גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסבר פניך לתייר: הישראלים שפותחים את ביתם ללא תשלום

אחד התחיל בגלל הקארמה, אחרת הייתה קצת בודדה - ואולי בכלל מדובר בתרגיל אינטלקטואלי ■ הצד השני של טרנד גולשי הספות ששוטף את העולם: המארחים

טליטה אנגלן ואריאל קוליץ / צילום: איל יצהר
טליטה אנגלן ואריאל קוליץ / צילום: איל יצהר

"התחום הזה הוא קצת תהום גדולה ולא מוסברת ביני לבין חבריי"

אריאל קוליץ / 47 / תל אביב / עוסק בפיתוח עסקי באסיה

בשבועיים האחרונים שבהם אריאל קוליץ התארח אצל חברים בברצלונה, התגוררה בדירתו בתל אביב טליטה אנגלן, גולשת ספות בת 26 מהעיר גנץ שבבלגיה. קוליץ, שנמצא לא מעט בחו"ל מתוקף תפקידו, החל לארח גולשי ספות לפני כעשור. "נכנסתי לזה מתוך איזה רצון להיות נחמד וגם כי זה קארמה טובה", הוא מסביר.

"אני מנחש שעד היום אירחתי קרוב למאה איש. היו אצלי אנשים מהודו ומסינגפור ודנים ושבדים ומה לא. מכל מקום היו אצלי אנשים. למעשה, חוץ מאפריקה, היו אצלי אנשים מכל חלקי העולם. הגיל הממוצע די צעיר. אנשים בשנות ה-20 שלהם. בגלל גילי אני מארח אנשים קצת יותר מבוגרים. אם יש חיבור, אנחנו מבלים ביחד, ואם לא - או שאני במקרה עסוק - אז פחות. בדרך כלל אנשים לא נשארים יותר משלושה ימים, והמקרה של טליטה קצת שונה כי אני בחו"ל".

טליטה אומרת שהיא מתארחת ללא תמורה אצל אנשים בכל העולם זה 3 שנים. היא יצאה לטיול לאחר שחוותה אירוע שגרם לה לחוש שהיא חייבת לחיות כל יום כאילו אין מחר, ובמשך הזמן התארחה באוסטרליה, בניו זילנד, במיאמי, בלוס אנג'לס, בניו יורק, בארגנטינה ובברזיל. זהו הביקור השני שלה בישראל. "פגשתי דרך השירות הזה מלא סוגים של אנשים", היא מספרת. "אני מניחה שישנתי אצל לפחות 60 אנשים שונים. לא תמיד אני מרגישה בטוחה, ומדי פעם נתקלים באנשים שמתייחסים לזה כמו אל סוג חדש של טינדר".

- יצא לך לעזוב דירות?

"כן, כמה פעמים. במיאמי, למשל, היה מישהו שהתנהג ממש מוזר ואז גם רצה לגעת בי, ובהזדמנות הראשונה שהייתה לי, ארזתי את התיק שלי ויצאתי. אני זוכרת שהלכתי למקדונלד'ס ודיברתי עם הומלס עד שהשמש עלתה. ובמקום אחר - נדמה לי שזה היה בלוס אנג'לס - הלכתי להוסטל. באוסטרליה הייתי עם מישהי אחרת, ושתינו עזבנו והעברנו את הלילה בתחנת רכבת".

קוליץ אומר שרוב חבריו אינם מבינים מדוע הוא פותח את ביתו לאנשים שהוא לא מכיר. "שואלים אותי למה אני צריך מישהו בבית, ושאם אני רוצה חברים אז יש לי חברים. שואלים אותי למה אני צריך להיות נחמד לכל מיני אנשים זרים ולהשקיע בהם זמן ומאמץ. אח שלי, למשל, הוא ההיפוך המוחלט שלי. הוא מיזנתרופ והוא ממש לא מבין מה הקטע שלי. התחום הזה הוא תהום גדולה ולא מוסברת ביני לבין חבריי".

- אתה גולש ספות גם בעצמך?

"לא, אני מכיר את עצמי ויודע שאני לא ארגיש נוח בסיטואציה כזאת".

"כשאתה פוגש כ-150 איש מכל העולם, זה מצטבר להרבה הרבה חוויות"

אמיר גניסלב / 44 / תל אביב / אמן

בשלוש השנים שחלפו מאז שאמיר גניסלב החל לארח בדירת שני החדרים שלו גולשי ספות, הוא מעריך שהיו אצלו כ-150 אורחים מכמעט כל מקום בעולם. "התחלתי לעשות את זה משתי סיבות", הוא מספר, "הראשונה היא סקרנות והשנייה היא שזה סוג של תרגיל אינטלקטואלי מבחינתי. אמרתי לעצמי שמאוד קל להשתלט על כל הדירה שיש לי ולהגיד שזו הממלכה שלי ולהתרגל לנוחות הזו. רציתי להכניס אליי אנשים מדי פעם וככה ללמוד להצטמצם ולהתחשב באחרים. מבחינת רוב האנשים זה לא כזה אידיאלי, אבל מבחינתי זה היה מעניין".

- תן דוגמאות.

"היו אצלי אנשים ממזרח ומערב ומרכז אירופה, מקנדה, מיפן ואפילו מאזורים ממש נידחים ברוסיה. לא מזמן אירחתי פה מישהי מקורסק, שזה אחד האזורים הכי מבודדים עלי אדמות. אני בדרך כלל מגביל את האירוח ליומיים-שלושה, כי אתה יודע מה אומרים על אורחים ודגים, אבל היו אצלי גם אנשים שנשארו לשבוע. פונים אליי אנשים שהם פנסיונרים, והיו אצלי אנשים בשנות ה-20 שלהם. יש בודדים ויש זוגות, ופעם אחת היו אצלי אפילו שלושה".

- עדיין לא הבנתי את המניע.

"כן, אנשים לא תמיד מבינים למה אני עושה את זה, והם חושבים שזה בגלל שאני בודד, אבל מבחינתי זו חוויה לימודית. בהתחלה חברים שלי ממש הרימו גבה, ואולי גם עכשיו הם מדברים עליי מאחורי הגב. אולי הם לא אומרים לי הכול. אני יודע שמבחינתם אין מצב שהם היו מכניסים אליהם הביתה אנשים שהם לא מכירים. הם תמיד שואלים אותי אם אני לא מפחד שיגנבו ממני או ייקחו ממני - ואני לא מפחד. חוויה רעה מבחינתי זה שיש אנשים שהתקשורת איתם לא מוצלחת. אלו אנשים שמבחינתם הם מגיעים לאכסניה חינם ואין להם רצון ליצור תקשורת, אבל זה די נדיר".

לדברי גניסלב, אין לו שום ציפיות מהאורחים. "האתיקה אומרת שהמתארחים צריכים לכבד את המרחב של המארח, אבל זה לא שהם צריכים לעשות בשבילך משהו. אני לא מצפה מהם לשום דבר, אבל אני כן יכול לומר לך שיש לי הרבה מאוד מגנטים מכל מיני מקומות בעולם על המקרר. יש לי כבר הרבה חברים מפולין, למשל, והגיעו אליי דרך העניין הזה גם הצעות עבודה. אתה נחשף ככה לאנשים ולדברים שלא היית שומע עליהם בחיים. כשאתה פוגש כ-150 איש מכל העולם, זה מצטבר להרבה-הרבה חוויות".

"הרגשתי קצת בודדה אחרי הפרידה, וחשבתי שזו דרך טובה להכיר אנשים"

אלה קמר / 29 / תל אביב / סטודנטית לתואר שני בכלכלה

אלה קמר מספרת שהיא החלה לארח גולשי ספות לאחר שחזרה מטיול בארצות הברית שבו התארחה אצל אחרים בשיטה זו. "הייתי עם החבר הקודם שלי בטיול והוא הכניס אותי לעולם הזה. אירחו אותנו ממש בנדיבות. זה היה מפתיע, והרגשתי שאני צריכה להחזיר על כל הנדיבות הזאת. מעבר לזה, איך שחזרנו לארץ, אני והחבר ההוא נפרדנו וגרתי אז בגבעתיים בדירה של דוד שלי שהייתה די גדולה. הרגשתי קצת בודדה אחרי הפרידה וחשבתי שזו דרך טובה להכיר אנשים ולמלא את הזמן שלי".

בתחילת הדרך, קמר בחרה בעצמה את המתארחים, כדי להרגיש בטוחה יותר. "בהתחלה קצת הפחיד אותי להכניס הביתה זרים, אבל באתי בגישה של אמון", היא אומרת. "חשבתי שזה לא רציונלי שדווקא תיירים יעשו לי משהו, ואמרתי לעצמי שכשאתה תייר במדינה שאתה לא מכיר, אתה ממש לא רוצה להסתבך עם המשטרה. בכל מקרה, גלשתי באתר וראיתי מי אמור להגיע לפה ומחפש מקום ופניתי בעצמי לאנשים.

"בפעם הראשונה אירחתי לשני לילות שני בחורים גרמנים והם היו מקסימים - שקטים, ניקו אחריהם וזו הייתה חוויה ממש טובה. מאז אני חושבת שאירחתי משהו כמו 6 פעמים - רובם גרמנים, אבל גם אמריקאים. הייתה למשל תקופה שגרתי בה בדירת חדר ולא היה לי איפה לארח, ועכשיו אני גרה עם חבר והוא די חשדן לגבי הקטע הזה, אז אני צריכה לשכנע אותו לארח שוב. זה לא שהוא הטיל על העניין וטו מוחלט. בסוף אני אצליח".

אפשר להבין את הסתייגותו של בן זוגה של קמר. "לא מזמן, לפני איזה 3 חודשים, אירחנו בחור ובחורה מגרמניה וזו הייתה חוויה פחות כיפית", היא מספרת. "הם אמרו לנו שמאחרים להם את הטיסה ובגלל שהם הגיעו אלינו באמצע השבוע, ביקשתי מהם שייקחו מונית מהשדה כדי שלא יבואו באמצע הלילה, כי אנחנו צריכים לקום מוקדם לעבודה. אבל למרות שביקשתי את זה, מה שהם עשו הוא שהם לקחו תחבורה ציבורית כדי לחסוך כסף וכמובן שהגיעו אלינו באמצע הלילה. זה היה די מרגיז, כי הרגשתי שגם ככה חסכנו להם כסף בזה שאירחנו אותם, ואחר כך זה המשיך בכל מיני דברים קטנים".

- כמו מה?

"מקובל, למשל, להזמין את המארח לקפה וכמובן טיפה לסדר ולנקות אחריך, ואצלם זה הרגיש שהם פשוט ניסו לחסוך. כל עגבנייה קטנה שהם קנו, הם לקחו איתם. זה הרגיש יותר כמו ניצול מאשר כמו אירוח, ובסוף הם גם לא רשמו לי המלצה באתר. זה לא אסון, אבל זה הרגיש כמו כפיות טובה".

קמר אומרת שאחת המוטיבציות שלה לארח זרים מוחלטים היא להראות להם מקומות בארץ שהתייר הטיפוסי אינו נחשף אליהם. "אני רוצה לתת להם חוויה שמותאמת לתיירים, אבל לא מלכודת תיירים", היא מסבירה. "אם יש לי זמן פנוי להיות איתם, אני עושה להם טיול ברגל מחוף בוגרשוב עד ליפו, או שאני לוקחת אותם לשוק לוינסקי, שהוא אזור ממש נחמד, שתיירים בדרך כלל לא מגיעים אליו".

"אנחנו עושים את זה כי השגרה יכולה לכרסם בקלות"

נועה דקל (39) ונועם שרון (45) / גבעת עדה / איש רכש ומתאמת שיווק

נועה דקל ונועם שרון הם אנשים מטיילים. לא רק בשבתות, כמו חלק גדול מהאנשים, אלא מתי שרק אפשר. טרקים של ממש, ולאורך קילומטרים רבים. "לפני שש או שבע שנים נתקלנו בפעם הראשונה במונח 'מלאכי שביל ישראל' באיזו כתבה בחדשות של יום שישי בטלוויזיה", מספר שרון. "ראיינו שם זוג שהשביל עובר ממש מחוץ לבית שלהם והם התחילו להלין אצלם אנשים שצעדו על השביל, ומשם העניין התפתח למה שהוא היום - אתר עם שמות וכתובות וטלפונים שמאפשר למטיילים לתאם לינה עם אנשים שפותחים את הדלת של הבית שלהם בכל מיני מקומות בארץ.

"התחלנו לעשות את זה כשגרנו בחדרה, ואני מניח שעד כה אירחנו עשרות אנשים. מי שפועל על-פי ההנחיות באתר מתקשר יום לפני כן ושואל אם זה בסדר להתארח למחרת. הפחות מקפידים, נוהגים להפתיע".

- מדוע בעצם לפתוח את הבית בפני זרים?

"אנחנו עושים את זה כי השגרה יכולה לכרסם בקלות, ומדי פעם לפגוש אנשים חדשים זה דבר נחמד. מאחר שאנחנו מטיילים הרבה, אנחנו יודעים להעריך את החשיבות של מקלחת חמה ושל מיטה רכה בסוף יום ארוך שבו צעדת 20 או 25 קילומטר. באתר כתוב שזה נחמד להשאיר למארח 20 שקל, אבל זה לא משהו שאנחנו מצפים לו כמובן. מבחינתנו, התגמול זה שכותבים בספר המטיילים שלנו".

במשך השנים אירחו שרון ודקל מטיילים ("שביליסטים", בעגה שלהם) מכל המגזרים. "אני חושב שבערך חצי מהם ישראלים וחצי מחו"ל. היו אצלנו אנשים מאירופה, מארצות הברית, מאוסטרליה. רק סינים לא היו פה. כשבאים אנשים, אנחנו מכינים להם ארוחת ערב ויושבים ומדברים, ואנחנו מנסים להיות שגרירים של המדינה כמה שאפשר. קשה לי לומר שהיו לנו חוויות לא נעימות, אבל מדי פעם יש אנשים שלא מגיעים אחרי שהם אמרו שהם יגיעו.

"מקרה מוזר שאני זוכר הוא שהגיעו הנה שניים-שלושה בנים, והם הזמינו לדשא שלנו את המשפחה של אחד מהם שהגיעה עם סירים ועשו אצלנו פיקניק בלי לשאול אם זה בסדר. המוזרה ביותר שביקרה אצלנו הייתה מישהי שמקיפה את העולם, כדי 'להפיץ אהבה' כדבריה. היינו צריכים לכתוב משהו בספר שלה ולהתחייב להמשיך להפיץ אהבה. היא ממש החתימה אותנו על התחייבות כזו".

"אני נהנית יותר לארח מאשר להתארח"

אביב ויצמן / 36 / קופנהגן / יועצת תקשורת

אביב ויצמן החלה לארח גולשי ספות כבר בסביבות 2004 או 2005. "יש כל מיני אפשרויות הלנה, ואני למשל פחות מתחברת לרעיון של להלין מישהו אצלי בחדר על מזרן. גם תמיד עשיתי את זה כשגרתי עם בני זוג או שותפים", היא אומרת. "אם יש לי חדר אורחים או סלון, אין לי בעיה להשמיש אותם לטובת אורחים".

- אבל למה מלכתחילה נכנסת לזה?

"אני חושבת שהסיבה שהתחלתי לעשות את זה היא שחשבתי שזו אפשרות להקטין את הכפר הגלובלי עוד יותר. זה גם להכיר אנשים מכל מיני תרבויות וגם לארח. אני, למשל, נהנית יותר לארח מאשר להתארח. אני מרגישה שאני יותר בשליטה, כי אני יודעת בערך את מי אני מכניסה הביתה, בעוד שאם אני אתארח אצל מישהו, אני פחות אדע מיהו ואילו תנאים יהיו לי. זה גורם לי להגיש יותר נוח".

בקיץ האחרון ויצמן עברה ללמוד בקופנהגן, ושם היא אינה יכולה לארח משום שהיא מתגוררת בחדר קטן במעונות הסטודנטים של בית הספר לתקשורת ולעיתונאות של דנמרק. החודש, לעומת זאת, היא עשויה להתארח בעצמה בשטוקהולם כגולשת ספות בפעם הראשונה בחייה. "קצת חוששת להתארח, גם כי אני אישה, ומעבר לזה יש לי את החשש - ושמעתי שיש אותו גם לישראלים אחרים - שמה יהיה אם יגלו שאני מישראל.

"אני לא יודעת אם הדרכון הישראלי שלי משחק פה תפקיד, כי באירופה אנחנו הרבה פעמים נחשבים לאנשים הרעים. שני הדברים הללו משחקים פה קצת לרעתי".

גלגולה של ספה: מדריך לגולש

הרעיון להקמת אתר CouchSurfing.com, ששמו הפך למונח שמתאר התארחות (ואירוח) ללא תשלום בבתיהם של זרים, עלה במוחו של המתכנת האמריקאי קייסי פנטון כשהוא היה בן 25. השנה הייתה 1999, ופנטון, שעמד לטוס לחופשה באיסלנד, לא היה מעוניין ללון במלון (ומן הסתם גם לשלם תמורת השהות בו). הוא פרץ למאגר מידע של אוניברסיטה מקומית ושלח מיילים ל-1,500 סטודנטים עם בקשה ללון אצלם. עד מהרה הוא קיבל כמה עשרות תשובות חיוביות, ובדרך חזרה הביתה החליט לפתוח אתר שיתווך בין מתארחים למארחים פוטנציאליים בכל העולם.

את שם הדומיין הוא רשם ביוני 1999, אולם האתר עצמו עלה לאוויר רק 5 שנים לאחר מכן.

בשנותיו הראשונות של האתר היו בו לא יותר מכמה אלפי משתמשים, אולם משנת 2011 הוא החל לצמוח במהירות, ועל פי נתוני האתר, כיום רשומים בו למעלה מ-14 מיליון משתמשים ואפשרויות אירוח ביותר מ-200 מקומות יישוב ברחבי העולם. בתל אביב, למשל, רשומים בו 1,360 מארחים, ובירושלים רשומים כמארחים 7,518 גולשים. עם זאת, לא ניתן לדעת כמה מהם פעילים.

האתר, שמתפקד כרשת חברתית לכל דבר ועניין, כולל אפשרות דירוג לאורחים ולמארחים. אולם בכל זאת, לאורך השנים התמודדה קהילת המשתמשים בו עם כמה מקרי פשע שבוצעו נגד נשים שהתארחו אצל גברים.

כך, למשל, ב-2009 נאנסה תיירת מהונג קונג בבריטניה; ב-2012 מארח ממרסיי צילם בסתר את אורחיו כשהם מתקלחים, ותיירת אמריקאית נאנסה ונרצחה בנפאל ב-2015. מקרי האלימות פגעו באמון הציבורי באתר והביאו להכנסת שיטות לאימות זהותם של המארחים על מנת להגביר את ביטחונם של המתארחים, ובעיקר של המתארחות.

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ●  גורם אמריקני: ישראל שיתפה עם ארה"ב חלקים מסוימים מהתוכנית ההומניטרית שלה ברפיח  ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר