האם פייסבוק עלולה לשלם מחיר בתביעות שהגישו אזרחים ישראלים נגדה בגין שיימינג בגלל הורדת עמוד אתר "המזבלהביום שבת האחרון?

כזכור, פייסבוק הורידה את העמוד שמנהל הבלוגר דורי בן ישראל קריו וחסמה אפשרות לשתף קישורים ממנו, בטענה כי בן ישראל עבר על תנאי הקהילה בכך שפרסם שמות ופרטים אישיים של עובדי פייבסבוק.

אולם, מסתבר כי מול פייסבוק מתנהלות בימים אלה תביעות משפטיות שעוסקות בשיימינג - ביניהן גם תביעה של עיריית תל-אביב, בהן נחשפו פרטים אישיים של התובעים. לפחות לפי טענות הנתבעים, פייסבוק לא מיהרה להסיר את הפוסטים החושפניים, ועתה הנתבעים רואים בקו ההגנה של פייסבוק מול תביעתו של בן ישראל נגדה בבחינת "הודאת בעל דין", ומבקשים מפייסבוק להתנהל מול מי שנפגע מהחשיפה באותו אופן בה היא מתנהלת מול מי שלטענתה פגע בעובדיה.

במכתב ששלח עו"ד גיא אופיר למשרד עורכי הדין של פייסבוק, הרצל-פוקס-נאמן, הוא מתייחס למה שהוא מכנה "אפליה אסורה במנגנון ההסרה של פייסבוק", ודורש הסרת פוסטים פוגעניים בהם נחשפו פרטים אישיים וחסימת הקבוצות בהן התבצעה הפגיעה - בדיוק באותו אופו בו התנהלה פייסבוק מול הבלוגר בן ישראל. אם פייסבוק לא תעשה כן, עו"ד אופיר מאיים לפנות לבית המשפט, כדי שזה יעניק לתובעים סעד זמני ויורה על חסימה.

"מרשיי פונים אליך על-מנת להביע תרעומת על אפליה המבוצעת על-ידי פייסבוק בכל הנוגע להסרות וחסימות פרופילים של משתמשים בפלטפורמה שלה, כאשר מתברר כי פייסבוק דואגת בראש ובראשונה לעובדיה ולפרטיותם, ואילו דמם של כל השאר מותר.

"לאחר שחזינו בתגובת פייסבוק המהירה והחריפה ביחס לפרסומים שנעשו על-ידי אתר 'המזבלה' ומהירות הצנזורה, ומאידך חזינו באוזלת-היד המוחלטת כלפי מרשינו - לא ניתן שלא לומר את הדברים בלשון ברורה: מדובר בצביעות של פייסבוק ועובדיה.

"זאת שערורייה מדרגה ראשונה שפייסבוק מזדרזת לצאת להגנת פרטיות עובדיה, שלטענתה נפגעה בשל פעולותיו של משתמש המסקר אותה ומפרסם רחמנא ליצלן פרטי יצירת קשר - אך מנגד מתעלמת מהפרות קשות יותר של זכותם לפרטיות של מרשינו.

"אבחנה כזו בין עובדיה המיוחסים של פייסבוק לבין שאר המשתמשים היא אסורה, בזויה, ויש לתת עליה את הדעת".

עו"ד אופיר מפרט במכתב את חלק מהמקרים בגינם הוגשו באמצעותו תביעות. למשל, תביעת עיריית תל-אביב, שהוגשה בגין פרסומים קשים ופליליים בפייסבוק נגד אנשים, וגם היום, אחרי שאותם מפרסמים מצויים במעצר, עדיין פייסבוק ממאמנת לחסום או להסיר את הקבוצות מהן יצאו הדברים.

זאת, למרות שהפגיעה באנשי פייסבוק אינה מתקרבת לסכנה המוחשית בה היו התובעים. למשל, אילוסטרציה של עובדת עירייה שהוצגה בפייסבוק כחוטפת ילדים, תוך אזכור שמה המלא ותמונת בני משפחתה; או פוסט שפורסם על תובעת אחרת, בה צוין שמה המלא, לרבות מספר הטלפון שלה, לצד כינויים כגון 'זונה תל-אביבית פמינאצית' ועוד.

בכל המקרים שפורטו נעשו פניות לפייסבוק, שלא הגיבה באותה מהירות ונחרצות בה נקטה מול הפגיעה לכאורה בעובדיה שלה. אפילו במקרים בהם נעשתה קריאה ממשית לפגיעה פיזית, לרבות חשיפת פרטים אישיים, פייסבוק סירבה למחוק את הפרסומים בטענה לחופש הביטוי.

עו"ד אופיר מתייחס לתגובת פייסבוק בתביעה שהגיש נגדה בן ישראל וטוען כי מסתבר שכשהפגיעה היא באנשי פייסבוק, היא מגלה רף רגישות שונה וממהרת לפעול ולהסיר את העמודים הפוגעים. " מדובר באפליה פסולה והעדפה של הקרובים לצלחת", הוא טוען. "אשר על כן, פייסבוק, על שלל תאגידיה הרבים והמשונים, נדרשת להחיל סטנדרט זהה ולהציב אותו רף זהירת ואכיפה כפי שהציבה ביחס לעובדיה". 

פייסבוק: לא מדובר בצנזורה

מפייסבוק נמסר בתגובה: "לא מדובר בצנזורה. אנשים מביעים את דעותיהם על נושאים שנויים במחלוקת כל הזמן, ואנו כמובן מאפשרים להעביר ביקורת - לרבות על פייסבוק. עם זאת, לפייסבוק יש כללי קהילה ברורים, והחברה פועלת כאשר מנסים לחשוף מידע אישי של אנשים ללא רשותם. אנו עושים זאת באופן ענייני, ללא קשר לאנשים ולארגונים המעורבים.

"במקרה הזה נחשף מידע אישי של אנשים שעובדים עבור פייסבוק בישראל. היינו נוקטים אותם צעדים אם האנשים שהמידע האישי שלהם היה נחשף היו עובדי עיתון, בנק, מאפייה או עובדי ממשלה - ולא מדובר ביחס מיוחד לעובדי פייסבוק. השיחות שמתנהלות בפייסבוק משקפות את הגיוון של הקהילה שלנו, ומרבית האנשים בישראל שמשתמשים בשירות של פייסבוק עושים זאת באופן ענייני מדי יום".