ליצמן התערב במשבר הדסה - והתייצב לצד הרופאים הפורשים

שר הבריאות העביר למנהל ביה"ח הנחיות בעניין מחלקת הילדים חולי הסרטן, ש-6 רופאיה הבכירים נטשו עקב החלטתו לקיים השתלות במחלקות המבוגרים ■ כעת, לא ברור אם הרופאים יחזרו בהם מהתפטרותם

יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר הבריאות יעקב ליצמן העביר היום (ד') למנהל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, מסמך הנחיות שיקבע את המשך ההתנהלות סביב המשבר במחלקה ההמטואונקולוגית בבית החולים הדסה עין כרם. במסמך, דרש ליצמן לבצע הפרדה בין טיפולי הילדים והמבוגרים במחלקות הנפרדות - ובכך נקט למעשה את עמדתם של ששת הרופאים שפרשו בשל בחירתו של רוטשטיין לערוך השתלות של ילדים במחלקות המבוגרים.

לפי המסמך, ההנחיה העיקרית היא "הפרדת המחלקה ההמטואונקולוגית לילדים מהפעילות למבוגרים והבטחה כי הטיפול בילדים יעשה על ידי מומחים בהמטואונקולוגיה ילדים בלבד, לפי הכללים המפורטים במסמך". עוד נמסר כי "שר הבריאות סמוך ובטוח כי ההנחיות שהוצאו מעניקים אפשרות לכל הצדים להגיע להסכמות באשר להמשך פעילות המחלקה בהדסה, תוך הסדרת הפערים שהיו, ובכך להגיע לסיום המשבר, לטובת הילדים".

עד כה, נמנע ליצמן מהתערבות מקצועית בהחלטותיו של פרופ' רוטשטיין, בין היתר כי מדובר במינוי שלו, כשחיפש מי ש"יציל את הדסה " מקריסה. שר הבריאות גיבה אותו לאורך המשבר, וזו הפעם הראשונה שהוא מתערב לטובת הרופאים. "אבהיר כי על אף שבשנים האחרונות הטיפול בילדים נעשה במחלקות למבוגרים, הנחייתי החד משמעית היא להפריד את המחלקה ההמטואונקולוגית לילדים מהפעילות למבוגרים באופן שיבטיח טיפול מיטבי בילדים", נכתב במסמך.

"המתווה הוא תוצאה של עבודה אינטנסיבית של גורמי המקצוע במשרד ונועד להבטיח שהטיפול שיינתן לילדים יהיה ברמה הגבוהה ביותר", מסר משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות . "כל החששות שהועלו על ידי הרופאים בנוגע לאופן פעילות המחלקה קיבלו מענה במתווה. אנו מצפים שהרופאים המתפטרים ימשכו את מכתבי ההתפטרות ויחזרו לעבודה סדירה".

מבית החולים הדסה נמסר כי הצוות מצפה לחזרת הרופאים, וכי בית החולים נערך לגיוס תרומות לפתיחת מחלקה להשתלות מח עצם לילדים. "הדסה מקבלת בברכה ובתודה את מכתב השר ומאשרת כי המחלקה להמטואונקולוגיה והשתלות מח עצם בילדים תמשיך לפעול ברציפות ובאופן הכי מלא האפשרי לרבות בתחילת יוני השנה, מועד ההתפטרות שעליה הודיעו שישה מבכירי המחלקה", נמסר.

"בית החולים נערך להפרדות הנדרשות בין ילדים למבוגרים ולמינויים הנדרשים כך שאכן ילדים יטופלו ביחידות ייחודיות לילדים בבניין הילדים וב'שרת' בצורה נפרדת מהמבוגרים, ועל ידי צוותי ילדים מומחים בהמטואונקולוגיה, לרבות אחיות מיומנות בילדים כנדרש. תוכנית מפורטת תועבר תוך מספר ימים להנהלת המשרד. הדסה מודיעה כי בעדיפות גבוהה ולמרות מצבה הכללי היא מתגייסת לתכנן לגייס תרומות ולהקים מחלקה חדשה גדולה להשתלות מח עצם בילדים כדי להבטיח שילדים יטופלו ברציפות במסגרת הכוללנית של בית חולים לילדים".

עוד נמסר: "לאור מכתבו של השר וההנחיות שניתנו להדסה, עין אחת של בית החולים תמשיך לצפות עדיין לחזרה של הרופאים כולם או בחלקם לבית החולים, באופן שבו לא ינטשו את הילדים חולי הסרטן הזקוקים כל כך לטיפול על ידם, במקביל בעין השניה ממשיכה ההנהלה בגיוס רופאים חדשים כדי למלא את השורות ואו להוסיף לשורות רופאים נוספים".

במסמך, ליצמן הבטיח גם תוספת מיטות וכוח אדם רפואי וסיעודי, אחד מהקשיים שהעלו הרופאים ומנהל המחלקה המתפטר, פרופ' מיקי וינטראוב, בעת שניסו לפתור את הקשיים במחלקה בתחילת השנה. ליצמן גם התחייב כי תיירות המרפא מאירופה או מהרשות הפלסטינית לא תפגע בטיפול בילדים הישראלים, כפי שטענו ההורים בעת האחרונה.

מהורי הילדים המאושפזים במחלקה נמסר כי "סוף סוף הפנים שר הבריאות ליצמן את העובדה שמדובר במשבר דרמטי, רק חבל שזה קרה מאוחר כל כך ולא בינואר עם תחילתו של המשבר, מאז ילדינו עוברים סבל רב". לדברי ההורים, "נברך על כל פתרון שיביא לכך שהרופאים שלנו ימשיכו לטפל בילדינו ב ירושלים וכל פתרון אחר לא יהיה מקובל עלינו. נמשיך במאבקנו הצודק ביתר שאת עד שייחתם פתרון כזה. לא נתפשר על כך שילדינו לא יקבלו את הטיפול הטוב ביותר שיכול להציל את חייהם".

ואולם, למרות המתווה, לא ברור אם הרופאים ימשכו את התפטרותם, שאמורה להיכנס לתוקפה ב-4 ביוני - עוד פחות משבועיים. זאתש מאחר שהרופאים התבטאו לא אחת כי מעבר לחילוקי הדעות המקצועיים בנושא ההשתלות, נוצר משבר אמון עמוק בינם לבין מנהל בית החולים פרופ' רוטשטיין, וגם הוא הוביל אותם לפרוש מהמחלקה.

כמו כן, לא מן הנמנע כי הפתרון המוצע יכניס את הרופאים המתפטרים בדילמה מוסרית כלפי מנהל המחלקה שלהם עד העת האחרונה, פרופ' וינטרוב. ששת הרופאים התפטרו כקבוצה ואילו החלופה שיצאה אל הפועל עד כה היא החלפת פרופ' וינטרוב בד"ר גולדשטיין.