צפו: שיטה חדשה שתחסוך לכם ביקור אצל רופא השיניים

כמעט לכל אחד מאיתנו יצא לבקר אצל רופא השיניים לצורך סתימת חור, כשעבור רובינו מדובר בחוויה לא נעימה בלשון המעטה ■ חוקרים פיתחו שיטה חדשה שתחסוך מאיתנו את התענוג המפוקפק הזה ותגרום לחור לסתום את עצמו

מחוץ לקופסא, רובוט לטיפול שיניים/ צילום: מתוך הוידאו
מחוץ לקופסא, רובוט לטיפול שיניים/ צילום: מתוך הוידאו

עבור מרבית האנשים ביקור אצל רופא השיניים הוא חוויה לא כל-כך נעימה, בלשון המעטה. טיפולי שורש והשתלות הם לרוב לא משהו שאנחנו עוברים בשגרה, אבל כמעט לכל אחד ואחת מאיתנו יצא לבקר אצל רופא השיניים לצורך סתימה של חור. חוקרים פיתחו שיטה שתוכל בעתיד לחסוך מאיתנו את התענוג הזה ולגרום לחור לסתום את עצמו, לצמיתות.

השן שלנו בנויה משכבות. השכבה הכי חיצונית היא האמייל, היא מאוד קשיחה ודחוסה ושומרת על השכבות הפנימיות יותר מהסביבה החיצונית (הלא כל-כך סימפטית) שבפה שלנו.

מתחת לאמייל ישנה שכבת הדנטין, שהיא שכבה רכה יותר שמכילה בעיקר מינרלים; ומתחתיה ישנה השכבה השלישית, שנקראת מוך השן. היא כבר מכילה הרבה מאוד עצבים וכלי דם, ובגלל זה היא גם השכבה הכי רגישה.

כשיש לנו פגיעה בשן, בגלל חבלה או שחיקה, הרקמה הפגועה הולכת ונרקבת, ואנחנו מסתכנים בזיהום.

רופאי השיניים קודם כל מוציאים את הרקמה הפגועה ונפטרים מכל שריד של זיהום, ואז סותמים את החור עם חומר מילוי מיוחד שלא מתכלה. הסתימה הזאת ממלאת את החור ומגינה על השכבות הפנימיות מזיהום, אבל היא גם לא מאפשרת לשכבת הדנטין הטבעית להתחדש, כי חומר המילוי תופס את המקום הריק.

לשכבת הדנטין (שזו השכבה האמצעית) יש יכולת להתחדש בעצמה, ולכולנו יש תאים מיוחדים שמפרישים אותה. הבעיה היא שתהליך החידוש הזה לא יעיל מספיק, והוא עוזר רק להאט את הריקבון והעמקה של החור. בגלל זה אנחנו מעדיפים כבר לעשות את הסתימה אצל הרופא.

במחקר החדש, החוקרים ניסו להאיץ את תהליך ההתחדשות של שכבת הדנטין באופן טבעי, בלי להשתמש בחומרי מילוי סינתטיים. הם מצאו 3 סוגים של מולקולות שמעודדים את ההפרשה של הדנטין ומחדשים את הרקמה.

הם פיתחו שיטה שמתבססת על סתימה זמנית עם ספוג שעשוי מקולגן (שזה חלבון קשיח אך מתכלה שיש לנו באופן טבעי בכל מיני רקמות בגוף). לפני הסתימה הם השרו את הספוג בתמיסה שיש בה את המולקולות האלה שמעודדות התחדשות. מה שקרה הוא שמצד אחד הספוג הגן על השן לפני שהרקמה הספיקה להתחדש, אבל בגלל שהוא מתכלה בהדרגה, התפנה מקום לרקמה החדשה.