האוצר עדיין רחוק מהמטרה

הנתונים על ירידה במחירי הדירות רחוקים מלשקף את המציאות

פרויקט דירה להשכיר בשכונת המשתלה. הדמיה: אסף פרץ
פרויקט דירה להשכיר בשכונת המשתלה. הדמיה: אסף פרץ

1. ירידה במכירת דירות חדשות (8% בשנת 2016) היא לא מטרה. גם לא ירידה חדה במשקל המשקיעים (50% בממוצע ב-17 ערים שונות). הנתונים על הצניחה במכירות, לכלל הציבור ובעיקר למשקיעים, הם רק חיישנים שאמורים לאותת לנו על הצטננות שוק המגורים, לקראת הגשמת המטרה האמיתית - מחירים שפויים ובני השגה של דירה בישראל. אנחנו עוד לא שם.

הנתונים האחרונים נועדו כמובן להציג את הצלחת משרד האוצר במאמציו לחיסול הטירוף שפשה בשוק הנדל"ן למגורים (מי זוכר שלפני כעשור, רק כ-3% מהישראלים החזיקו יותר מדירה אחת, והיום מדובר באחד מכל עשרה ישראלים). אבל עם כל הכבוד להתקררות השוק, זהו השלב הראשון והקל יחסית.

הרי המדינה/משרד האוצר יכולים לומר שהחל ממחר מס הרכישה של דירות שקונים משקיעים יעמוד על 20% (ולא 8%-10%), או שבעוד חצי שנה המדינה תחלק מענק של חצי מיליון שקל לכל מחוסר דירה - ובן לילה יוכלו להתהדר שם בצניחה היסטורית, הן בנתון של מכירת דירות חדשות והן בירידה של כמות המשקיעים.

אבל המבחן הגדול באמת של האוצר הוא הרי בדיוק הפוך. הם הלא מבטיחים לנו כבר שנתיים שוק נדל"ן רותח - קפיצה במכירת דירות חדשות, שיימכרו במחיר שפוי ("מאה אלף דירות מחיר למשתכן").

2. מעבר לכך, צריך לקרוא בהסתייגות גם את הנתונים הטריים. משרד האוצר, כהרגלו בקודש, שיתף אותנו היום רק בחלק מהנתונים שעומדים לרשותו. מתוך 76 ערים בישראל, נשלחה לתקשורת רשימה של 18 ערים בלבד. למה? ככה. כפי שכתבו באוצר בעצמם, הכלכלן הראשי במשרד מראש ביקש לבחון רק באילו יישובים חלה ההאטה הגדולה ביותר במכירת דירות חדשות - כדי שחלילה הוא לא ייאלץ לחרוג מהאג'נדה הכללית. בכל הסקירה לא נאמרה למשל שום מילה על ערים זניחות כמו באר שבע, ראשון לציון או אשדוד!

די בכך כדי להזכיר לנו שלא רק הקבלנים הם אינטרסנטים מובהקים בתחזיות ובמשאלות הלב בנוגע לכיוון השוק.

3. ובכל מקרה, במשרד האוצר גם יודעים שהצוהר הקטן שהם פתחו היום בפני הציבור רחוק מלשקף את המורכבות של התמונה הכללית. הם לא צריכים ללכת רחוק: יום אחרי שחגגו שם ביום ראשון את הירידה ההיסטורית במחירי הדירות - ירידה של 2.9% במחירי הדירות הממוצעים ברבעון הראשון של 2017, הגיעו נתונים עגומים שלימדו על צמיחה מאכזבת של המשק באותו רבעון בדיוק - קצב שנתי של 1.4%, לעומת תחזית לצמיחה של 3.7% לפחות.

ניהול מדיניות כלכלית הוא עסק מורכב, ולחיצה על כפתור אחד יוצרת בהכרח תגובה במקומות אחרים. אם קונים פחות דירות, ואם הממשלה מדברת באופן כללי על יעד של ירידת מחירים, כמעט מתבקש שהציבור הרחב ידחה את הצריכה הפרטית ויעצור את הגלגל הכלכלי. שר האוצר משה כחלון מעולם לא חשש כל כך מיו"ר קבינט הדיור משה כחלון.