נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נחת הבוקר (שבת) עם רעייתו מלניה, בתו איוונקה ובעלה ג'ארד קושנר בנמל התעופה הבינלאומי בריאד. טראמפ התקבל בשדה התעופה על-ידי המלך סלמאן ובכירי בית המלוכה, שלוו במשמר כבוד.

לנסיעת החוץ הראשונה של טראמפ כנשיא הצטרפו בין היתר שר החוץ רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר, דובר הבית הלבן שון ספייסר והיועץ סטיב באנון. היועצת קליאן קונוויי וסגן הנשיא מייק פנס נשארו בארצות הברית.

במרכזן של שתי היממות הראשונות של טראמפ בערב הסעודית צפוי לעמוד שיפור היחסים בין שתי המדינות, כמו גם עם מדינות ערב נוספות. טראמפ מקווה לשפר בביקור זה את המסחר בין המדינות, ובמסגרת זאת ישתתפו יותר מ-90 מנכ"לים של חברות ענק בוועידת עסקים משותפת.

הנשיא מקווה גם לרתום את מדינות ערב המתונות למאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש) ובאיראן, ולמנף את התחממות היחסים בין ארצות הברית והעולם הערבי, בהשוואה לתקופת אובמה שבמהלכה הקשרים היו קרירים למדי, באופן שיעזור להתניע מהלך מדיני בין ישראל לפלסטינים.

שר החוץ האיראני ניצל את ההזדמנות ועקץ הבוקר את ההתחממות ביחסים בין וושינגטון לריאד. בהודעה שפרסם בטוויטר, בבוקר שלאחר הבחירות לנשיאות במדינתו, כתב מוחמד ג'וואד זריף כי "אנחנו משיגים את יציבותנו לא מ'קואליציות', אלא מאנשים שאכן מצביעים, בניגוד לרבים אחרים. האיראנים זכאים לכבוד, ומוכנים לשתף פעולה".

חנוכת מרכז למאבק בקיצוניות

במהלך הביקור, טראמפ ייפגש גם באופן פרטי עם המלך סלמאן ועם מנהיגי מדינות המפרץ, וכן ישתתף בוועידה עם 55 ראשי מדינות ונציגים בכירים מהעולם המוסלמי, כולל נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, ומנהיגי עיראק, אפגניסטן ופקיסטן.

בטקס חנוכת מרכז בינלאומי למאבק באידיאולוגיה קיצונית, הוא יישא את הנאום המרכזי שלו בחלק הזה של הביקור. נושא הנאום יהיה האסלאם, וטראמפ צפוי לשרטט בו חזון התומך באסלאם המתון וקורא למאבק משותף בקיצוניות ובטרור. בנוסף לכך, טראמפ - המוכר היטב כמשתמש "כבד" בטוויטר - צפוי לשאת את הנאום המרכזי בוועידה בנושא רשתות חברתיות.

שעות אחדות לאחר נחיתתם ייפגשו בני הזוג טראמפ בטקס קבלת פנים בארמון המלכותי ובהמשך ישתתפו בטקס קפה עם המלך. לאחר ארוחת צהריים רשימת ישתתף הנשיא בפגישה עם בכירים בממשל הסעודי ולאחר מכן הצדדים יערכו טקס חתימה משותף. בהמשך ישתתף בפגישות עם בכירים נוספים בממלכה ובסיור במוזיאון הלאומי.

ביום השני לביקורו ייפגש עם מלך בחריין, אמיר קטאר ונשיא מצרים. לאחר מכן ישתתף בפגישה של מועצת מדינות המפרץ. הנשיא ייוועד גם עם אמיר כוויית ונציג רשמי מעומאן. בערב תיערך פסגת מנהיגי מדינות ערב, שבה ידונו, בין היתר, בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

לאחר מכן, ימריא טראמפ לישראל, ויגיע הישר מנתב"ג לירושלים. הוא ייפגש עם הנשיא ראובן ריבלין במשכנו, ימשיך לביקור בעיר העתיקה של ירושלים, כולל כנסיית הקבר והכותל המערבי, ולאחר מכן ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במלון "המלך דוד" ובמעון הרשמי ברחוב בלפור. למחרת, ייפגש טראמפ עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם, יסייר במוזיאון יד ושם ויסיים את ביקורו עם נאום במוזיאון ישראל.

המשך לוח הזמנים העמוס של טראמפ צפוי לזמן לו גם נסיעה לרומא, שם ייפגש עם ראש ממשלת איטליה ועם האפיפיור פרנציסקוס בקריית הוותיקן. יממה לאחר מכן, ימשיך הנשיא לבלגיה, שם ישתתף בוועידה של המדינות החברות בנאט"ו. את הנסיעה האינטנסיבית והארוכה הוא יחתום בביקור בסיציליה, שם ישתתף בוועידת מדינות ה-G7.