הבחירות באיראן: רוחאני מוביל אחרי ספירת יותר ממחצית הקולות

מספירת כ-60% מהקולות עולה כי הנשיא המכהן זכה בכ-14 מיליון קולות בעוד שליריבו השמרן ראיסי הצביעו כ-10 מיליון בני אדם ■ שיעור ההצבעה הגבוה היטיב ככל הנראה עם הנשיא המכהן

חסן רוחאני / צילום: רויטרס
חסן רוחאני / צילום: רויטרס

נשיא איראן חסן רוחאני מוביל בבחירות לנשיאות המדינה עם 14.6 מיליון מקולות הבוחרים - כך עולה מספירת כ-60% מ-40 מיליון המעטפות, לפי נתונים שפרסם משרד הפנים האיראני. עוד נמסר כי יריבו של רוחאני, השמרן איברהים ראיסי, זכה ב-10.1 מיליון מהקולות.

מוקדם יותר מסר גורם באיראן לסוכנות הידיעות רויטרס כי הנשיא צפוי לנצח בפער ניכר עם 21.6 מיליון מקולות הבוחרים. זאת, לדברי הגורם, אחרי ספירת כ-90% מהקולות. לפי הדיווח זכה ראיסי ב-14 מיליון מהקולות.

בבחירות הצביעו כ-75% מבעלי זכות ההצבעה במדינה. שיעור ההצבעה הגבוה היטיב ככל הנראה עם רוחאני, שהתמודד בתחרות צמודה מול השופט השמרן איברהים ראיסי, בן טיפוחיו של המנהיג העליון עלי חמינאי. תומכיו של רוחאני חששו מאדישות בקרב בוחרים מתונים, שהתאכזבו מהשינויים האיטיים שחלו במדינה בעקבות הסכם הגרעין ההיסטורי שעליו חתם עם המעצמות. ההצבעה הוארכה ביותר מארבע שעות, ונסגרה רק בשעה 22:00 (שעון ישראל).

"הבחירות חשובות לעתידה של איראן באזור ובעולם", אמר רוחאני אחרי שהצביע אתמול (שישי). "אני מכבד את תוצאות ההצבעה של העם והתוצאה תכבד אותי ואת העם", הצהיר ראיסי אחרי שהצביע, לפי סוכנות הידיעות "פארס".

במערכת הבחירות הקודמת לפני ארבע שנים זכה רוחאני ביותר מפי שלושה מהקולות שלו זכה יריבו הצמוד. אולם, הפעם התוצאות עשויות להיות צמודות יותר, משום שיריביו השמרנים של רוחאני שפרשו מהמרוץ, תומכים בראיסי. רוחאני, בן 68, החליף בשלטונו את מחמוד אחמדינג'אד, שהוביל את הרפובליקה האסלאמית לבידוד בינלאומי ולמשבר כלכלי עמוק, בשל התעקשותו לפתח את תוכנית הגרעין.

רבות מהבטחות הבחירות הקודמות של רוחאני, בן 68, שכללו מתן חירויות רבות יותר עבור האזרחים, לא מומשו, אך עמדותיו המתונות ונחישותו להגיע להסכם עם המערב מיצבו אותו כמועמד המועדף על אלו בציבור האיראני שתומכים בפתיחות רבה יותר לעולם וכמהים לשיפור במצב הכלכלי והחברתי.

עונש מוות לאלפי אסירים

מולו עומד ראיסי, בן 58, שופט ותיק שהיה בין אלו שהשיתו עונש מוות על אלפי אסירים פוליטיים עם סוף המלחמה עם עיראק ב-1988. הוא זוכה לתמיכת הממסד השמרני והצבאי, שלא ראה בעין יפה את ההתקרבות של רוחאני למערב והניסיונות שלו להחליש את כוחם הכלכלי העצום. ראיסי נחשב לבן טיפוחיו של המנהיג העליון עלי חמינאי, ואף מוזכר כמי שעשוי לרשת את האייתוללה בן ה-77, הסמכות העליונה באיראן.

"הצבעתי לרוחאני כדי למנוע את ניצחונו של ראיסי. אני לא רוצה ששמרן יהיה הנשיא שלי", אמרה זיבה גוהמיישי מטהראן. "חיכיתי בתור במשך חמש שעות כדי להצביע", הוסיפה. "אני בדרך להצביע לרוחאני. אני אוהב את מדיניות החוץ שלו. אני יודע שהוא רפורמיסט, אבל למי אכפת? מה שחשוב הוא שהוא לא ראיסי", שיתף יוסף גהאמי, עובד ממשלתי בן 43 מהעיר קרמנשה.

באופן רשמי, חמינאי אינו מביע את תמיכתו בשום מועמד, אך ביקורתו הגלויה והמרומזת כלפי רוחאני לא מותירות ספק רב לגבי זהות המתחרה המועדף עליו. עם זאת, הוא הבהיר כי לא יאפשר לאף אחד להתערב בבחירות.