*** הכתבה בשיתוף אקו סיטי

לאחר שנפתרו המחלוקות בנודע לזכויות הבנייה בתמ"א 38, עלה נושא חדש לסדר היום - היטלי ההשבחה. על אף שניתן פטור מהיטלי השבחה בעסקאות תמ"א 38, כעת יוזמות הרשויות מהלך שיאפשר גביית היטל שכזה. לטענתם מדובר בהכרח שיאפשר הקמת תשתיות נדרשות למיזמי ההתחדשות העירונית שבשטחן. מנגד טוענים היזמים כי מדובר במכת מוות לתחום, שמייצרת אי-וודאות באשר להמשך הדרך.

לדברי אילי בר, מנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי, המתמחה בתחום ההתחדשות העירונית, "כרגע יש אי-וודאות בשוק וכמעט כולם מאבדים את הידיים והרגליים בנושא. הרשויות באות וטוענות כיום כי תמ"א 38 הריסה ובנייה היא עסקת קומבינציה לכל דבר - קרי היזם מקבל קרקע תמורת זכויות בנייה ולכן עליו לשלם היטל השבחה בחיוב מלא כנהוג בעסקאות מסוג זה". בר מזהיר כי גבייה שכזו תוביל לכשל שוק רציני.

עוד ניסיון למקסם את גביית היטלי ההשבחה מגיע כעת מהוועדות המקומיות. לדברי עו"ד מיטל טויסטר רוזנטל, הוועדות המקומיות מבקשות לחייב בפרויקט הריסה ובנייה על זכויות בנייה לא מנוצלות שקיימות במגרש הפרויקט. "כשיש זכויות מעבר לתמ"א 38 ואז יש פטור מהיטל השבחה או שמכיוון שהיו למגרש זכויות שאינן קשורות לתמ"א אלא למגרש אנו נראה אותן כזכויות רגיליות ונגבה עליהן היטל השבחה.

בשורה התחתונה, טוען בר, כי אי-הוודאות בתחום תוקעת מקל בגלגלי התמ"א 38 ויש להביא לפתרון מהיר בעניין, אולי באמצעות מענקי התחדשות עירונית. "סיימנו כעת 3 שנים, יש אי-וודאות בקשר לזכויות הבנייה וכעת מתחילים מחזור חדש בנוגע להיטלי ההשבחה. כאשר למעשה, אפשר בקלות לקבל החלטה שתאזן את תחום ההתחדשות העירונית עבור כל השחקנים שנמצאים סביב השולחן.

עו"ד טויסטר רוזנטל מוסיפה כי "אי-הוודאות מובילה לעליית מחיר הדיור, כי כאשר בעלי קרקע מחפשים עסקה ובאים יזמים שונים ונותנים הצעות שונות, כשההבדל ביניהם נובע מאי ידיעה ולעיתים נבחרת ההצעה הזולה ביותר, הפרויקטים עלולים להסתבך והכל מתגלגל למחיר".