חקירת אורבוטק: סמנכ"לית כספים ובכיר בקסלמן וקסלמן נעצרו

טל עופר ורו"ח אבישי ברדוגו נעצרו בחשד לאי-דיווח של החברה על הכנסות מריבית בגובה 44.6 מליון שקל בגין הלוואה שניתנה לחברה-בת בלגית ולא דווחה לרשויות המס בישראל ■ חקירת הפרשה הפכה אתמול לגלויה

לוגו אורבוטק
לוגו אורבוטק

חקירת עבירות המס בחברת אורבוטק מסתעפת: טל עופר, סמנכ"לית הכספים של אורבוטק , ורו"ח אבישי ברדוגו, שותף במחלקת המסים במשרד רואי החשבון קסלמן וקסלמן, נעצרו ונחקרו על-ידי רשות המסים בחשד לביצוע עבירות מס במסגרת "פרשת ההלוואה" בחברה. 

השניים נעצרו בחשד לאי-דיווח של החברה על הכנסות מריבית בגובה של 44.6 מליון שקל בגין הלוואה שניתנה לחברה-בת בלגית ולא דווחה לרשויות המס בישראל. 

חקירת הפרשה הפכה לגלויה אתמול (ב'), לאחר שחברת ההיי-טק הודיעה לרשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) כי קיבלה דרישת תשלום ממס הכנסה הישראלי בהיקף של 207 מיליון שקל (58 מיליון דולר), ומנייתה נפלה בוול סטריט.

מהודעת החברה עלה כי מס הכנסה החל לאחרונה בבדיקה מקיפה של דיווחי אורבוטק לשנים 2012-2014, ובסיומה של הבדיקה הוציא שומת מס ובעקבותיה דרישת תשלום של 207 מיליון שקל (58 מיליון דולר). במקביל הודיעה החברה כי חוקרי מס הכנסה פשטו על משרדיה ובחנו מסמכים ותשאלו עובדים, לרבות בכירים בחברה.

אורבוטק דיווחה כי היא מאמינה שדיווחיה היו נכונים, וכי בכוונת יועצי המס שלה לבחון את קביעות מס הכנסה; ואולם ברשות המסים לא התקבלו הסברי החברה עד כה, והחקירה נמשכת.

במסגרת זו, כאמור, נעצרו עופר וברדוגו. השניים הובאו היום (ג') לבית משפט השלום בתל-אביב לצורך שחרורם ממעצר בהסכמה, בתנאים מגבילים, ושוחררו לביתם.

חברת Orbotech LTD היא חברת היי-טק ישראלית ציבורית, הנסחרת בנאסד"ק ובעלת פעילות בינלאומית רחבת-היקף. לחברה יש מספר רב של חברות-בנות ברחבי העולם, ביניהן חברת Orbotech S.A הממוקמת בבלגיה.

מבקשת המעצר והשחרור בערובה, שהגיש פקיד שומה חקירות מס הכנסה תל-אביב לבית המשפט בנוגע למעצר של סמנכ"לית הכספים באורבוטק, עולה כי מקורה של החקירה בהלוואה שניתנה מהחברה הישראלית לחברה-הבת הבלגית בסכום של 20 מיליון דולר, אשר במהלך השנים 2005-2012 צברה הכנסות ריבית לצורכי מס בגובה 44.6 מיליון שקל. הכנסות אלה, נטען בבקשת המעצר, לא דווחו בדוחות החברה לרשויות המס בישראל.

החקירה הסמויה כנגד חברת אורבוטק ומשרד רואי החשבון קלסמן וקסלמן נפתחה בעקבות מידע שהגיע מפקיד שומה למפעלים גדולים, ועברה אתמול כאמור לשלב הגלוי שלה, אשר במהלכו ערכו חוקרי מס הכנסה חקירות תל-אביב חיפושים במשרדי החברה ביבנה וכן במשרדי קסלמן וקסלמן. במהלך החיפושים תפסו החוקרים חומר רב, אשר לטענתם, על-פי בקשת המעצר, "מאשש את החשדות כנגד המעורבים, הכולל מסמכים וחומרי מחשב".

מיד לאחר החיפושים הובאו לחקירה במשרדי היחידה מספר רב של מעורבים המכהנים בתפקידי מפתח בחברת אורבוטק, ביניהם סמנכ"לית הכספים טל עופר, וכן המעורבים מטעם משרד קסלמן וקסלמן, ביניהם אבישי ברדוגו, שותף במחלקת המסים של הפירמה.

לגישת רשות המסים, מחומר החקירה עולה כי "אין עוררין כי מדובר בהלוואה", כאשר "פקודת מס הכנסה ומדיניות רשות המסים בנוגע להלוואה בין צדדים קשורים ברורה וידועה לכולם, בוודאי כאשר מדובר בחברת ענק הכפופה לכללי רגולציה נוקשים ובמשרד רואי חשבון מהמובילים במשק".

"על אף האמור", נכתב בבקשה, "פעלו במשותף הן המחלקה הפיננסית בחברה בראשותה של החשודה 1 (טל עופר, א' ל"ו), ומחלקת המסים של משרד קסלמן בראשותו של החשוד 2 (אבישי ברדוגו, א' ל"ו), על-מנת להסתיר את קיומה של ההלוואה מרשויות המס".

עוד טוענת רשות המסים כי מעיון במסמכים שנתפסו במשרדי קסלמן וקסלמן אף עולה כי החברה הגדילה לעשות ורשמה הפרשה בדוחותיה המאוחדים בגין המס הצפוי להיות משולם בישראל בגין ההלוואה, וכי בדוח הנפרד שהוגש למס הכנסה אין זכר או גילוי לאותה הפרשה.

חוקרי היחידה פועלים כעת בניתוח החומר הרב שנתפס במשרדי החברה ובמשרד רואי החשבון, ונבחנים כיווני חקירה נוספים.

רשות המסים מייחסת לטל וברדוגו חשד לביצוע עבירות על סעיף 220(1) לפקודת מס הכנסה (עבירה מסוג פשע), בכך שהשמיטו את הכנסות המימון הנובעות מההלוואה הבין-חברתית מדוחות החברה, ובכך נמנעו מתשלום מס של עשרות מיליוני שקלים לקופת המדינה.

על-מנת להבטיח את המשך התייצבותם של החשודים בפני היחידה החוקרת, ועל-מנת למנוע שיבוש ביניהם ובין יתר הגורמים החשודים בפרשה, רשות המסים ביקשה מבית המשפט לשחרר את עופר וברדוגו בתנאים מגבילים, ובהם ערבות אישית על סך 300 אלף שקל, ערבות צד ג', הפקדת מזומן או ערבות בנקאית בסך 40 אלף שקל וכו הפקדת דרכוניהם, לרבות דרכונים זרים, במשרדי פקיד שומה חקירות תל-אביב.

עופר וברדוגו הסכימו לתנאים המגבילים, ובית המשפט אישר כאמור את שחרורם ממעצר בהתאם.

עוד ביקשה רשות המסים מבית המשפט ארכה לתפיסת המחשבים של החברה שנתפסו בעת הפשיטה על משרדי אורבוטק ומשרד קסלמן וקסלמן, זאת כיוון שמדובר בהיקף חומר רב שאנשי המחשבים של רשות המסים עמלים כעת לצורך העתקתו. 

אורבוטק: "מחלוקת מקצועית ועקרונית" 

מאורבוטק נמסר בתגובה: "לאורבוטק יש מחלוקת מקצועית ועקרונית עם רשות המסים בנוגע למספר סוגיות מיסוי, אשר יישום עמדת רשות המסים לגביהן עלול לגרור את החברה להוצאה כספית גדולה ובלתי מוצדקת, וזאת תוך התעלמות מעמדות מקצועיות מקובלות ומגורמים רבים הנוגעים להיותה של אורבוטק חברה גלובלית הפועלת במדינות רבות, במקביל למחויבותה הבלתי מסויגת למשק הישראלי.

"החברה פעלה לאורך התקופה המדוברת בהתאם לדין ולפרקטיקה בתעשייה בארץ ובעולם, וככל שנדרשה לכך, גם על-פי חוות-דעת של מומחי מס, ומשכך, החברה בטוחה בעמדותיה וביישום מדיניותה כפועל יוצא מכך, והכול כפי שמתבטא בתוצאות הכספיות של החברה לאורך השנים הרלוונטיות.

"בכוונת החברה לערער על שומת המס ולמצות את כל האמצעים העומדים לרשותה. החברה משתפת פעולה עם רשות המסים במסגרת חקירתה".