבים".

לאחר שהמועצה לביטחון לאומי תשלים את בדיקת העסקה עם איראן, "תתייצב ארה"ב מול כל האתגרים שנובעים מהמצב בבטחה ובעיניים פקוחות", אמר טילרסון.

השר הדגיש את התמיכה המתמשכת של טהראן במשטר אסד בסוריה ואת עוינותה רבת השנים כלפי ישראל והכריז שאיראן היא "אחת משיאניות תבל בהפרות של זכויות האדם". הוא מנה גם את תמיכת איראן בחותים בתימן, את מאמציה לפגוע בחופש השיט במפרץ הפרסי ולהטריד ספינות של חיל היום האמריקאי שמשייטות שם כחוק וכן התקפות סייבר איראניות נגד ארה"ב ובעלות בריתה במפרץ הפרסי.

טילרסון השווה את התנהלותה של איראן בזירה הבינלאומית לזו של קוריאה הצפונית ואמר, כי אם יתירו לה לפעול באין מפריע, טהראן תלך בעקבות פיונגיאנג "ותסחוף עמה את העולם כולו בדרך". הוא הוסיף, ש"איראן מבזבזת זמן וכסף כדי לפגוע בשלום... השאיפות הגרעיניות שלה מהוות סכנה חמורה לשלום ולביטחון ברחבי תבל".

העסקה עם איראן "משקפת אותה גישה כושלת... שחוללה את האיום הנוכחי שנשקף מקוריאה הצפונית", אמר השר. לדבריו, לממשל טראמפ אין כל כוונה להוריש מצב כזה לממשל שיבוא אחריו.

אפשר לפרש התבטאויות אלה כהקשחה ביחס ממשלת טראמפ לאיראן, אך הן הושמעו 24 שעות לאחר שהסטייט דיפרטמנט שלח מסמך ליו"ר בית-הנבחרים, שבו נקבע במפורש שאיראן מקיימת את ההסכם הגרעיני כלשונו. מסירת דו"ח לקונגרס על מידת קיום ההסכם מתחייבת מהחוק שנתן גושפנקה רשמית למסמך.

בדומה לדברים שהשמיע טראמפ בעבר, אמר טילרסון, כי ההסכם עם איראן "אינו מצליח להשיג את המטרה של הפיכת איראן למדינה לא גרעינית" אלא רק דוחה המועד שבו איראן תכריז על עצמה כמדינה גרעינית.