אביגדור יצחקי: "התחלנו לראות ירידת מחירי דירות שתימשך"

אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור: "הממשלה תומכת בנו ללא סייג. בשנה וחצי האחרונות קיבלנו את כל ההחלטות הנדרשות, כך שאין לנו נושאים לדיון, השולחן נקי" ■ מחירי הדירות

יחיד שהוא בעלים של מספר דירות ושיעור הבעלות בהן 249% חייב במס. צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
יחיד שהוא בעלים של מספר דירות ושיעור הבעלות בהן 249% חייב במס. צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

"השוק די רגוע ומקורר, אתמול התחלנו לראות את המחירים בדרך למטה והירידה תימשך" - כך אמר היום (ג') אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור, בכנס השנתי לתכנון ובנייה של משרד עוה"ד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

יצחקי הוסיף: "הממשלה תומכת בנו ללא סייג. כל חקיקה בכנסת עוברת פה-אחד, אין קואליציה ואין אופוזיציה, ולא בגלל הקשרים האישיים שאני מפעיל. כשמדובר במחירי הדיור, כולם בעדנו. החודש הזה ביטלנו ישיבה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה בנושא התנגדויות, כי פשוט אין לנו נושאים. השולחן נקי. בשנה וחצי האחרונות קיבלנו את כל ההחלטות הנדרשות. בסופו של דבר, נגיע למצב שנושא הדיור במדינת ישראל יהיה הרבה יותר קל".

בנוגע לתוכנית מחיר למשתכן, אמר יצחקי: "אני מבטיח שעד סוף 2017 יהיו 37 אלף איש עם זכייה ביד. בספטמבר הקרוב יתחילו להימסר הדירות הראשונות בתוכנית מחיר למשתכן ובהמשך נפתח את ההגרלות גם למשפרי דיור. למעשה עד סוף שנת 2018 יהיו 60 אלף זוכים במחיר למשתכן, עם עדיפות לבני מקום. גם את היתרי הבנייה במחיר למשתכן קיצרנו והקמנו קומנדו היתרים, כך שאצלי במשרד יושבים היזם הזוכה, ראש העיר, נציג רשות מקרקעי ישראל ומהנדס העיר. הם פותרים את הבעיות כך שהיזם מקבל היתרי בנייה תוך שלושה חודשים".

אחד הנושאים שלדברי יצחקי מעכבים אישור של תוכניות חדשות, הוא ההתנגדויות. "הסיסמא של תושבי ישראל הקטנה, הוא שצריך ברוחב של 12 קילומטר להעביר 4 כבישים, 4 מסילות רכבת, קווי חשמל, קווי מים, קווי ביוב. כל אחד אומר שברור שצריך את זה, אבל לא אצלי, תעבירו אצל מישהו אחר. רק עכשיו נתקלתי בהתנגדות לתוכנית בין רעננה לחדרה, שאומרת שלא היה מספיק פרסום של התוכנית בשפה הערבית. אמרתי שאני מוכן להתערב שמי שהגיש את ההתנגדות הוא לא ערבי - ולא טעיתי. צריך להבין, אין לנו שדות תעופה, צריך יותר מתקני התפלה, מתקני טיהור שפכים  - אבל לכל אחד חשוב מאוד שכל אלה לא יהיו לידו. כמות ההתנגדויות לתוכניות היא כזו שלא מאפשרת לנהל עניינים כמו שצריך, אבל באמת טיפלנו בשנה וחצי האחרונות בנושא ההתנגדויות במועצה הארצית והיום השולחן נקי. לא נשאר לנו על מה לדון".

יצחקי התייחס גם לעבודת מטה הדיור מול הרשויות המקומיות והעומדים בראשן באמצעות הכלי של הסכמי גג: "יש ראשי ערים עם שיגעונות, אבל הגענו למצב שאנחנו לא רצים אחרי אף אחד. הם מתחילים לרוץ אחרינו כי הם מבינים שבסוף, לנו יש אמצעים לעזור לעיר שלהם. הערב אנחנו חותמים על הסכם אדיר בלוד, אחת הערים הפצועות בישראל. כל הרכבות במדינה עוברות בעיר וחותכות אותה, ואנחנו נביא לכך שהפצע של לוד שנמצא באמצע המדינה יגליד והיא תהיה מבוקשת כמו העיר רמלה וערים אחרות סמוכות אליה".

בנוגע לשאלה כמה יחידות דיור חסרות במדינת ישראל, אמר יצחקי: "כשנכנסתי לתפקיד עשינו סקר שלפיו חסרות 135 אלף יחידות דיור בישראל, ואז בנק ישראל אמר שבכלל חסרות רק 35 אלף יחידות דיור. כל אחד סופר אחרת. מינהל התכנון יודע שהוא צריך לעמוד בקצב אישור של 100 אלף יחידות דיור חדשות בכל שנה. בשנת 2015 הגענו למספר הזה, ב-2016 אישרנו 111 אלף יחידות דיור חדשות והשנה אולי אפילו נעבור את המספר הזה. העברנו בקבינט הדיור החלטה שעד 2040 צריכים לתכנן 2.6 מיליון דירות חדשות, כי הצרכים של ישראל עד שנה זו הם 1.5 מיליון דירות. בימים אלה אנחנו מחליטים איפה יהיו הדירות האלו".