צפירת הרגעה בשווקים: הסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות צרפת הסתיים אתמול בהתאם לתחזיות המוקדמות: מועמד מפלגת המרכז-שמאל, עמנואל מקרון, ומועמדת מפלגת הימין "החזית הלאומית", מארין לה-פן, העפילו לסיבוב השני בבחירות שייערך ב-7 במאי. בורסות אירופה הגיבו היום (ב') בעליות, ומדד הקאק הצרפתי קפץ בחדות. בורסות אסיה ננעלו בנטייה לעליות, בעוד עליות שערים נרשמות גם בוול סטריט. 

 

לפי נתונים שפרסם משרד הפנים הצרפתי, לאחר ספירת יותר מ-97% מקולות הבוחרים, מקרון זכה לשיעורי תמיכה גבוהים יותר של כ-23.9%, ומיד אחריו לה-פן עם כ-21.4% מקולות הבוחרים. המועמד הרפובליקאי פיון זכה ל-19.9% בעוד מועמד מפלגת השמאל הקיצוני מלנשון, זכה לשיעורי תמיכה גבוהים יחסית של כ-19.6%.

מדד הבנצ'מרק האירופי, ה-Stoxx 600 עולה בכ-1.7% לרמה הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2015. מניות הבנקים בצרפת מובילות את העליות. סוסייטה ז'נרל  ו-BNP Paribas  עולות בכ-10%. מניות נוספות שבולטות לחיוב הן  Natixis  ו- Axa .

בדרך-כלל בחירות בצרפת אינן נחשבות לאירוע שמשפיע במידה ניכרת על השווקים, אך הפעם הן נתפסו כאירוע גורלי שעלול להכריע את המשך קיומו של האיחוד האירופי. תרחיש האימים מבחינת השווקים היה שלה-פן ומלנשון, מועמדי הימין הקיצוני שמתנגדים להמשך קיומו של האיחוד האירופי והביעו עמדות פרו-רוסיות, יתמודדו ראש בראש על מפתחות ארמון האליזה בסיבוב השני. מקרון, לעומת זאת, הוא בעד המשך האינטגרציה באירופה, ולכן נתפס כגורם מתון שלא יגרום לטלטלה בשווקים.

 

תגובת הבחירות בצרפת ניכרת היטב גם בשוקי המט"ח והאג"ח. האירו מזנק מול מרבית המטבעות המובילים, כאשר מול הדולר האירו טיפס מוקדם יותר הלילה בכ-2% לשיא של חמישה חודשים ונסחר סביב 1.093 דולרים לאירו, אך בשעות האחרונות העליות התמתנו. מול הין היפני האירו מתחזק לרמה של 119.2 ין לאירו. הירידה בסיכון הפוליטי בגוש האירו בעקבות הבחירות בצרפת הובילה בין היתר לעליית תשואות האג"ח הממשלתיות, בעוד האמון בשוקי המניות מתחיל לחזור. 

"בעוד שהפופולריות הגואה של מקרון אינה מניע חזק לשווקים, ישנה תחושה קולקטיבית של אנחת רווחה, לפיה הכלכלה הגלובלית התגברה על עוד מכשול", מציין מיכאל מקארת'י, אסטרטג ראשי בחברת CMC Markets.

 וישנו ואראטן, כלכלן בכיר במיזוהו, סבור כי מוקדם מדי לשמוח ולהערכתו הסיכון הפוליטי בצרפת עדיין קיים. "מוקדם מדי לשמוח מתוצאות הסבב הראשון בבחירות לצרפת משום שהסיבוב השני ממתין מעבר לפינה והכל עוד פתוח".