הסכם קיבוצי חדש בחברת פלאפון: מה יקבלו העובדים?

ההסכם כולל תוספות שכר, קליטת עובדי קבלן להעסקה ישירה, תגמול נוסף לעובדים בהתאם לעמידה ביעדי החברה, הגדלת בסיס ההפרשות לפנסיה, מלגות לימודים לעובדים, שיפור בתנאי הרכב לעובדים הזכאים וקיצור התקופה לקבלת קביעות

רן גוראון / צילום: יונתן בלום
רן גוראון / צילום: יונתן בלום

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן; מנכ"ל פלאפון, רן גוראון; יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות, יקי חלוצי; ויו"ר ועד העובדים בפלאפון, ברק לוי; חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי חדש לעובדי החברה.

ההסכם, שתוקפו עד 31.12.2019, הוא ההסכם הקיבוצי השני שנחתם בחברה, והוא מגיע לאחר תהליך ממושך ומורכב של משא-ומתן בין הצדדים.

ההסכם הקיבוצי החדש ממשיך את הוראות ההסכם הראשון שנחתם בחברה בשנת 2013, תוך שימור ההישגים הכלכליים והארגוניים למען זכויות העובדים, וכולל הסכמות חדשות בין נציגות העובדים לבין ההנהלה. ההסכמות החדשות מסדירות זכויות והטבות שונות לעובדים וכן מעגנות נושאים חדשים שהנהלת החברה ביקשה ליישם מכאן והלאה.

להלן החידושים העיקריים בהסכם:

ההסכם נושא בשורה חברתית לאור הסכמתה של הנהלת פלאפון לבקשת נציגות העובדים וההסתדרות, להעביר במהלך תקופת ההסכם קרוב ל-50 עובדי קבלן ומיקור חוץ להעסקה ישירה. בין העובדים נמנים: כל עובדי האחזקה והניקיון בבניין המטה של החברה, שייקלטו כעובדי חברה מן המניין ויזכו למלוא התנאים המוגדרים בהסכם הקיבוצי. קבוצת עובדים נוספת שצפויה להיקלט כוללת כ-20 עובדי מיקור חוץ בחטיבות ההנדסה ומערכות מידע.

בפרק הארגוני, ההסכם מסדיר נושאים שונים בניהול היומיומי של העבודה בחברה באופן שמאפשר לה פעולה נכונה יותר בשוק תחרותי ודינמי.

כמו כן, ההסכם יוצר לראשונה זיקה בין תגמול לעובדים לבין הביצועים העסקיים של החברה.

ההסכם שנחתם היום מקצר בחצי שנה את תקופת הניסיון הדרושה למתן קביעות בחברה, מ-4 שנים ל-3.5 שנים.

ההסכם כולל בין היתר תוספת שכר בגובה ממוצע של 9% עד סוף 2019 לכל העובדים שהוותק שלהם בחברה גדול משנה וחצי. חלק מתוספת זו תשמש לשיפוי עובדים ששכרם נמוך מ-8,000 שקל. כמו כן עובדים בתפקידים לוגיסטיים יהיו זכאים לתוספת תפקיד חודשית קבועה נוספת לשכר הבסיס בגובה 300 שקל.

כל עובדי פלאפון הזכאים מכוח עיסוקם לתשלום תמריצים בגין עמידה ביעדים אישיים, יהיו זכאים מעתה להפרשות לפנסיה גם על התמריצים ולקביעת יעדים מותאמים באופן שמתחשב בתקופות היעדרותם מעבודה עקב שירות מילואים, חופשה או מחלה.

בשורה נוספת היא הגדלת ערך יום ההבראה בחברה, אשר צפוי לצמוח בתקופת ההסכם בלמעלה מ-8% ולעמוד על 520 שקל.

בנוסף לביטוח בריאות שהוסדר לראשונה בהסכם הקודם, ההסכם החדש מסדיר גם את השתתפות החברה במימון ביטוח שיניים לעובדים. זאת ועוד, עובדי פלאפון מעל גיל 40, בוותק של 4 שנים ומעלה, יהיו זכאים בתקופת ההסכם לסל בדיקות סקר רפואיות במימון החברה.

כל עובדי פלאפון שהשלימו 3 שנים ומעלה בחברה, יהיו זכאים לשובר אישי בסכום של 920 שקל, לרכישת מכשיר סלולרי מהחברה בעת תקופת ההסכם. ניתן יהיה לרכוש כל מכשיר בהתאם למחירון מיוחד שייקבע בין הנהלת החברה לוועד העובדים. בנוסף, ההסכם מסדיר גם שיפור בתנאי הרכב לעובדים הזכאים.

במהלך שנת 2017 החברה תקיים אירוע לרווחת העובדים בהשקעה כוללת של 1.4 מיליון שקל. בנוסף לתקציב רווחה שתקצה ההנהלה עבור כל עובד, בגובה דומה להסכם הקודם, ההנהלה תקצה מדי שנה סכום נוסף של 5 מיליון שקל למימון פעילויות רווחה ונופש לעובדי החברה.

סעיף משמעותי נוסף בהסכם קובע כי החל משנת 2018 ואילך, הנהלת פלאפון תקצה גם תקציב שנתי מיוחד, תלוי עמידה ביעדים, שיוקדש למען העובדים. ייעודו וניצולו של התקציב, שיכול להגיע עד 6 מיליון שקל בשנה, ייקבע בהסכמה משותפת של ההנהלה עם ועד העובדים.

כמו כן, פלאפון התחייבה להקצות מימון שנתי לחלוקת מלגות שכר לימוד לעובדי החברה. בכל אחת משנות ההסכם, התקציב השנתי למלגות יעמוד על סך 300 אלף שקל, וכל תקציב שלא ינוצל במלואו, יועבר לשנה הבאה לצורך חלוקת מלגות נוספות.

עוד יציין כי ההסכם שנחתם מסדיר גם תשלום מיוחד בגין כוננויות בחטיבת ההנדסה ומערכות המידע. החל ממועד חתימת ההסכם, פלאפון תשלם לעובדים שישובצו לכוננות, תגמול עבור כוננויות. לצד זה, ההסכם החדש גם מגדיל את תשלום החברה עבור הקפצה בגין הפעלת כוננות.

כאמור, בנוסף לשיפורים החדשים, ההסכם הנוכחי מקבע גם את הישגי ההסכם הקודם, הן בהיבט הארגוני והן בהיבט הכלכלי. בהיבט הארגוני, למשל, ההסכם הנוכחי כולל התייחסות לסוגיות שונות שנוגעות לשמירת זכויות העובדים בתהליכי ניוד בחברה, מנגנון פיטורים הוגן ושקוף המספק ביטחון תעסוקתי, איוש משרות חדשות בפלאפון, תוך הבטחת עדיפות והזדמנויות קידום לעובדים קיימים ומערכת ליישוב חילוקי דעות בין הצדדים.

בפרק הכלכלי, ההסכם הנוכחי ממשיך את ההטבות השונות המעוגנות בהסכם הראשון, כמו למשל תוספת ביגוד, תוספת גני ילדים וקייטנות, קיצור יום העבודה של עובדת בשעה במשך שנה מיום הלידה ללא פגיעה בשכרה, קרן השתלמות, הגדרת שכר המינימום בחברה 7% מעל לשכר המינימום במשק ונושאים נוספים.

על-פי ההסכם, פלאפון תמשיך ותשלם בכל שנה בונוס שנתי, בהתאם לעמידה ביעדי החברה. בכל אחת משנות ההסכם שהחברה תעמוד ב-95% מיעדיה, העובדים יקבלו בונוס מלא בגובה ממוצע של משכורת חודשית. בשנה שבה פלאפון תעמוד ב-115% ומעלה מיעדי החברה, ישולם לעובדים הזכאים בונוס בסכומים גבוהים מהבונוס המלא, כפי שייקבע על-ידי ההנהלה.

גיבוש ההסכם לווה על-ידי עו"ד אלי כהן ממשרדו של בני כהן ושות' ועו"ד כפיר זאב מצד העובדים, ומצד הנהלת פלאפון עו"ד ירון לסטרל ועו"ד שירי שלו ממשרדו של אשר חלד.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך את עובדי פלאפון ואמר במעמד הטקס כי "ההסכם החדש לא רק משפר את תנאי העובדים, אלא מקדם שוויון ומשקף ערכים חברתיים אמיתיים. אני רוצה לברך את כל חברי הוועד ואת היו"ר ברק לוי על הנחישות ועל העמידה האיתנה שהפגינו כדי להביא בשורה אמיתית לעובדי פלאפון. החתירה המתמדת לשיפור תנאי כלל העובדים, לצד הקריאה להעביר עובדי קבלן להעסקה ישירה, משקפים את רוח העבודה המאורגנת ואת התרומה המשמעותית שהיא נושאת לצמצום פערים. ברכות חמות גם לכל עובדי הניקיון והאחזקה בבניין המטה של החברה שמצטרפים למשפחת עובדי פלאפון וייהנו מעתה מכל התנאים המעוגנים בהסכם הקיבוצי. אני רוצה להודות גם למנכ"ל פלאפון, רן גוראון, על כך שהיה שותף הוגן לתהליך פורה ומשמעותי. הדרך להסכם חדש היא תמיד הזדמנות לשינוי חברתי, ואני שמח כי ההסכם בפלאפון מצליח לבטא את השינוי באופן שמיטיב עם העובדים ומייצר את האיזונים הנדרשים להמשך צמיחתה של החברה".

מנכ"ל פלאפון, רן גוראון, אמר: "היום מתחיל עידן חדש ביחסי העבודה בפלאפון שמושתת על כבוד הדדי ושיתוף-פעולה, מתוך ראיית טובת החברה ויכולתה לתפקד בשוק תחרותי. ההסכם מסדיר נושאים בניהול היומיומי של החברה ויוצר זיקה בין תגמול העובדים לתוצאות העסקיות".

יו"ר איגוד עובדי הסלולר האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות, יקי חלוצי, הצטרף לדברי יו"ר ההסתדרות והוסיף כי "ההסכם הנוכחי הצליח לשמור על ההישגים הכלכליים והארגוניים שהבאנו בהסכם הראשון ולעגן סעיפים חדשים המביאים לשיפור משמעותי בתנאי העובדים ורווחתם. אני גאה בעבודה המצוינת שעשה הוועד בראשות ברק לוי למען עובדי פלאפון, ורוצה להודות גם ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, על מעורבותו החשובה להשגת ההסכם. תודה גם להנהלת פלאפון, בראשות רן גוראון, על כך שבחרה לגשר על הפערים ולפעול בשיתוף-פעולה לחיזוק ההון האנושי בחברה. ההסכם שהושג מחזק את יחסי האמון בין הצדדים ומהווה עדות נוספת לכך ששיפור תנאי העובדים והגנה על ביטחונם התעסוקתי אינם באים על חשבון חוסנה של החברה, אלא מהווים בסיס חשוב לשגשוגה".

יו"ר ועד עובדי פלאפון, ברק לוי, מסר כי "לכל אורך הדרך חזרתי ואמרתי כי הנכס האמיתי של החברה הוא העובדים שלה, ולכן נאבקתי להשגת הסכם קיבוצי ראוי ומכובד אשר מעניק לנו תנאי העסקה טובים ומשופרים ומאפשר לנו ללכת בראש מורם וגב זקוף. גם אם נאמרו דברים במהלך המאבק הארוך שניהלנו, הם נאמרו בלהט הרגע, ועכשיו על כולנו מוטלת החובה והאחריות להמשיך בעבודה המקצועית והמסורה שלנו, כדי שנצעיד את החברה לפסגות חדשות, במיוחד בתקופה בה ענף הסלולר עובר שינויים וטלטלות".