שקד: "אני לא מקבלת מתנות, אולי מדי פעם פרחים או ספר"

שרת המשפטים בכנס לשכת עוה"ד באילת: "לא פעם פקידים מנהלים סדר יום פוליטי במסווה של ניטרליות ומקצועיות" ■ היועמ"ש מנדלבליט: "קצב החקירות מושפע רק משיקולים מקצועיים"

איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב
איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב

אני לא מקבלת מתנות. אולי מדי פעם פרחים או ספר. כל פוליטיקאי מתנהג לפי ערכיו ואני מקווה שלפי החוק" - כך אמרה היום (ב') שרת המשפטים, איילת שקד, בכנס לשכת עורכי הדין באילת

עוד אמרה שקד בנאומה בכנס: "עיקר ההחלטות המכריעות לגבי חלוקת המשאבים בחברה וגיבוש המדיניות הציבורית נעשים יום-יום, שעה-שעה, על-ידי המינהל הציבורי במסווה של ניטרליות וחוסר פניות, על-ידי אנשי מקצוע ביורוקרטיים הנתפסים כמנותקים ממוקדי המאבק בין קבוצות האינטרס המגוונות".

שקד נשאה נאום הפורש את מה שהיא מכנה "משנתה לגבי דרג הפקידות", והיא המשיכה בדבריה את הביקורת שלה על הכוח המוגזם שיש לטענתה בארץ לפקידים, לרגולטורים וליועצים המשפטיים.

לדברי שקד, "אמנם הרשות המחוקקת אמורה ליהנות מבסיס הלגיטימציה הרחב ביותר, שכן היא נבחרת ישירות על-ידי הציבור ומשקפת בהרכבה את ההשתתפות הציבורית, ואולם המימרה העממית 'מי שמצביע - משפיע' אינה בהכרח נכונה עוד. בכל אופן גלומה בה אשליה".

השרה פתחה בציטוט מתוך הספר "ביורוקרטיה כפוליטיקה" שיצא בשנת 2006, ושעליו חתומה עו"ד דינה זילבר, היום המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ואז פרקליטה במחלקת הבג"צים: "הרשות המחוקקת נתפסת בטעות כרשות המרכזית ביותר וכמי שאחראית לקביעת סדרי העדיפות הלאומיים. לטענתי, המינהל הציבורי ירש את הבכורה והפך לרשות המרכזת בידיה כוחות וסמכויות אין-ספור, ואילו הרשות המחוקקת הפכה לבלתי רלוונטית בתחומי חיים נרחבים בכל הנוגע לקביעת המדיניות בפועל והגשמתה הלכה למעשה".

שקד תקפה את הנאמר בציטוט מספרה של זילבר: "אני מקווה שהציטוט גרם לכולכם לנוע בחוסר נחת בכיסא. הוא לקוח מתקופה בה שיטת הפעולה ודרך קבלת ההחלטות על-ידי הפקידות מביאות אותנו למצב שבו 'מי שמצביע אינו משפיע', כפי שמציינת זאת זילבר, פעמוני האזהרה של המבנה הדמוקרטי שלנו אמורים לצלצל בעוצמה", אמרה השרה.

"בשנת 2017 אנחנו רואים לא פעם כיצד פקידים מנהלים סדר יום פוליטי במסווה של ניטרליות ומקצועיות, ובשם ערכים אלה נאבקים לא פעם לסיכול יוזמות הממשלה, משל ישבו בספסלי האופוזיציה וביקשו לייצר אלטרנטיבה שלטונית", אמרה שקד. "יש מהם אף כאלה הפונים אל הציבור על-מנת לרתום אותו למאבקיהם. הם עושים את זה באמצעות תדרוך עיתונאים, הדלפות ומכתבים ולאחרונה אף בהופעות פומביות". 

השרה ביקשה להוכיח את טיעונה דרך בחינה של הקוד האתי של נציבות שירות המדינה: "אין דרך מוצלחת יותר להדגים את חוסר המחויבות של הפקידות לשרת את מדיניות הדרג הנבחר, ואין דרך מוצלחת יותר להדגים את העומד בבסיס תפיסתה החדשה של הפקידות, מאשר לבחון את הקוד האתי שנציבות שירות המדינה פרסמה בינואר האחרון... קורא תמים שיקרא את החזון כנראה יאמין שלא קיימת ממשלה בישראל", אמרה שקד והוסיפה: "מי שמתייחס לחזון הזה ברצינות הראויה לו, עלול להסיק שתפקיד הפקידות הוא אכן לשמש כנאמנה של הציבור ולפעול ישירות מטעמו, תוך דילוג על ראשי השרים ונבחרי הציבור. חזון הפקידות מודל 2017 מוציא את הדרג המדיני מחוץ לתמונה! מי שהציבור בחר בהם וביקש לראותם כקובעי המדיניות מטעמו - כלל אינם רלוונטיים בחזון הפקידים". 

לדברי שרת המשפטים, "בכל פעם שהקוד האתי רומז לכך שקיימת לדרג הפקידותי מחויבות, ואפילו מסוימת, לפעול לקידום מדיניות השר - המסמך דואג מיד להדגיש כי העניין צריך להיעשות תוך 'כיבוד החוק'. מדוע? נראה כי התשובה ברורה: הפוליטיקאי הישראלי, על-פי הקוד האתי, חשוד באופן אוטומטי ועד שלא תוכח חפותו, בכך שהוא מבקש לקדם מדיניות שלא כחוק".

שקד ציינה כי קידום מדיניות השרים היא הערך המופיע במקום ה-15 מתוך 23 ערכים שמפורטים במסמך. "אגב, המיקום הזה מציב את הסיוע לקידום מדיניות השר רק מעט לפני הערכים: עבודת צוות, שירותיות אדיבות. זאת אומרת שקצת לפני חיוך ללקוח - כדאי, לפי הקוד האתי החדש, לקדם גם את מדיניות הדרג הנבחר".  

שקד גם קראה לנציב שירות המדינה החדש לשנות את הקוד האתי של נציבות שירות המדינה. 

לדברי שקד, הפער שקיים בישראל, בין הערך הראשון של הנאמנות הישירה לציבור לבין הערך האחרון של סיוע לקידום מדיניות הדרג הנבחר, הוא בדיוק הסכנה: "דילוג על נבחרי הציבור הוא דילוג על הציבור עצמו; התעלמות מנבחרי הציבור היא התעלמות מהציבור עצמו. הניסיון הפקידותי לזהות את האינטרס הציבורי, ללא התיווך של מי שהציבור בחר בו בקלפי (בדיוק לצורך הזה), לעולם יסתיים בשיקוף של ה'אני מאמין' הפקידותי והשלכה שלו על 'הציבור' שכאילו בשמו הוא פועל". 

שקד הזכירה כי בעוד שבועיים תצביע הממשלה בעד החלטת הממשלה שאושרה אתמול (א') בוועדת שירות המדינה, ושאותה הובילה יחד עם השר יריב לוין. "ההחלטה היא צעד ראשון להחזרת המטוטלת השלטונית לכיוון שליטת הדרג המדיני בקביעת מדיניות משרדי הממשלה; צמצום ועדות האיתור במשרות הבכירות בשירות המדינה ל-3 חברים ומעורבות יותר חזקה של נציגי השר בהליך הבחירה שלהם, כפי שוועדת השירות אישרה אתמול, כמו גם מינוי משנים למנכ"לי המשרדים הממשלתיים כמשרות אמון - מחזקים מאוד את האפשרות של השרים להוציא לפועל את המדיניות שבשמה נבחרו, ושהציבור ששלח אותם למשרדים מעוניין היה לראותה מיושמת".

השרה סיימה את נאומה ואמרה: "חיזוק נבחרי הציבור הוא חיזוק מנגנון הבחירה בהם, וחיזוק מנגנון הבחירה בהם הוא חיזוק הציבור עצמו. אני מאחלת לעצמנו שבשנת המשפט הקרובה נהיה אנחנו, נבחרי הציבור, אמיצים דיינו להחזיר לציבור ששלח אותנו את כל מה ששייך לו ונלקח ממנו במהלך השנים". 

שקד הגיעה לכנס לשכת עורכי הדין באילת הישר מנמל התעופה בן-גוריון, שם הייתה שותפה לקבלת-הפנים לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. בפתח דבריה בכנס אמרה שקד כי היא אינה נוטה להתרגש בקלות אבל כן התרגשה מבואו של טראמפ.

שרת המשפטים ציינה כי הדבר המשמעותי ביותר שעשתה מאז כניסתה לתפקיד הוא מינוי ד"ר אביחי מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה. "רק אדם ביוני יכול לעשות את התפקיד שעושה מנדלבליט, והוא עושה את זה בצורה נפלאה", אמרה שקד. 

לבסוף התייחסה שקד להודעת הכנ"ר, פרופ' דוד האן, על סגירת רשות השידור כשעה לפני השידור האחרון של מהדורת "מבט" בערוץ 1. "לא הייתה לו ברירה", אמרה והוסיפה כי "כל הסאגה הייתה מוגזמת". 

מנדלבליט: קצב החקירות מושפע רק משיקולים מקצועיים

בהמשך עלה לנאום היועמ"ש מנדלבליט ואמר: "הרבה דברים נעשים סביב חקירות מתנהלות של נבחרי ציבור, שהציבור לא מודע אליהן. הקצב של החקירות מושפע רק משיקולים מקצועיים, ויש לנו שותפים - המשטרה ובעיקר אגף החקירות בראשות מני יצחקי".

מנדלבליט הדגיש כי "אינני יכול להרחיב ביחס לחקירות מתנהלות נגד נבחרי ציבור. כל מה שאני יכול לומר זה שמה שמנחה אותי הוא הגעה לחקר האמת על-מנת לקבל החלטות נכונות בהתאם לממצאים שבפנינו".

לדברי מנדלבליט, "שום דבר לא יסית אותי מדרכי פרט לשיקול הזה. אני ער לכך שהחקירות נמשכות בקצב מסוים, אבל השיקול הוא מקצועי".