ניצחון לעיריית חיפה בקרב שלה לסגירת מכל האמוניה שמפעילה חברת חיפה כימיקלים: בתום הליך משפטי שנמשך חודשים ארוכים, קבע הערב (א') בית המשפט העליון כי המכל ייסגר סופית בסוף חודש יולי.

במסגרתם ההחלטה קבע הרכב של 3 שופטים, חנן מלצר, אורי שוהם ונעם סולברג, כי עד 31 ליולי, המועד הסופי לריקון מכל האמוניה, תותר כניסה חד-פעמית של האנייה שבאמצעותה חיפה כימיקלים מייבאת לארץ אמוניה וממלאת את המכל, שלדעת מומחים ופרנסי עיריית חיפה חושף את תושבי חיפה והקריות לסכנה.

האנייה תורשה להזרים כ-11 טון של אמוניה, שבמהלך החודשיים הקרובים ישמשו את המשק, שכן כ-100 מפעלים תעשייתיים ברחבי המדינה צורכים אמוניה במסגרת תהליכי הייצור השוטפים שלהם. המשרד להגנת הסביבה יפקח על מילוי המכל, כמו גם על ריקונו המוחלט בסוף יולי הקרוב.

בהחלטתם הסבירו השופטים את הארכה שניתנת לחיפה כימיקלים עד לריקון סופי ומוחלט של מכל האמוניה - גם בהתחשבות בציבור עובדי החברה: "אנו נכונים להעניק ארכה אחרונה להתארגנות כל המעורבים - עד ובכפוף להחלטה אחרת", קבעו השופטים.

"יש שופטים בירושלים, ואנו מברכים על ההחלטה", הגיבו הערב בעיריית חיפה, שהובילה כאמור את המהלך המשפטי נגד חיפה כימיקלים. "אנו מקווים שחיפה כימיקלים תתחיל לפעול מחר בבוקר למילוי מדוקדק של פסק הדין".

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, מסר כי "זו החלטה אמיצה של שופטי בית המשפט העליון, והיא מעוררת כבוד ונותנת תקווה רבה ליותר ממיליון תושבי במפרץ חיפה לכך שיגיע היום והמפרץ יהיה נקי מכל איום".

מנכ"לית עמותת צלול, מאיה יעקובס, מסרה בעקבות ההחלטה כי "יש חשיבות גדולה לפרסום החלטת בית המשפט דווקא ביום שבו משרד האוצר פרסם את כוונתו להשאיר את מכל האמוניה המסוכן על כנו למשך שנים נוספות. על ממשלת ישראל להפנים כי יש סכנה קיומית למיליון איש מתושבי הצפון, לכבד את החלטת בית המשפט העליון, כמו גם את הערכות גורמי הביטחון, ולמהר ולסגור את מכל האמוניה לאלתר".