גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיוט השני של ניצולי השואה: מדינת ישראל נגד אילנה מחדרה

המקרה של אילנה בן יעקב פרטי - אך אופייני: היא שרדה את זוועות הפוגרום ביאסי, אך בזקנתה נאלצו ילדיה להוציאה מהדיור המוגן בגלל ויכוחים אינסופיים עם פקידי המדינה ■ עד שבא יאיר לפיד

פרעות יאסי
פרעות יאסי

דו"ח מבקר המדינה, שפורסם בשבוע שעבר, שרטט רישום עגמומי של האופן שבו מדינת ישראל מסייעת לאזרחיה ניצולי השואה שעדיין מתעקשים משום מה - 72 שנה לאחר תום מלחמת העולם השנייה - לדרוש, לצרוך, ובכלל, לחיות.

לפי הדו"ח, עדיין חיים בינינו, נכון לינואר 2017, 158 אלף ניצולי שואה, כמו גם 56 אלף איש שהממשלה הכירה בהם כנפגעי התנכלויות אנטישמיות וגזעניות בתקופת מלחמת העולם השנייה. גילם הממוצע, קובע המבקר, עומד על כ-85 שנה והם מתים בקצב של אלף נפטרים מדי חודש; קצב שצפוי מן הסתם להתגבר בשנים שיבואו.

נפגעי השואה הצעירים ביותר, אלה שנולדו ב-1945, חודשים או ימים לפני תום הזוועות וקריסתו הסופית של הרייך השלישי, יהיו בני 85 ב-2030, אם יחיו עד אז. למעשה, כבר כיום חיים בינינו בעיקר ילדי שואה, אנשים שנולדו מ-1930 וצפונה והיו בני פחות מ-15 כאשר התרחשו הזוועות. אלו ניצולים שספגו פגיעות מזעזעות בנפשם שהייתה עדיין רכה, ילדותית, תמימה, נוחה להיפגע באורח שגם אלפי פסיכולוגים, תרופות פסיכיאטריות וממסד לאומי מחבק לא יצליחו לרפאו לעולם.

אלא שהממסד הישראלי, כך מבקר המדינה, לא מתאמץ אפילו לחייך אל ניצולי השואה, להושיט להם יד, או חס וחלילה לחבק. בשנים 2014-2016, קובע הדו"ח, הקצתה המדינה 100 מיליון שקל לניצולי השואה, אולם משרד הרווחה לא טרח לגבש תוכנית לחלוקת הכסף וכך הגיעו לידי הניצולים כ-4 מיליון שקל בלבד. רבים מהם הידרדרו למציאות של חוסר ביטחון תזונתי, שלא לדבר על מגורים ראויים, סיוע רפואי וסיעודי ובכלל - חיים בכבוד.

ביום השואה, החל היום (א'), בחרתי לא להתגולל שוב על אטימות הפקידים במשפטים מוכיחים, עמוסי תארים קשים. אולי עדיף הפעם לספר סיפור אחד, לגמרי לא יחידי, של ניצולת שואה שחייתה כאן איתנו עד פטירתה לפני כשנה וחצי. אני מדבר על אילנה בו יעקב (מורגנשטרן) ז"ל מחדרה, אמו של יעקב בן יעקב, מהנדס בתעשייה אווירית, המתגורר ביישוב שילה.

"אמא נולדה ברומניה ב-1933, בעיירת המחוז ביבולאר במולדובה", מספר בן יעקב. "עוד בילדותה היא ומשפחתה גורשו מביתם והתגלגלו אל העיר יאסי, שהייתה מרוחקת כ-20-30 קילומטרים מביבולאר".

ב-1941, בהיותה ילדה בת שמונה, חוותה אמו של בן יעקב מאורע משנה חיים: פוגרום רצחני ואכזרי במיוחד, הידוע בדפי ההיסטוריה כפרעות יאסי. יון אנטונסקו, מנהיגה הפשיסטי של רומניה ששיתף פעולה עם הנאצים, הגה והוציא אל הפועל את הפוגרום ימים ספורים לאחר תחילת מבצע "ברברוסה", בו פלשה גרמניה לרוסיה, ככל הנראה מתוך רצון שפל לרצות את הצד שנראה באותה העת כמנצח.

בפרעות נרצחו, לפי הערכות שונות, 13,000 עד 20,000 מיהודי יאסי באלימות מזעזעת וחסרת תקדים. אמו של בן יעקב ומשפחתה התחבאו בעליית גג, שצפתה אל כיכר העיר. משם היא הציצה למטה וראתה חיילים רומנים מעמידים שורות-שורות של יהודים ויורים בהם. חיילים אחרים עברו מבית לבית וחיפשו יהודים. בשלב מסוים הם באו גם לבית בו התחבאה משפחתה וחיפשו, עד ששמעה קצין רומני אומר "אין פה אף אחד!" - וכך ניצלו חייהם.

בהמשך היא חוותה מציאות סיוטית של רעב ופחד בלתי פוסקים. באחד המקרים זיהה אותה חייל ברחוב כיהודייה והתחיל לרדוף אחריה. היא, ילדה קטנה, רצה על חייה ונחבלה קשה ברגלה. "אמא סיפרה לי שתפרו את הרגל בחוט ומחט המיועדים לבגדים", מספר בן יעקב, "כי זה כל מה שהיה".

אילנה בן יעקב קרדיט: משפחת בן יעקב

ללא פנסיה, עם חסכונות מתרוקנים במהירות

שנים רבות אחר כך, במדינת ישראל, לאחר חיי משפחה יפים וקריירה כגננת פרטית, אילנה, שהוכרה כניצולת שואה, נכנסה ללא פנסיה ועם חסכונות משפחתיים מתכלים והולכים לדיור מוגן. יעקב, אחד משני בניה, נלחם ככל יכולתו כדי להעניק לה שנים אחרונות מכבדות, סבירות.

"הבריאות שלה הידרדרה בכמה מישורים", הוא נזכר, "היא צברה עוד ועוד אחוזי נכות, אבל אז גיליתי שברשות לזכויות ניצולי השואה של משרד האוצר פשוט עושים הכול שהיא לא תעבור את ה-70%, שתישאר אפילו על 69.7%, כדי שלא יצטרכו לשלם לה יותר כסף.

"כתבתי להם מכתבים על מכתבים, נלחמתי על עשיריות אחוזים. בסוף היא קיבלה 7,500 שקל בחודש וזה פחות או יותר הספיק". אילנה חייתה כמה שנים בדיור מוגן בירושלים והכול נראה על מי מנוחות, אלא שאז היא עברה אירוע מוחי קשה, שהכניס אותה למעשה למצב סיעודי. בן יעקב: "בית הדיור המוגן אמרו לנו שהם לא יכולים להמשיך לטפל בה במצבה, שהיא חייבת לעבור למוסד סיעודי. הבעיה היא שמוסדות כאלה עלו כבר אז החל מ-13 אלף שקל בחודש, ולנו היו 7,500 שקל. לא הייתה לאימא פנסיה ובעלה, שעבד בבנק, נפטר כמעט עשר שנים לפניה והחסכונות שהשאיר נאכלו כמעט לגמרי. לא ידענו מה לעשות".

בן יעקב, אב לעשרה ילדים, נאלץ למכור את הדירה של הוריו בחדרה, צעד שגם הוא לא הספיק לכיסוי הבור הכספי שהלך ונפער. אחרי תכתובות חוזרות ונשנות באו הוא ואחיו לסניף הביטוח הלאומי בחדרה, שם הודיעה להם אחת הפקידות שייאלצו להשלים ה-5,500 שקלים החסרים למחיית האם מדי חודש. "בסופו של דבר נאלצנו להוציא אותה מהדיור המוגן בירושלים, בגלל מצבה הסיעודי", הוא מספר.

לאן העברתם אותה?

"למוסד לדיור מוגן בבאר שבע... היה לנו מזל, היכרנו שם את המנהל והוא הציע לקחת את אימא עד שכל הבלגן מול המדינה ייפתר. למרות המרחק, לא חשבנו פעמיים".

בן יעקב מספר כי לאחר שהמדינה מכירה באדם כניצול שואה ומעניקה לו את ההטבות הנובעות מכך, היא מאפסת הלכה למעשה את כל השאר הכספים שניתנו לו עד כה: ביטוח לאומי, קצבת שאירים, הקצאת שעות לטיפול סיעודי ועוד.

"לא ידעתי מה לעשות", הוא מספר, "כתבתי עשרות מכתבים לחברי כנסת ושרים וכלום לא עזר. זה נמשך ככה עד ששלחתי מכתב ליאיר לפיד, שהיה אז שר האוצר ושנושא ניצולי השואה קרוב כנראה ללבו. פתאום, פחות מחודש לאחר שליחת המכתב אליו, התקשרה אלי אותה פקידה מביטוח לאומי חדרה ואמרה לי: 'אדון בן יעקב, מה הבעיה, תשלם 7,500 שקל בחודש ואנחנו נשלים ונדאג לכל השאר'. קרה לי נס, אבל מה עם שאר המשפחות של ניצולי השואה? למה הן צריכות להמשיך להיאבק על כל שקל?"

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "איננו מכירים את המקרים המתוארים, נשמח לקבל פרטים נוספים ולבדוק את הטענות. נציין כי חלק מהטענות אינן נוגעות לנושאי אחריותה של הרשות, אלא למוסד לביטוח לאומי ולוועידת התביעות".

יצוין כי בדוברות האוצר התעקשו להעביר תגובה לאקונית וכללית זו, מאחר שלא קיבלו את מספר תעודת הזהות של הנפטרת, אף שהיו בידיהם שמה הפרטי, שם משפחתה, שם נעוריה ושם אחד מבניה - פרטים שמספיקים להעלות עליה פרטים בכל חיפוש פשוט בגוגל, אבל אולי לא מספיקים ליצירת תגובה עניינית. חבל.

אילנה בן יעקב עם אחת מנכדותיה ושניים מניניה. אושר מאוחר (צילום: משפחת בן יעקב)

"מי שאין לו ילדים עקשנים - לא מקבל כלום"

רבים מניצולי השואה חיים כיום בבתי אבות ובדיור מוגן, שעלותם החודשית גבוהה למדי. כמעט לכולם בטן מלאה על התנהלות משרד האוצר ופקידיו לדורותיהם. הנה כמה טענות שעלו באחד מבתי האבות בתל-אביב, מניצולי שואה שהעדיפו לא להתבטא בשמם:

"האוצר מוציא מדי שנה חוברת יפה וצבעונית, שרואים שעלתה הרבה כסף. בחוברת רשומים כל הדברים הנהדרים שהאוצר מציע. רק יש בעיה: אף הטבה שהם מציעים לא מגיעה בקלות. צריך לכתוב מכתבים, לעבור ועדות, ואז ברוב המקרים מקבלים סירוב וצריך לכתוב ערעור. מי שאין לו ילדים עקשנים שנלחמים עבורו - מוותר ולא מקבל כלום. מי שנלחם יכול להוציא מהאוצר בסוף את ההטבות".

"ישנם עשרות ארגונים שמטרתם לעזור לניצולי השואה. כולם יושבים בכתובות טובות, עם עשרות עובדים ומשכורות יפות. אבל אז מתקשרים ומבקשים עזרה ונענים "אין כסף. נגמר".

"לפני כשנתיים, גרמניה הציעה תשלום חד פעמי של 2,500 יורו לילדי השואה. קבעו שמי שנולד אחרי 1928 זכאי, אם היה במחנה ריכוז, בגטו או במסתור. ההיגיון אומר שאם האוצר כבר הכיר בך כניצול, אתה עומד בתנאים, אבל זה לא ככה. הכסף ישב שנה וחצי, בהן היורו צנח - והרבה ניצולים שזכאים בוודאות קיבלו סירוב".

עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת 9.28 מיליארד דולר שציפו האנליסטים ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים גלובליים במהלך הרבעון, ב-80% יותר מהצפי ● החברה נתנה תחזית מאכזבת לרבעון השני

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, סולאראדג' בשפל של 5 שנים

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-22% ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה