לעמוד הראשי של רווח נקי

יש לכם רעיון? אל תחשפו אותו בלי הסכם סודיות

הגנה על רעיון עסקי בשלבים הראשונים של גיוס שותפים לדרך, חשובה מאין כמותה

loading

*** בשיתוף קבוצת לוצאטו

הגנה על רעיון או המצאה תוך חשיפתו לגורמים חיצוניים
בשלבים הראשונים של כל מיזם, מוצג הרעיון או האמצאה שפותחו בפני גורמים שונים: שותפים פוטנציאלים, יועצים עסקיים, מעצבים, מהנדסים, משקיעים וכו'. לפעמים מדובר בשלב כל כך ראשוני, והיזמים טרם הבינו מה בדיוק יש להם ביד - פטנט, זכות יוצרים או רעיון, ועוד לא ביצעו את הצעדים בשביל להגן על המיזם.

לא פעם היזמים מוצאים עצמם במלכוד - מצד אחד הם צריכים לחשוף את האמצאה כדי לרתום עוד אנשים וכספים למיזם, ומצד שני הם לא רוצים להסתכן בחשיפת הרעיון כאשר אין להם הגנה כלשהי, כמו למשל פטנט או בקשת פטנט. החשש הזה מתעצם פי כמה כשמדובר ברעיון שבכלל לא ניתן להגן עליו בפטנט או בזכות יוצרים למשל.

חשיפת הרעיון - בכפוף להסכם סודיות
עם חשיפת המיזם לגורם שאינו שותף בו כדאי להחתימו על הסכם סודיות שמטרתו להגן על הרעיון והמידע שהיזמים מוסרים במהלך הדרך, במיוחד במקרים בהם ההמצאה עוד לא התגבשה לחלוטין. הסכם הסודיות הוא אבן היסוד של התקשרות היזם עם צד שלישי – בין אם זה משקיע, נותן שירות, ספק, יועץ חיצוני או כל גורם אחר חיצוני לחברה. כך אותו גורם יהיה מנוע מלהעביר את המידע הלאה או לפרסם אותו ובכך לסכן את סודיות הרעיון שעליו נשען המיזם.

הסכם הסודיות צריך להיות מותאם לסיטואציה העסקית
חשוב מאוד שההסכם ייכתב באופן מקצועי ושהוא יותאם לסיטואציה העסקית. לא מומלץ להוריד הסכמים גנריים ושטחיים מהאינטרנט, ויש חשיבות רבה לליווי המקצועי של עו"ד מנוסה, שיוכל להנחות את היזמים מתי וכיצד לחשוף את המידע הסודי.

למידע נוסף לחצו כאן

לכתבה הקודמתמהו הסכם מייסדים ולמה אסור לוותר עליו?