ב-15 במאי הם כאן: אושרה סופית הדחייה בהפעלת התאגיד

הכנסת אישרה סופית דחייה של 15 יום במועד תחילת השידורים של תאגיד השידור הציבורי ("כאן") ■ בעד הדחייה הצביעו 35 חברי כנסת, לעומת 28 מתנגדים

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

הכנסת אישרה סופית בסמוך לחצות הלילה (ד') דחייה של 15 יום במועד תחילת השידורים של תאגיד השידור הציבורי ("כאן"), זאת לקראת שינוי מהותי יותר שהממשלה מתכוונת להעביר בחקיקה בתחילת החודש הקרוב. בעד הדחייה הצביעו 35 חברי כנסת, לעומת 28 מתנגדים. לא היו נמנעים. 

הקואליציה הפעילה את סעיף 98 לתקנון הכנסת שנועד למקרים חריגים בלבד, כדי למנוע מהאופוזיציה להוציא לפועל את תוכניתה לייצר "פיליבסטר" - שורה ארוכה של הסתייגויות שאמורות היו להימשך עד 30 באפריל - המועד המקורי בו אמור היה התאגיד להחל את שידוריו.

דיון המליאה בהצעת החוק החל אתמול בשעה 12:00 ונמשך עד לנאומי הסיכום של יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, ושר המדע והטכנולוגיה, ח"כ אופיר אקוניס, שהחלו בשעה 22:30 בלילה.

בנאומו אמר הרצוג כי "הדיון נראה טכני - דוחים את הפעלת התאגיד ב-15 יום, אבל זהו מאבק עקרוני על חירות הביטוי ועל מעורבות הממשלה, על דחיפת אצבעות ראש הממשלה לתוך סדר היום הציבורי, כמי שמנסה לכופף את אופן העברת המידע לציבור. 'השידור הציבורי' הוא ביטוי. משמעותו מערכת של תכנים בכל תחומי חיינו, שלא ממומנת על-ידי כספים פרטיים אלא בלתי תלויה ויכולה לשקף מגוון נושאים שלא עונים על צורכי רייטינג, עולמות תוכן שלא זוכים לתשומת-לב בשידור המסחרי.

"לחם ושעשועים להמונים זה מפתח לעיוות השיח הציבורי. ערוץ 2 ו-10 נאבקים בנכונות השלטון להכפיף אותם אליהם. זה לא יום קל. בנושא הצורך לדאוג לעובדים שלא נקלטו בתאגיד - אני מברך על הסיכומים שהושגו".

השר אופיר אקוניס הצהיר: "לזכותה של מרצ, אני משבח את עמדתה נגד החרבת רשות השידור. התנגדתם ב-2014. לא כמו 'יש עתיד' שהיא ים של צביעות. אני התנגדתי כסגן שר ב-2014 להצעת הממשלה שהובילה 'יש עתיד' להחרבת רשות השידור ההיסטורית, שליוותה את הסיפור הציוני מאז 1936. נמאס מהצביעות של 'יש עתיד'. אני הזהרתי בזמנו את ראש הממשלה ואת השר ארדן ואת יו"ר סיעת יש עתיד שהחקיקה אז אין לה היתכנות. לא מקימים שידור ציבורי ב-9 חודשים. עמדתי לא התקבלה, על אף תחנוני לח"כ קארין אלהרר שעמדה בראש הוועדה המיוחדת. ביקשתי לשנות את החוק הרע הזה. קיבלתי את עמדת הרוב".

לפני ההצבעה התייחס יו"ר הכנסת, ח"כ יואל אדלשטיין, לעתירה לבג"ץ שהוגשה הערב על-ידי חברות הכנסת סתיו שפיר ויעל כהן-פארן בנוגע לתיקון שנידון במליאה, שנדחתה, וציטט את דבריו של נשיא העליון לשעבר, השופט אשר גרוניס, על עתירות העוסקות בהליך החקיקה.

"כל המתמצא בעשייתו השיפוטית של בית משפט זה ודאי יודע כי בעשורים האחרונים חלה עלייה משמעותית בהיקף העתירות המוגשות לבית המשפט העליון על-ידי סיעות של הכנסת ועל-ידי חברי כנסת. ההחלטה היום קבעה כבג"ץ לא רואה לנכון לתת צו ביניים להתערבות בהליכי החקיקה".

הצעת החוק קובעת כי יש לדחות את מועד תחילת חוק תאגיד השידור הציבורי הישראלי ליום י"ט באייר התשע"ז (15 במאי 2017), ולערוך את ההתאמות הדרושות בתקציב של התאגיד נוכח דחיית המועד.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ביום י"ד בניסן התשע"ז (10 באפריל 2017) הופץ תזכיר חוק השידור הציבורי הישראלי (תיקון מספר 8), התשע"ז 2017. בתזכיר האמור מוצע לשנות את מתכונת ההפעלה של השידור הציבורי על-פי החוק, ובכלל זה את מבנה תאגיד השידור הישראלי, ולהקים תאגיד ייעודי שיהיה אחראי לשידורי החדשות וענייני היום במסגרת השידורים לפיו.

"לפיכך מוצע לדחות את מועד תחילתו של החוק ב-15 ימים, ליום י"ט באייר התשע"ז (15 במאי 2017), באופן שיאפשר את השלמת הליכי החקיקה האמורים, תוך שמירה על רציפות שידורים במעבר משידורי רשות השידור לשידורים לפי החוק, לרבות שידורי החדשות".