ראש עיריית הוד"ש לאם: "תסתכלי במראה, תראי איך את נראית"

ראש עיריית הוד השרון, חי אדיב, התכוון לתעד את השתתפותו בטקס יום העצמאות בגן ילדים בעיר ללא הסכמת הורי הפעוטות ■ כאשר אם זועמת ניגשה אליו להתלונן על כך, הוא הגיב בצורה מקוממת ■ ומה אומר החוק?

סמדר כפרי / צילום מסך מפייסבוק
סמדר כפרי / צילום מסך מפייסבוק

בסוף השבוע האחרון הרשת סערה בעקבות פוסט שהעלתה סמדר כפרי, אם צעירה מהוד השרון, שתיאר מפגש מקומם עם ראש העיר חי אדיב.

לדבריה, השתתפה ביום שישי האחרון כאמא מלווה בטקס יום העצמאות שנערך בגן של בתה. ראש העיר הגיע לאירוע מלווה בצלמת האישית שלו, מתוך כוונה לתעד את רגעיו המרגשים עם ילדי הגן. זאת, מבלי שביקש את אישור ההורים לצלם את ילדיהם. עוד היא מסבירה כי מדובר באירוע שחוזר על עצמו, וכי ראש העיר מצטלם עם ילדים ללא אישור הוריהם כל הזמן.

סמדר, שלא רצתה שיצלמו את בתה, ניגשה לראש העיר ואמרה לו שלא נתנה הסכמה לכך ואינה מוכנה שיצלמו את בתה. לפי המסופר בפוסט שהעלתה בפייסבוק, תגובתו הייתה: "תסתכלי טוב-טוב במראה. תראי איך את נראית" - והלך. 

הפוסט גרף כבר למעלה מ-6,000 תגובות, שיתופים ולייקים בפחות מיומיים, בין היתר בגלל תגובתו המבישה של ראש העיר.

סמדר מוסיפה: "בבתי ספר ובגנים רבים בעיר מחלקים מדי שנה להורים טפסים שבהם הם מתבקשים לחתום אם הם מאשרים שילדיהם יצולמו ותמונותיהם יפורסמו. הרבה הורים לא מאשרים ובמקרה של הגן של בתי לא ניתן לנו טופס כזה. הנושא הזה מוכר מאוד אצלנו בעיר, מכיוון שהוא הועלה כתלונה אצל הרבה הורים עקב הדחף העקבי של חי אדיב להצטלם עם ילדים".

אבל בסוגיית צילום הילדים ופרסום תמונותיהם, נראה שלפי החוק לא עשה שום דבר פסול.

לדברי טל אבריאל, עו"ד, עוסק בתחום האזרחי ויו"ר ועדת האתיקה המחוזית חיפה של לשכת עורכי הדין: "איסורי הפרסום המתייחסים לפרטיו וזהותו של קטין קבועים בחוקים שונים, אך האיסור איננו גורף. כך למשל קיימים איסורים כאשר הקטין מעורב בפלילים או קרוב משפחה של מעורב בפלילים, מטופל ע"י פקיד סעד או נתון בדיון בבית משפט לנוער, ניסה להתאבד, אושפז פסיכיאטרית, עד לעבירה, מועמד לאימוץ וכד'. כמוכן את תמונתו של קטין אין לפרסם בנסיבות אלו וגם כאשר מדובר בפרסום תועבה, או כשהתצלום יכול לבזותו או להשפילו.

"לעומת זאת, אם דמות הקטין מופיעה בתצלום באקראי, ברשות הרבים, ואין בפרסום התצלום כדי להשפיל את הקטין ככלל, לא נדרשת הסכמה לפרסום, לא של הקטין ולא של הוריו. אולם, אם הקטין צולם ברשות היחיד, שלא באקראי, או אם יש בתצלום כדי להשפילו או לבזות אז נדרשת הסכמת הורי הקטין לפרסום וגם הסכמת הקטין עצמו.

"ולגבי הטענה הספציפית של אותה אם כלפי ראש העיר, סבורני כי ראש העיר לא עבר עבירה ולא עיוול עוולה אם כי נכון כי כאשר הורה מתנגד באופן ברור לשימוש בתמונת בנו או בתו יש להימנע מכך. אילו היה מדובר בצילום לצרכים מסחריים כגון פרסומת לגן, אז ייתכן מאד כי השימוש ללא הסכמת ההורים אסור הוא ואם בכך מדובר הטענה כלפי ראש העיר מוצדקת, אך אני בספק אם בית המשפט יראה את מקרה הספציפי בו עסקינן כשימוש מסחרי".

מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: "כמידי שנה קיימה עיריית הוד השרון את חגיגת העצמאות לילדי הגנים, חוויה עירונית מסורתית המשותפת לילדים והורים. בהתאם להוראות החוק, לא פורסמו תמונות ילדים ללא אישור הורים. חג עצמאות שמח לכל תושבי העיר והמדינה".

ולמרות שבעירייה טוענים שלא פורסמו תמונות ללא אישור הורים, בעמוד הפייסבוק של ראש העיר תוכלו למצוא תמונה של ראש העיר מהטקס, שעלתה בדיוק באותו יום בו אירע המקרה שסמדר תיארה בפוסט. נראה שהקפיד לבחור תמונה בה לא רואים את פניהם של הילדים, לפחות במקרה הזה.

ראש עיריית הוד השרון בחגיגת יום העצמאות בגן / צילום מסך מפייסבוק
 ראש עיריית הוד השרון בחגיגת יום העצמאות בגן / צילום מסך מפייסבוק