גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם אצבע בסכר: חופשה משפחתית פסטורלית בצפון הולנד

הרחק מהמוני התיירים המציפים בקיץ את אטרקציות התיירות המפורסמות של המדינה - טיול רגוע ברגל, בסירה ובאופניים, עם הרבה טבע, נוף ושלווה כפרית

צפון הולנד / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
צפון הולנד / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

כולנו גדלנו על הסיפור על הילד ההולנדי שתקע את האצבע בחור הסכר והציל את ארצו. לא יכולתי שלא לחשוב עליו כשנסענו על כביש A7 הסלול על סכר אפסלואידייק (Afsluitdijk). הסכר העצום, הבנוי בין ים ואדן (Wadden) בצפון לימת אייסלמיר (Ijsselmeer) בדרום - אינו רק מתקן הנדסי רב עוצמה המגן על הולנד מפני שיטפונות. הוא גם מחבר בין מחוז פריזלנד (Friesland) לצפון המדינה, וגם משמש כמסלול לטיולי אופניים, דרך להולכי רגל, אזור נופש ימי ומקום קינון למגוון של ציפורים. כשנוסעים על ה-7A העובר בתוך הים ממש, מבינים שאלוהים אולי ברא את העולם, אבל ההולנדים בראו את הולנד.

את החופשה המשפחתית שלנו בהולנד החלטנו לבלות הרחק ממאות אלפי התיירים המציפים בקיץ את אטרקציות התיירות המפורסמות של המדינה. כך מצאנו את עצמנו בהרכב של שלושה דורות - סבתא, סבא, אמא, אבא, ושני נכדים, בן 12 ובת 9 - על הכביש המיוחד הזה בדרכנו ל- Natuurdorp Suyderooh Landal, כפר הנופש הכי צפוני של הולנד. הדרך עוברת בצד שדות, חוות, כבשים ופרות. זוהי הולנד החקלאית, הכפרית, המוארת בגוונים שמזכירים ציור הולנדי.

במטבח של כלבי הים

כפר הנופש עצמו נראה כמו שומר מסך ירוק ומיוער. יש בו יחידות מאובזרות למשפחות ולכל יחידה מזח עץ פרטי על גדת תעלה עם ברווזים וברבורים. קשה לדמיין סצנה שלווה ורגועה מזאת. הכול פשוט וצנוע, ובלי "הפעלות" מיותרות. הילדים מיד פשטו על הגשר עם קורות העץ, ועל הרפסודה עם החבלים שאותם צריך למשוך בכוח הידיים כדי להגיע מגדה לגדה, האומגה, מגרש הטניס (בתשלום נפרד), המבוך המשעשע ובמיוחד על הטרמפולינה הקופצנית שפועלת על לחץ אוויר.

ניצלנו את הקרבה לחרונינגן (Groningen) כדי לבקר בעיר הצפונית הזאת, שמוצפת באלפי סטודנטים על אופניים, וכמובן שטיפסנו על Martinitoren, המגדל האייקוני שגובהו 97 מטר והוא מזמן מבט יפה על העיר ועל סביבותיה. העיר החביבה הזאת, על רחובותיה, גשריה המתרוממים, בתי הסירה עם הגינות, וילונות התחרה ורמזורי האופניים שלה, הייתה היכרות בזק עם הולנד שבה נבלה את עשרת הימים הבאים.

בשער מרכז השיקום והמחקר Zeehondencreche Lenie 't Hart (באנגלית Seal Rehabilitation and Research Center - SRRC), השוכן לחופו של ים ואדן, עומד הכן אמבולנס היוצא למשימה כל אימת שכלב ים נמצא בסכנה. אל המרכז המיוחד הזה, הממוקם בעיירה הקטנה פיטרבורן (Pieterburen) שבצפון חבל חרונינגן, מובאים כלבי ים שנפצעו מספינות חולפות בים ואדן, ולעיתים גם גורים עם חבל טבור שלא נשר עדיין, שהופרדו מאימותיהם בשל סיבות שונות, מרשתות דייגים ועד ספורט ימי לסוגיו.

בכל זמן נתון שוהים במרכז כ-40 "פציינטים", והמסירות של העובדים, חלקם מתנדבים, נוגעת ללב. הם אוספים חלקי רשתות הצפות בים ועלולות לסכן את כלבי הים, ו"מניקים" את הגורים הקטנטנים בתערובת של דגים טחונים, מים ושמן, שכן אין דרך לחקות את חלב האם המכיל באופן טבעי כ-50% שומן. בהמשך, מאכילים אותם באוכל מוצק, ואחרי כשלושה חודשים הם מוחזרים לחופש, אל הים.

בכל שנה מגיעים כ-150 אלף מבקרים למרכז, שאחת ממטרותיו החשובות היא להגביר את המודעות לסכנות האורבות לכלבי הים החיים בים הצפוני. באולם הקולנוע שבמקום מוקרנים סרטים תיעודיים, ועובדי המקום מדריכים את המבקרים, עורכים סיורים בין הבריכות הטיפוליות ומעניקים הסברים ותובנות על חייהם של כלבי הים. המבקרים, בני כל הגילים, מוזמנים למטבח של כלבי הים, שם הם יכולים לצפות מקרוב בהאכלתם.

הילדים מוזמנים גם לפעילויות שונות הקשורות לכלבי הים. "הם הקבוצה החשובה ביותר", אמרה לנו אחת המדריכות, "כי הם אלה שיקבעו את עתיד חיי הבר הימיים בצפון הולנד".

טיפוס הרים מישורי

הליכה על קרקעית ים ואדן היא אחת מהחוויות היותר ייחודיות ומפתיעות המזומנות למי שמטייל בצפון הולנד. בהולנדית זה נקרא wadlopen (באנגלית mud flat hiking), ובשל הקושי הגופני הכרוך בכך, הפעילות הזו זכתה לכינוי "טיפוס הרים מישורי" (Horizontal Mountaineering). ההליכה מתבצעת בזמן השפל, כשפני הים רדודים ומאפשרים חצייה בחרבה. מדובר בהליכה על קרקע חולית ובוצית, לעיתים בשקעים שבהם המים מגיעים עד גובה הברכיים, המותניים והחזה, כשאתם מוקפים רק בים, חול ורוח ומצוידים בכושר טוב וקצת רוח הרפתקנית.

נפגשנו עם המדריך בעיירה פיטרבורן, ואחרי כמה דקות של נסיעה מצאנו את עצמנו על דייק גבוה עם עשב ירוק ופרות. המדריך, הולנדי מסוקס ומצויד במוט עץ ארוך, לא האריך בהסברים ויצאנו לדרך. לולא הקרחת שעיטרה את ראשו, אפשר היה לטעות בו שהוא משה רבנו המוליך את העם בים סוף. בעוד כמה שעות תתרחש הגאות וגובה המים יעלה בשני מטרים וחצי, לכן חייבים מדריך. לא רק שמאבדים מהר מאוד כיוון, אלא כדאי מאוד שיהיה מישהו שמכיר היטב את זמני הגאות והשפל.

ירדנו מהדייק לתוך הבוץ הטובעני של קרקעית הים הצפוני. אין מצב ללכת על הקרקעית בלי זוג נעלי הליכה מצוינות ושרוכים שקשורים חזק, אחרת הנעליים יישארו תקועות בבוץ. זה חלקלק, פיכסי ומשעשע. ככל שהעמקנו, הגענו לחול יותר נקי ופחות טובעני והצעידה נעשתה נהדרת ממש.

השפל הוא זמן נפלא לערוך היכרות עם בעלי החיים המיוחדים של הים הצפוני. צעדנו בין מאות סרטנים קטנים וגדולים וצדפות שכל הזמן השפריצו כלפי מעלה מים בשלוקים קטנים. ככה זה כשאתה גומע שישה ליטרים מים ביום. כל צדפה משריצה כ-4,000 ביצים בשנה, שמהן שורדות רק כ-120. מי שחוגג על הצדפות הם הברווזים. הם בולעים אותן בשלמותן בזוגות, בבטן פנימה הן מתנגשות ומתפצחות, והתוכן נשאר. את הצדף עצמו הברווז יורק החוצה.

מעלינו התעופפו שחפים ועופות ים שונים. ראינו כלבי ים - אמא וגור על תלולית חול, ובמרחק מה מאיתנו "עגנה" ספינת מפרשים על שרטון בציפייה לגאות. זו הייתה הליכה שונה מכל מה שהכרנו. המראה היה הזוי.

כ-20 אלף איש בשנה מתנסים בספורט הזה, רובם ככולם מבוגרים. הילדים היחידים בקבוצה היו שלנו, שעמדו באתגר טוב יותר מהגדולים.

משפחה על שני גלגלים

אל תחשבו שלא לקחנו אותם לאפטלינג (Efteling), פארק השעשועים מספר 1 בהולנד ואחד הפופולריים בעולם. יחסית לפארקי דיסני הראוותניים והממוסחרים, אפילו נהנינו. אבל ביקרנו גם בפארקים מסוג אחר, שבהם הילדים מתנסים בפעילות גופנית על אמת, כמו למשל רכיבה על אופניים בפארק הלאומי דה הוחה וולופה ((De Hoge Veluwe.

הפארק, שנוסד בתחילת המאה ה-20 על-ידי זוג תעשיינים אמידים, אנטון והלן קרולר-מילר (Kroller-Muller), הוא כיום אחת משמורות הטבע הגדולות במדינה. הוא משתרע על כ-55 קמ"ר של טבע ונופים מגוונים, משטחי אדמה המכוסים שיחים נמוכים ויערות ועד דיונות חול מפתיעות על תקן של "סוואנה הולנדית". טיילנו כאן בדרך הכי הולנדית שיש, על אופניים.

הרעיון העומד ביסודו של הפארק אדיר: מחנים את המכונית בחניון ומיד בכניסה עומדים לרשות המבקרים מאות זוגות אופניים לבנים לכל גודל ולכל גיל. כל מבקר מצטייד במפה עם מסלולי האופניים בפארק, ויוצא לדרך. הרכיבה בצוותא הייתה חגיגת גיבוש משפחתית. במקום לשבת במכונית מאחור, לשאול כל רגע אם כבר הגענו ולריב כדי לשעשע את עצמם, נתנו לילדים להוביל, וכך הם הפכו לחלק הפעיל והיוזם בצוות.

גם העובדה שירד גשם דק לא הרתיעה אותם. מצוידים במעילי גשם הם הכריזו ש"אף אחד לא עשוי מסוכר", וכך רכבנו במשך כמה שעות של צחוקים ותחרויות, בלי רכבות הרים, בלי פאן מוכתב. לא נדיר לפגוש כאן תוך כדי טיול מין או שניים של צבי, כבש הבר וציפורים שונות. אם אתם חובבי אמנות (ובלי ילדים), מוזיאון Kroller-Muller שהוא חלק בלתי נפרד מהפארק, מחזיק את אוסף ואן גוך השני בגודלו אחרי מוזיאון ואן גוך באמסטרדם, ושכיות של ציירים כמו קלוד מונה, פיקאסו ומונדריאן, וגן פסלים מהגדולים באירופה.

עוד פארק כיפי לילדים ובעל עניין גם לגדולים הוא המוזיאון הפתוח Openluchtmuseum הנמצא באזור מיוער ליד העיר ארנהם (Arnhem). אפשר לבלות בו יום שלם בתנאי שלא יורד גשם, ויש בו בתים עתיקים ומשוחזרים ממחוזות שונים בהולנד, חווה עם בתי מלאכה, משחקי ילדים ומתקנים נושנים, אופני פני-פרת'ינג שהיו להיט במאה ה-19, חשמלית משוחזרת מ-1929, טחנות רוח, מכבסה, מרכז כפר עם מאפייה, מבשלת בירה ומפעל לעיבוד זרעי פשתים - כולם מוצגים כפי שהיו בהולנד של פעם, וניתן ללמוד מהם לא מעט על התנאים שעיצבו את הרוח ההולנדית.

ונציה של הולנד

היא ממוסחרת? אכן. מתויירת? מאוד. אבל היא גם מתוקה עד מאוד. במקום להצטופף בספינה גדולה ועמוסת תיירים בתעלותיה של אמסטרדם, לא עדיף לשכור סירה קטנה ולהשיט אותה לבד בחיטהורן (Giethoorn)? העיירה הבונבוניירית הזאת, כ-120 קילומטר מצפון-מזרח לאמסטרדם, נחשבת לוונציה של הולנד ונראית כמו מקום של פיות: בתים קטנים עם גגות קש, תעלות מים שמשייטים בהן בסירות בין "שערי" צמחייה ופרחים, מסעדות וחנויות מזכרות.

אנחנו טיילנו כאן ביוני. אני לא רוצה לחשוב על הצפיפות פה בשיא הקיץ. שאלתי את ההולנדי החביב שהשכיר לנו סירה איך זה לגור בבונבוניירה. "מתרגלים", ענה בהומור. "בחורף כשקר, רטוב ואפור, זה שונה".

העיר נוסדה בסביבות 1230 והאגדה מספרת שהמתיישבים הראשונים מצאו בה קרניים ענקיות של עז בר ומכאן מקור שמה. האגמים והאגמונים שעליהם היא בנויה נוצרו בחלקם הגדול תוך כדי כריית כבול מהביצות סביב, והתעלות ודרכי המים שעליהן היא יושבת נחפרו לשינוע הכבול. בתי העיירה בנויים ברובם על איונים קטנים והגישה אליהם אפשרית באמצעות גשרוני עץ ובסירות מנוע קטנות הנקראות Punter, שאפילו ילדים יכולים להשיט. פרט לריבים קטנוניים בין הילדים כמה זמן בדיוק כל אחד מהם ינהג בסירה, זה היה כמו טיול באגדת ילדים.

מידע מעשי

לינה בכפר נופש: רשת כפרי הנופש של Landal Greenparks מיוצגת בישראל על-ידי נויה הולידייז. הכפרים נמצאים בתוך שמורות ואזורי טבע; יש בהם מאות יחידות נופש, כל אחת עם כמה חדרי שינה, סלון, מטבח מאובזר, חדרי אמבט ועוד. השירות אינו כולל ארוחות או ניקיון במהלך השהייה. בפארקים עצמם יש מסעדות, סופרמרקט, בריכות ופעילות ענפה לילדים. פרטים ב-www.noyaholidays.com, או בטל' 03-7611200.

לינה ליד כלבי הים בפיטרבורן: מי שרוצה ללון ליד מקלט כלבי הים קרוב לאזור ההליכה בים ואדן בזמן שפל, ישנו מלון קטן בסמוך שיכול לעזור בתיאום הפעילויות. 22.5 אירו לזוג (ילדים עד גיל 12 בחדר ההורים - חינם. בחדר נפרד - 9.5 אירו). ויש גם בריכה. www.waddenweelde.nl.

תיאום הליכה בים ואדן: אנחנו ביקשנו מהגברת הנחמדה בדלפק הקבלה בכפר הנופש להתקשר עבורנו לחברה בפיטרבורן כדי לתאם את ההרפתקה.

קצת אחרת - עוד 3 טיולי משפחות

טיול בקרוואן

מתאים למשפחות שיכולות להחזיק מעמד שבוע בקופסה צפופה על גלגלים, ועוד לצאת מזה מגובשים. אפשר לשכור קרוואן לבד, בטיול עצמאי עם עוד 2-3 משפחות או בקבוצה מאורגנת. יש יתרונות וחסרונות לכל אחד מהנ"ל, בסקאלה של פרטיות לעומת נוחות. החברות המאורגנות נותנות הדרכה מראש לתפעול הקרוואן, יודעות באילו חניונים כדאי להזמין מקום מראש וכיוצא באלה.

היעדים הפופולריים הם גרמניה, צרפת ואיטליה. גם הולנד נחשבת ליעד מאוד נוח, עם חניוני קרוואנים מאובזרים ואטרקציות. קל להגיע אליה מיעדי טיסה שונים. אחד היעדים הפופולריים כנקודת מוצא לטיולים כאלה הוא באזל בשווייץ. העיר נמצאת בצומת המדינות שווייץ, גרמניה וצרפת, ומתאימה למי שרוצה לטייל ביער השחור. כדי לראות איך נראה קרוואן מבפנים סרקו את הקוד.

דרך האגדות בגרמניה

"דרך האגדות" (Deutsche MarchenstraBe) הנקראת גם "דרך האחים גרים" - 600 קילומטרים של דרך נופית, המחברת ערים קטנות ועיירות עתיקות, יערות מופלאים, נהרות ונחלים, עמקים וטירות - בעקבות האגדות של האחים גרים.

בין האטרקציות: הכפר והבית שבו גדלו האחים גרים, הארמון "האמיתי" של היפהפייה הנרדמת, הבריכה של נסיך-צפרדע, הטירה שבה נכלאה רפונזל ועוד. אין כאן אטרקציות בנוסח דיסני, עם בובות ושחקנים, אלא רק המון אווירה. אפשר גם ללון בטירה המקסימה של היפהפייה הנרדמת, המתפקדת כמלון ויש לה גם גן חיות פרטי. השנה יש בונוס נוסף: הכפר של האחים גרים נמצא ליד העיר קאסל, שהשנה מוצגת בה הדוקומנטה ה-14, תערוכת אמנות שאינה נופלת בחשיבותה מהביאנלה של ונציה, ומתקיימת רק אחת לחמש שנים.

ברצלונה עם ילדים

בשנים האחרונות יש שפע גדול של אתרים, מדריכים והצעות לטיול איכותי עם ילדים, שכולל עוד קצת תוכן בנוסף לפארקי שעשועים וחנויות גלידה. אחת הדוגמאות המוצלחות להנגשה לילדים של יעד שאינו "ילדותי" בהכרח כמו ברצלונה היא הסיורים של דיוויד קובוס, יליד ברצלונה שחי שמונה שנים בישראל, נשוי לישראלית ודובר עברית.

הסיור שלו מזמין ילדים והורים להכיר את ההיסטוריה ואת התרבות של ברצלונה, ומשתף את הילדים (גילאי 4 עד 12) בחוויה של גילוי העיר. בין הטריקים של קובוס: חיפוש ואיתור דרקונים המסתתרים במבני העיר, ביקור במוזיאון הענקים הלאומי ובחנות יוצאת דופן לממתקים. מומלץ לבקר באתר שלו: www.barcelonabarcelona.net. לצפייה בסרטון (של חברה אחרת) סרקו את הקוד.

עוד כתבות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים