סגורים: דירוג שמאי המקרקעין של 100 DUN'S לשנת 2017

דירוג השמאים מלמד על הביזור העצום בענף: בעשרת המשרדים הגדולים מועסקים 6% מסך השמאים

שמאים סגורים / איור: ערן מנדל
שמאים סגורים / איור: ערן מנדל

"ענף השמאות נמצא בסכנה", הודה לאחרונה השמאי הממשלתי הפורש, טל אלדרוטי, בראיון ל"גלובס". לדבריו, "במשך שנים אונה אחת הייתה איסוף המידע ואונה קטנה יותר הייתה ניתוח המידע. באיסוף המידע הבלעדיות הולכת ומתבטלת. יש מאגרי מידע רשמיים ולא רשמיים - רשות המסים, עיריות ועוד - המספקים את המידע התכנוני, את המחירים ועוד. שמאים טובים מתמקדים היום בניתוח המידע, אבל גם פה, כבר יש תוכנות וביג דאטה שיודעים לעשות זאת. ישנם כ-2,000 שמאים והם בהחלט רואים עולם מאיים, אבל זה לא רק במקצוע השמאות. בעוד 20 שנה כנראה יהיו אתגרים אחרים". השמאי חיים מסילתי, שנבחר לאחרונה ליו"ר לשכת השמאים, אמר לנו ערב הבחירות ללשכה כי "אם אבחר, אהפוך העולם כדי לדעת שיש לכל שמאי ושמאית היכולת והאפשרות להתפרנס מהמקצוע ולהבטיח להם אופק ויציבות תעסוקתית".

מבט על דירוג משרדי שמאות המקרקעין של 100 DUN'S לשנת 2017 מצביע בין היתר על הביזור הגדול בענף, שבוודאי אינו מוסיף לו איתנות כלכלית. 1,816 שמאי מקרקעין פעילים רשומים היום במאגר השמאים במשרד המשפטים - אולם בכל עשרת המשרדים הגדולים מועסקים ביחד 109 שמאים, 6% בלבד מהשמאים. בחמשת המשרדים הגדולים, שמדווחים על שומות בהיקף שנתי של עשרות מיליארדי שקלים, מועסקים בסה"כ 73 שמאים. כל היתר, מאות רבות של שמאים ותיקים יותר או פחות, מתחרים על שוק נדל"ני שגם ככה נמצא בחודשים האחרונים בקיפאון די עמוק ומציג ירידה בהיקף העיסקאות (וממילא גם השמאויות) בכל התחומים. למעשה, לפי הדירוג ארבעה משרדים בלבד מעסיקים יותר מעשרה שמאים.

דירוג שמאות המקרקעין משוקלל מ-3 פרמטרים: מספר השמאים, היקף השומות והיקף השומות פר שמאי. לפי דירוג 2017, משרד השמאות ירון ספקטור קפץ מהמקום הרביעי למקום הראשון, בעיקר הודות להיקף השומות השנתי במשרד - שעמד על 70 מיליארד שקל. במשרד מועסקים 14 שמאים (29 עובדים סה"כ), מה שאומר שכל שמאי מטפל בממוצע בשומות בהיקף של 5 מיליארד שקל.

המשרד שהגיע למקום השני, ברק פרידמן קפלנר שימקביץ ושות', מעסיק 20 עובדים, שערכו ביחד שומות בהיקף של 45 מיליארד שקל - 2.3 מיליארד לכל שמאי, נתונים שהורידו אותם למקום השני. את השלישייה סוגר משרד האושנר מלול שמעסיק 20 שמאים. פז כלכלה והנדסה, שמעסיקה בסה"כ 11 שמאים (המשרד עצמו, שעוסק בתחומי ייעוץ שונים, כולל 67 עובדים), עם היקף שומות של 48 מיליארד שקל בשנה נמצאת שמקום הרביעי בדירוג זה.

יועצי הנדל"ן: המעטפת שאמורה למזער נזקים וטעויות בשטח

ענף הנדל"ן כולל כמובן השקעות בהיקפים עצומים. הקמה של כל בניין דירות משמעותו השקעה של מיליונים רבים, שבתרחיש האופטימי יהפכו לרווח משמעותי (כל פרומיל גוזר רווח עצום) ובתרחיש הפסימי עלולים למחוק את החברה. לכן, תחום ייעוץ הנדל"ן, בדגש על ליווי פרויקטים (בפן הכלכלי, ההנדסי, המימוני ועוד), תופס נתח משמעותי בשוק הנדל"ן המקומי, בניסיון למזער נזקים ולמקסם רווחים בשלבים מוקדמים של כל פרויקט.

לפי דירוג חברות ייעוץ הנדל"ן של 100 DUN'S לשנת 2017, חמש חברות הייעוץ הגדולות מלוות ביחד 882 פרויקטים נדל"ניים. מתודולוגיית הדירוג מתבססת על סך העובדים המקצועיים במשרד - אדריכלים, מהנדסים, הנדסאים, שמאים, כלכלנים, מתכנני ערים, גיאוגרפים, סטטיסטיקאים וכל עובד בעל השכלה רלוונטית הנותן שירותים מקצועיים מטעם המשרד.

לפי הדירוג, פז כלכלה והנדסה נמצאת בראש, עם 59 עובדים מקצועיים ו-252 פרויקטים בסה"כ. אחרי פז, בפער ניכר, נמצא משרד האושנר מלול המעסיק 27 עובדים מקצועיים המלווים 170 פרויקטים. המשרד עקף השנה את משרד ירון ספקטור, המציג 195 פרויקטים תחת ניהול המשרד, אולם עובדים בו 24 עובדים מקצועיים בלבד.

DUN?S 100 לשנת 2017 שמאות מקרקעין
 DUN?S 100 לשנת 2017 שמאות מקרקעין

יעוץ נדל?ן - ליווי פרוייקטים
 יעוץ נדל?ן - ליווי פרוייקטים