בטח שטראמפ בעד שתי מדינות

כדי לעשות שלום בין מדינות צריך שיהיו מדינות

דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס
דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס

הימין חוגג וצוהל: טראמפ לא הזכיר את המנטרה "שתי מדינות". כלומר, הוא לא בעד מדינה פלסטינית, כך זה מתפרש אצל אלה המתנגדים למדינה פלסטינית. או.קיי, זה נכון. טראמפ באמת לא הזכיר שתי מדינות. הוא גם לא אמר את המלים "מדינת פלסטין". אלה עובדות. השאלה היא מה המשמעות של הנתון הזה? מה זה אומר בגדול, בשורה התחתונה, בתכלס? בשביל לקבל תשובה על שאלה זו צריך לשים לב למה שטראמפ כן אמר. הנה כמה ציטוטים מייצגים:

"יש לפנינו הזדמנות נדירה להביא ביטחון, שלום ויציבות לאזור ולעמים"; "אני רציני ונחוש להמשיך בתהליך השלום, אני הולך עד הסוף עם הסדר שלום". המילה החוזרת בכל הנאומים, והיא חזרה ללא הרף, היא "שלום". עכשיו כך: כל אחד בטוח שהוא יודע מה זה שלום. חוץ מאנשים בימין, בעיקר פוליטיקאים. כדי לא לקלקל לעצמם את השמחה, לאמירה הזאת של טראמפ הם לא מתייחסים.

מה זה שלום?

אז בואו נשאל אנחנו: מה זה שלום, איך מגיעים אליו, איך עושים אותו? והתשובה הלא היא חרותה בכל מקום אפשרי לאורך ההיסטוריה. בשביל לעשות שלום בין מדינות צריך שיהיו מדינות. מדינה אחת לא יכולה לעשות שלום בין מדינות. היא זקוקה לעוד מדינה בשביל זה. עם מי טראמפ רוצה שנעשה שלום? אפילו בנט שמתמחה בפירוש אמירות מלפני אלפי שנים, בוודאי מבין למי הכוונה. אפילו הוא מבין שטראמפ לא מתכוון לשלום בינינו לבין הסעודים, או האיראנים או העיראקים.טראמפ ואברהם אבינו.

אה, בעצם טראמפ אמר זאת במפורש. "השלום בין ישראל לפלסטינים אפשרי". אלא שבשביל לעשות שלום כזה יש צורך שלפלסטינים תהיה מדינה. אחרת - מה? שלום בין העמים? אין דבר כזה. עמים לא כורתים הסכמים, את זה עושות המדינות המייצגות אותם.

כלומר: כאשר הנשיא טראמפ מדבר על שלום, הוא למעשה מדבר על שתי מדינות לשני עמים - מדינת ישראל ומדינת פלסטין. אין מנוס ממסקנה זו, אלא אם מתעקשים להעדיף אמירות של אברהם אבינו על פני אלה של נשיא ארצות-הברית.

על מה יוותרו הפלסטינים

טראמפ אמר גם שבשביל השלום שני הצדדים יצטרכו לעשות ויתורים. אנחנו יודעים על מה ישראל יכולה להתפשר. על מה הפלסטינים יכולים לוותר? על מדינה?

כל זה כמובן לא אומר שיהיה שלום. אבל זה כן אומר שטראמפ הוא בעד שתי מדינות לשני עמים. אם אצל טראמפ בכלל אפשר לדעת משהו.