"הכלכלה, היכולת להמשיך ולהתפרנס, זה מה שמנע את התפשטות הטרור"

כך עולה מסקר שערך הסוקר בגדה, חליל שקאקי, אותו הציג רוני דניאל, הפרשן הביטחוני של חדשות ערוץ 2 שהתארח גם הוא בכנס "הפודיום"

רוני דניאל / צילום: איל יצהר
רוני דניאל / צילום: איל יצהר

בהרצאה שהעביר במפגש "הפודיום" אמר הפרשן הביטחוני של חדשות ערוץ 2, רוני דניאל, כי הוא לא צופה התייצבות במצב במדינות הסובבות את ישראל בעשור או שניים הקרובים. בדברים הפסימיים שנשא, צפה דניאל שבית המלוכה הירדני יתקשה להחזיק מעמד על רקע הגירת 1.5 מיליון גברים סורים לתוך הממלכה, שהמצב בעזה עומד בפני פיצוץ, ושגם הגדה המערבית טומנת סכנות קשות לישראל בגלל המצב הכלכלי.

"בקבטיה בגדה היה מכרז לשלוש משרות של קוראי שעוני מים", סיפר דניאל. "על שלוש המשרות האלה התמודדו 350 איש, כולם אקדמאים. מה, המצב הזה יישאר? יש מי שעושה ניתוחים חברתיים ובוחן את הלוך הרוחות בגדה - שקאקי (הסוקר חליל שקאקי, נ"י). הלכו אליו לפגישה ואמרו: 'תסביר איך זה שטרור הסכינאות לא הפך לאינתיפאדה'. "התשובה שלו היתה: הפעם נהגתם בהיגיון. 60 אלף פלסטינים מהגדה נכנסים כל יום לישראל. עוד 30-40 אלף עובדים בהתנחלויות, באזורי התעשייה בגדה. היו לחצים פוליטיים שבמקרה של פיגוע לסגור את הדבר הזה, אבל הרמטכ"ל ומתאם הפעולות בשטחים עמדו כצוק איתן נגד זה. מהסקרים שהם מריצים, הכלכלה, היכולת להמשיך ולהתפרנס, זה מה שמנע התפשטות של הטרור. זה סיפור מעניין, אבל זה לא יחזיק לאורך זמן".

דניאל אמר שהצעירים בגדה לא רוצים שיספרו להם כמה מצבם טוב לעומת זה של העזתים, של המצרים או של הירדנים. "הם אומרים אנחנו יודעים, אבל זאת לא נקודת המבט שלנו. נקודת המבט שלנו היא תל-אביב. אל תמכרו לנו מצב יותר טוב מעזה. ההמלצות של כל גורמי הביטחון במדינת ישראל לקברניטים הן שחייבים לקיים תהליך מול הפלסטינים. גם כשיש בעיה שאינה פתירה צריך לנהל אותה, לנהל את חסר היכולת. זה משהו שיכול להתפוצץ לנו בפנים וכדאי מאוד שנהיה עירניים לעניין הזה".

דניאל התייחס גם לעזה. "46% אבטלה ברצועה זה לא מצב שיחזיק. יקרה משהו. האם הדרך לצאת ממצב כזה בעייתי היא ליזום איזה שהוא מהלך צבאי, הגם שהוא חסר סיכוי? זה יכול להיות", אמר. הוא הדגים איך גם תוכניות שיכולות לדעתו לשחרר לחץ, כמו הצעת השר ישראל כ"ץ להקים אי מול חופי עזה, נתקלות בהתנגדויות.

"מי קופץ ומתנגד לאי הזה? אבו מאזן. הוא אומר - אתם נותנים לחמאס מה שסירבתם לתת לי? אתם מערערים את מעמדי? הקופץ השני הוא נשיא מצרים סיסי. גם הוא לא מוכן שיהיה אי כזה, שזה מן פרס לחמאס בעזה", הסביר דניאל.