בין הנחקרים בפרשת דרעי: חבר מועצת עיריית י-ם משה ליאון

(עדכון) - לאחר 11 שעות, הסתיימה חקירת בני הזוג דרעי ■ לפי דיווחים, אריה דרעי חשוד בהלבנת הון, מירמה והפרת אמונים, גניבה בידי מורשה, רישום כוזב ועבירות מס ■ עוד בין הנחקרים - אריאל משעל, מנכ"ל המשרד לפיתוח הנגב והגליל, איש עסקים בכיר וקבלני נדל"ן

הזוג דרעי, הבוקר /צילום: מגד גוזני, וואלה !NEWS
הזוג דרעי, הבוקר /צילום: מגד גוזני, וואלה !NEWS

שר הפנים אריה דרעי ורעייתו יפה נחקרו היום (ב') ביחידה להב 433 בחשד לעבירות כלכליות. היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אישר לחקור את בני הזוג בשני חדרים נפרדים במקביל, כדי למנוע תיאום גרסאות. לאחר 11 שעות הסתיימה חקירתם של בני הזוג. 

לפי דיווחים, דרעי חשוד בעבירות הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים, גניבה בידי מורשה, רישום כוזב ועבירות מס.

בתוך כך, המשטרה עיכבה הבוקר לחקירה 14 חשודים מכל רחבי הארץ, במסגרת חקירה המנוהלת בלהב 433 - יאח"ה, בשיתוף עם רשות המסים, בעניינו של שר הפנים דרעי. בין המעוכבים מנכ"ל של משרד ממשלתי, שהיה גם יועץ של דרעי; ובעלי תפקידים לשעבר במשרד לפיתוח הנגב והגליל, שבראשו עומד דרעי לצד משרד הפנים. חלק מהנחקרים חשודים בביצוע עבירות שוחד והפרת אמונים.

בנוסף עוכבו לחקירה איש עסקים בכיר, וככל הנראה גם קבלנים שהיו מעורבים במיזמי הנדל"ן שבהן רכש דרעי דירות או זכויות לרכישת דירות. בשעות הצהריים הותר לפרסום כי אחד הנחקרים הוא חבר מועצת עיריית ירושלים, משה ליאון

ליאון ביקש להבהיר את הפרטים הבאים: "בתום מספר שעות הסתיימה חקירתו של משה ליאון בלהב 443. ליאון שיתף פעולה וענה לכל השאלות. בתום החקירה לא הוטלו עליו מגבלות כלשהן. משה ליאון מבהיר כי לא נשאל ואין לו שום קשר לנושאים השונים כפי שפורסמו היום באמצעי התקשורת. השאלות התמקדו בנושא נקודתי אחד בלבד בנוגע לתקופה בה אריה דרעי היה איש עסקים פרטי. כאמור, ליאון מסר את כל הפרטים הידועים לו, ולא הוטלו עליו מגבלות כלשהן בתום חקירתו". 

כמו כן, הותר לפרסום כי אחד הנחקרים היום אריאל משעל, מנכ"ל המשרד לפיתוח הנגב והגליל. בסיום חקירתו, שהחלה בבוקר והסתיימה בצהריים, הוא שוחרר ללא שום תנאים מגבילים. משעל שיתף פעולה באופן מלא, ובתום חקירתו הודיעה לו המשטרה כי אין עליו שום מגבלות.

מדובר בחקירה שראשיתה באפריל 2016, אשר נסובה תחילה בחשדות לקיומן של עבירות מיסוי בעיקר בתחום הנכסים וכאמור הורחבה לחשדות הנוספים המיוחסים לחשודים רבים, לרבות השר דרעי ורעייתו יפה.

חקירתו של דרעי צפויה לעסוק, בין היתר, בעסקאות נדל"ן שנחשפו ב"גלובס" ושנעשו בין בני משפחת דרעי. המשטרה בודקת את נסיבות המכירה של זכויות ל-5 דירות בבניין בגבעת שאול מהזוג אריה ויפה דרעי לאחיו של השר, עו"ד שלמה דרעי. העסקאות בוצעות ביולי 2013, זמן קצר אחרי שדרעי נבחר לכנסת וכשנתיים לפני שהתמנה לשר הכלכלה.

בנוסף, דרעי צפוי להיחקר על-ידי חוקרי המשטרה שעובדים בשיתוף-פעולה עם חוקרי רשות המסים, בחשד כי הווילה שלו ביישוב ספסופה נבנתה בכסף שלא דווח כיאות לרשויות המס. כמו כן, דרעי יישאל על כספים שקיבל או קיבלו מי מבני משפחתו מגורמים בחו"ל.

 

מההתפתחויות בחקירה היום עולה חשד נוסף נגד דרעי, ולפיו בעלי התפקידים במשרד לפיתוח הנגב והגליל אישרו העברת כספים לעמותות שקשורות לכאורה למשפחת דרעי, שבראש אחת מהן עמדה רעייתו.

לפי החשד, ההעברות הכספים אמורות היו להתבצע בעת שדרעי נמצא במצב של ניגוד עניינים, לאור היותו השר הממונה, ובעת שבני משפחה של דרעי עובדים בעמותות תמורת שכר משמעותי. באחד המקרים שחוקרת המשטרה אישר המשרד העברה של כחצי מיליון שקל לעמותה שבניהולה של יפה דרעי. בסופו של דבר ההעברה לא יצאה לפועל, וזאת בעקבות התערבות של גורמים משפטיים שמנעו אותה.

לדברי גורם המצוי בעבודת המשרד, היום שרר במשרד הלם גדול בשל ההתפתחויות בחקירה. לדבריו, "המשרד לפיתוח הנגב והגליל היה לאורך זמן רב רחוק מהרדאר התקשורתי והמשטרתי, אבל המצב הזה השתנה מאז שדרעי הגיע אליו ב-2015. הממשלה הפכה את המשרד למשרד לפריפריה חברתית, והנגב והגליל איבדו את הבכורה. דרעי הסיט את ההתמקדות של עבודת המשרד מהנגב והגליל לפריפריה החברתית, שבפועל זה שם מכובס ליישובים ולשכונות חרדיות שהמשרד ודרעי אחראים עליהם וכל תשומת-הלב שלהם ממוקדת בהם".

הגורם עמו שוחחנו ציין כי "הפרשה התפוצצה לפני שנה וחודשיים, ומאז אנשי דרעי אמרו שהכול נגמר, ושסתם חיפשו להשמיץ את דרעי על לא עוול בכפו, אבל הנה, הוא נחקר באזהרה וחשוד, וכנראה שהמצב לא פשוט מבחינתו". 

דרעי בטוח בחפותו, והוא דווקא בירך על זימונו למשטרה למסור את גרסתו אחרי חודשים ארוכים שבהם ריחפה עננת החשדות מעל ראשו. מטעמו של דרעי נמסר בתגובה, עוד לפני שנכנס לחקירה: "שר הפנים, אריה דרעי, אמר כבר מהרגע הראשון כשנודע על פתיחת החקירה לפני שנה וחודשיים כי ישתף פעולה באופן מלא ויענה על כל שאלה שיישאל". עוד נמסר כי "השר דרעי סומך על מערכת אכיפת החוק שתעשה את עבודתה בצורה אחראית וראויה".