דיווח: טראמפ יכריז על יוזמה חדשה למו"מ ללא הקפאת הבנייה

ברקע הביקור באזור, גורמים דיפלומטיים מסרו לעיתון "אל-חיאת" כי נשיא ארה"ב יקדם מסגרת חדשה למגעים בין ישראל לפלסטינים, אשר לה הביע אבו מאזן הסכמה עקרונית ■ במקביל, נחשפה טיוטת הנאום של טראמפ בערב הסעודית

דונלד טראמפ  ואבו מאזן / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ ואבו מאזן / צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי להודיע "בקרוב" על יוזמה מדינית חדשה לקידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, שבמסגרתה יוגדר פרק זמן מקסימלי של בין 12 ל-16 חודשים למשא ומתן בין הצדדים שבמהלכו לא תידרש ישראל להקפיא את הבנייה בהתנחלויות - כך מסרו היום (שבת) גורמים דיפלומטיים מערביים לעיתון הערבי "אל-חיאת", היוצא לאור בלונדון. על פי הדיווח, לא ברור אם היוזמה תוצג במהלך ביקורו של טראמפ בישראל וברשות הפלסטינית בתחילת השבוע הקרוב.

הגורמים הדיפלומטיים מסרו כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הביע את הסכמתו ליוזמה חדשה למשא ומתן בין הצדדים, במעורבות אמריקאית ישירה, במהלך ביקורו בבית הלבן בתחילת החודש. לדברי הגורמים, טראמפ טרם גיבש את פרטי "המסגרת החדשה" למשא ומתן, אולם הנשיא האמריקאי טען כי "הסגנון הישן נכשל".

"לגרש את הטרוריסטים"

במקביל, בפתח ביקורו של הנשיא טראמפ במזרח התיכון, פורסמה בסוכנות הידיעות האמריקאית אי-פי טיוטת הנאום שהוא צפוי לשאת מחר בערב הסעודית. בין היתר, הוא יקרא למדינות המזרח התיכון והעולם המוסלמי להתאחד ב"מאבק בין הטוב לרע", ויפציר במנהיגים "לגרש את הטרוריסטים ממקומות התפילה".

הנאום, שנחשב למרוכך בהרבה ביחס להתבטאויות שנויות במחלוקת של טראמפ בנוגע למוסלמים מתקופת קמפיין הבחירות, יציג חזון לשותפות מחודשת בין וושינגטון לבעלות בריתה במזרח התיכון. עם זאת, הטיוטה נמנעת באופן ברור מהערות הנוגעות לדמוקרטיזציה או לזכויות אדם. "אנחנו לא פה כדי להטיף מוסר - להגיד לאחרים איך לחיות, מה לעשות או מי להיות", נכתב בטיוטת הנאום, "במקום זאת, אנחנו פה כדי להציג שותפות, שתבנה עתיד טוב יותר לכולנו".

יתרה מכך, טיוטת הנאום לא מזכירה "טרור אסלאמי קיצוני" - ביטוי שהנשיא לשעבר ברק אובמה ויריבתו של טראמפ בבחירות, הילרי קלינטון, נמנעו משימוש בו, וזכו על כך לביקורת חריפה מצדו של טראמפ. הנשיא יכריז בנאומו, על פי הטיוטה, כי טרור הוא בעיה נרחבת שאינה קשורה בהכרח לקבוצה ספציפית.

כמו כן, הנשיא האמריקאי יציג את עצמו כ"שליח מטעם העם האמריקני, שבא להביא מסר של ידידות ושל תקווה". על פי טיוטת הנאום, בהתייחסות לאיום הטרור העולמי, "לא מדובר במאבק בין דתות, בין זרמים דתיים או בין תרבויות. זה מאבק בין אלה שמזלזלים בחיי אדם לאלה שרוצים להגן עליהם".

גורמים בבית הלבן אישרו כי הטיוטה שהגיעה לידי סוכנות הידיעות היא אמיתית, אולם הבהירו כי אנשי צוותו של טראמפ עדיין עובדים על הנאום, ועשויים להיות בו עוד שינויים. לטענת דובר הבית הלבן שון ספייסר, "הנשיא עוד לא ראה את הטיוטה הזאת. היא אחת מחמש טיוטות שנכתבו בידי אנשים שונים". לדבריו, "הוא ממשיך לקבל מידע וכותב גרסה סופית".

את הנאום יישא טראמפ בפני נציגים ממרבית המדינות הערביות והמוסלמיות, שנפגשים לוועידת פסגה בריאד היום ומחר. נציגי איראן וסוריה לא ינכחו בוועידה, וטראמפ צפוי על פי טיוטת הנאום לגנות את "הפשעים הנוראים נגד האנושות" שמבצע השליט הסורי בשאר אסד. כמו כן, הוא יטען כי "כל המדינות בעלות המצפון במזרח התיכון חייבות לפעול יחד על מנת להפחית את השפעתה ההרסנית של איראן, להשיב את היציבות לאזור, ולהתפלל למען היום שבו העם האיראני יקבל את הממשלה האחראית והצודקת שמגיעה לו".