הלקח של חושפי שחיתות, הניצחון של רות דוד ורונאל פישר

שוקי משעול, הבכיר ב"קבוצת ה-15" שחשפו שחיתות ברשות המסים, ייכנס לכלא ניצן לחודשיים החל מיום ראשון הקרוב

שוקי משעול / צילום: איל יצהר
שוקי משעול / צילום: איל יצהר

ביום ראשון הקרוב יחגגו הצמד רות דוד ורונאל פישר סוג של ניצחון. שוקי משעול - מי שהיה מנהל בכיר במע"מ ת"א, מי שהיה הבכיר ב"קבוצת ה-15" שחשפה את השחיתות ברשות המסים לצד רפי רותם, מי שהיה הראשון לחשוף ולהעיד על הקשר המושחת בין פישר לדוד - ייכנס ביום ראשון לכלא לחודשיים של מאסר בפועל.

מי שהיה מנהל רשות המיסים איתן רוב, יעד עיקרי לתלונותיהם של חברי "קבוצת ה-15", יזם חקירה ביאח"ה נגד משעול על סמך מידע לכאורה כי משעול מקבל שוחד. היה חשוב כמובן להכתים את מנהיגי הקבוצה כדי לגמד את טענותיהם. את רותם ניסו להעביר ליחידה זניחה והוא למעשה הודח ומאוחר יותר הועמד לדין והורשע ב"העלבת עובדי ציבור" בגין מסרים חריפים נגד בכירים במשטרה ובפרקליטות. נגד משעול נערכה למעלה משנה חקירה סמויה, כולל מעקבים והאזנות, בעלות של 12 מיליון שקל.

החקירה נגד משעול העלתה שני ממצאים: המדינה העבירה אליו 542 שקל מעבר להשתתפותה בביטוח הרכב שלו, סכום שהוחזר לאחר מכן; בין תמלילי האזנות הסתר, כך טענה הפרקליטות, היה מקרה שבו משעל שוחח עם מקור מודיעיני ופגע בסודיות.

פרקליטת מחוז ת"א רות דוד היא שסגרה את תיק החקירה הראשון בתלונות "קבוצת ה-15". פרקליטת המחוז רות דוד היא זו שהחליטה על הגשת כתב אישום נגד משעול בגין הפרת אמונים, מירמה ופגיעה בסודיות. משעול העיד, שפישר ביקש ממנו 20 אלף דולר עבור רות דוד על מנת לסגור את הפרשה נגדו. משעול סירב.

התיק נגד משעול הובא לשופטת השלום דניאלה שריזלי, שהייתה קצינה ביאח"ה ופרקליטה במחוז ת"א. פרקליטת המחוז רות דוד נלחמה נגד בקשתו של משעול, לקבל את האזנות הסתר במשרדו לשיחות אותן ניהל אתו פישר. הקלטות לא הוגשו. השופטת שריזלי העירה שאולי יש מקום להעביר את העניין להליך משמעתי, בתנאי שמשעול יתפטר. הוא סירב. גזר הדין היה קנס וחמישה חודשי עבודות שרות.

משעול מנהל בשנים האחרונות מערכה משפטית על הפללתו ומערכה ציבורית נגד רות דוד, בדרישה לחקור את פעולותיה במסגרת כהונתה כפרקליטת מחוז. בתחילת 2015 עבר משעול התקף לב קשה ומצבו הרפואי הידרדר. שירות בתי הסוהר קבע, כי משעול אינו כשיר בינתיים לביצוע עבודות שירות.

התיק הועבר לנשיא בימ"ש השלום, אבל הפרקליטות התעקשה והחזירה את התיק לשופטת שריזלי. התוצאה: במקום חמישה חודשי עבודות שירות, החמירה השופטת את גזר הדין לחמישה חודשי מאסר בפועל. בבדיקה נוספת קבע שב"ס, שמשעול אינו כשיר בשלב ההוא לביצוע עבודות שירות. בערעור למחוזי קוצר העונש לחודשיים מאסר בפועל.

משעול הגיש לביהמ"ש העליון בקשת רשות ערעור וביקש לאפשר לו לקיים ניתוח רפואי, ניתוח שנקבע ליום 16.4.17. השופט אורי שוהם דחה את הבקשה וקבע כי משעול ייכנס לכלא ניצן ב-23.4.

בחול המועד פסח הגיש משעול לבית המשפט העליון בקשה לעיכוב ביצוע עונש המאסר לצורך הגשת בקשה לחנינה לנשיא המדינה ולצורך ביצוע הניתוח. הבקשה לא הועברה לשופט תורן אלא לשופט שוהם.

ביום שלישי האחרון דחה השופט שוהם את בקשת משעול לעיכוב ביצוע וקבע כי עליו להתייצב ביום ראשון לריצוי עונש מאסר בן חודשיים בכלא ניצן.

רות דוד ורונאל פישר יכולים לחגוג. לחברי "קבוצת ה-15" זהו עוד לקח על הגורל הצפוי למי שמנסה לחשוף שחיתות.