על רקע תאונות העבודה שהפכו למכת מדינה ומאבק המנופאים שחשף את הסכנות הבטיחותיות בענף זה, כמו גם את בעיות הפיקוח, ייפתח לראשונה קורס מקצועי לתכנון והקמה של עגורנים, ביוזמה של משרד העבודה והרווחה ואיגוד המהנדסים. הקורס מיועד למהנדסים, מנהלי פרויקטים בבינוי וקונסטרוקטורים העוסקים בביסוס עגורנים.

על פי תוכנית הקורס, הוא יקנה לתלמידיו הכשרה, ידע והתנסות בנושאים הקשורים בהעמדת העגורנים באתרי בנייה, החל בתכנון וקבלת החלטות על מספר וסוג עגורנים וכלה באספקטים של בטיחות בעבודה באתר.

שמו של כל מהנדס ביסוס (קונסטרוקטור) שישלים את הקורס יפורסם באתר משרד העבודה והרווחה, ויועבר לבעלי תפקידים רלוונטיים, כמו כמו יו"ר וועדות תכנון ובנייה, מהנדסי ערים ועוד. המטרה היא לעודד את העסקת המהנדסים שעברו את הקורס ברשויות המקומיות כמו גם בחברות הנדל"ן.

הקורס הראשון ייפתח ב-5 ביוני ויכלול חמישה מפגשים, אחת לשבוע, ארבע-חמש שעות כל אחד. בין הנושאים שיילמדו בקורס: שיקולים בבחירת סוג ומספר עגורנים לאתר, מיקומם וביסוסם של עגורנים, שיקולים בהנדסת קרקע, כשל תשתיות ובסיסים של עגורני צריח, אספקטים בהרכבה ובפירוק עגורנים, סיור שטח באתרי הקמה של עגורנים, מחקר מיפוי תאונות וגורמי סיכון בעבודת העגורנים ועוד.

"מחויבות טוטלית לבטיחות"

"נושא הבטיחות בענף הבנייה מצריך מחויבות טוטלית הן מצד הקבלנים והן מצדם של העובדים בשטח", אמר שר העבודה והרווחה חיים כץ. "המשרד יעמיד לרשות היזמים את מרב הכלים לשמירה על בטיחות העובדים, על מנת שכבר בשנה הקרובה נוביל לצמצום דרמטי בהיקף תאונות העבודה באתרי הבנייה".

ראש תא ביצוע ורכזת הקורס מטעם איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות, פאולינה וייץ, הוסיפה: "מקרי הכשל האחרונים שאירעו מדגישים את ההכרח בהקניית ידע עדכני לציבור המהנדסים העוסקים בנושא. הקורס יקיף את כל הנושאים הקשורים בביסוס בטיחותי של עגורנים באתר ויספק כלים הן למנהלי הפרויקט והן למבצעיו".

נזכיר כי מתחילת השנה הנוכחית כבר נהרגו באתרי הבנייה בישראל 12 פועלים ולא פחות מ-88 נפצעו בינוני עד קשה באתרי הבנייה. במקביל, נרשמו בשנה החולפת מספר מקרים בהם קרסו עגורני צריח באתרי הבנייה, בין היתר ברמת גן ובבת ים.