משרד רה"מ: 37 אלף ש' בשנה על פיצוחים, 50 אלף - ממתקים

המשרד פרסם את דוח ההתקשרויות עם ספקים לשנת 2015 באיחור של שנה ■ בין ההוצאות: 37 אלף שקל על פיצוחים, 49 אלף שקל על ממתקים

בנימין ושרה נתניהו / צילום: מוטי קמחי-ynet
בנימין ושרה נתניהו / צילום: מוטי קמחי-ynet

שנה לאחר הנוהל שגובש ביחידה הממשלתית לחופש המידע ובאגף החשב הכללי במשרד האוצר, פרסם היום (ג') משרד ראש הממשלה את דוח ההתקשרויות שלו עם ספקים לשנת 2015. מדובר במשרד הממשלתי היחיד לצד המשרד לעניינים אסטרטגיים שלא פרסם עד היום את הדוח, בעיקר בטענה לריבוי התקשרויות רגישות. במסגרת הדוח שהוגש דווחו רק ההתקשרויות שהוגדרו "לא רגישות", וזאת בסכום כולל של 330 מיליון שקל. סך התקציב של המשרד עומד על 2 מיליארד שקל, כאשר הדוח לא כולל גופים ביטחוניים המשתייכים למשרד כמו השב"כ והמוסד.

לפי בדיקת "גלובס", לא פחות מ-80 מיליון שקל מתוך כלל ההתקשרויות המדווחות הוציא משרד ראש הממשלה על מה שהוגדר בדוח "העסקת עובדים חיצוניים". בחלק ניכר מהמקרים מדובר בהעסקת עובדי מחשוב באמצעות חברות כמו טלדור, מטריקס ועוד, אולם יש לא מעט התקשרויות גם עם חברות כוח-אדם, כאשר כל התקשרות כזו עומדת על כמה מאות אלפי שקלים.

על פי הדוח, משרד ראש הממשלה מוציא עשרות אלפי שקלים בשנה בין היתר על רכישת כריכים למאבטחים. בתחום המזון אפשר למצוא גם הוצאה של 37,653 שקל על פיצוחים ו-49,916 שקל ששולמו ל"עולם הממתקים" - זאת תחת הקטגוריה של "צרכי המשרד".

במשרד ראש הממשלה רוכשים מנויים לעיתונים בעשרות אלפי שקלים, כאשר ההתקשרויות המובילות הן מול "ידיעות אחרונות" (כ-80 אלף שקל), "הארץ" (כ-70 אלף שקל), ג'רוזלם פוסט ו"גלובס" (כ-25 אלף שקל כל אחד). עוד על פי הדוח, המשרד מוציא בשנה 3.6 מיליון שקל עבור תדלוק רכבים באמצעות "פזומט".

"ברור כי הדוח לא מכיל את כל התקשרויות המשרד וכי נעשה שימוש נרחב באפשרות לסנן התקשרויות רגישות", טוענת נירית בלייר, מנכ"ל התנועה לחופש המידע שנאבקה למען פרסום הדוח בין היתר באמצעים משפטיים. לדבריה, המאבק של התנועה החל בבקשות חוזרות ונשנות למשרדים השונים לפרסום התקשרויותיהם והמשיך בנוהל מסודר של משרד המשפטים המחייב את כל המשרדים לפרסם את ההתקשרויות באמצעות דוחות רבעוניים.

"היינו שמחים לו משרד ראש הממשלה היה המוביל בביסוס הנורמה של שקיפות ממשלתית תקציבית, אך פרסום הדוח היום בהחלט מקבע את הנוהל לפרסום הרבעוני של התקשרויות הממשלה. עתה יש רק לצפות שכל הרשויות במדינה ילמדו ויפרסמו כולן את דרך שימושן בכספי הציבור ושמשרד ראש הממשלה יוציא בהקדם את דוח 2016 וידביק את הקצב גם ב 2017", היא הוסיפה. 

במשרד ראש הממשלה מסרו לאחר הפרסום כי הפיצוחים והממתקים נרכשו לצורך שי לחג עבוד העובדים. 

ממשרד ראש הממשלה נמסר עוד בתגובה: "הדוח שפורסם היום מפרט הוצאות תפעול שוטפות של משרד ראש הממשלה, שמעסיק למעלה מ-1,000 עובדים. אין המדובר בהוצאות מעון ראש הממשלה מלבד חשמל, ארנונה ומים, שכבר פורסמו לפני מספר חודשים.

"הדוח כולל גם הוצאות של משרד ירושלים והתפוצות, יחידת התקשוב הממשלתי, מנהלת תחליפי דלקים, מטה הסייבר הלאומי, יישומים ביומטריים, מטה ישראל דיגיטלית, הרשות למעמד האישה, ארכיון המדינה, הרשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי, לע"מ, מערך אבטחת המשרד, מועצות ציבוריות להנצחה לנשיאים וראשי ממשלה ועוד".