הבנקים אשמים

הבנקים מתנגדים להסדר החוב עם פישמן? בגללם בכלל נולד ההסדר הזה

אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף
אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף

בנק הפועלים ובנק לאומי, הבנקים הגדולים והעשירים בארץ, שהם גם הנושים הגדולים של אליעזר פישמן, הודיעו אתמול (ב') כי הם מתנגדים להסדר החוב שגיבש המנהל המיוחד מטעם בית המשפט, עו"ד יוסי בנקל, עם אליעזר פישמן ובני משפחתו.

בנק הפועלים הודיע כי "הסדר החוב אינו מבטא מאמץ ראוי להחזיר את החוב לבנק". עורכי הדין של בנק לאומי, אייל רוזובסקי ורונן מטרי, כתבו כי "הבנק לא היה שותף למגעים עם פישמן ומשפחתו... נדרש תסקיר באשר לסכומים שניתן לגבות ממשפחת פישמן במסגרת הליכי פשיטת הרגל, אל מול סכומי הגבייה הצפויים במסגרת הסכם העקרונות".

אכן, נימוקים ראויים. לרגע נראה כי הבנקים הפיקו לקחים מהתנהלותם הכושלת לאורך השנים מול פישמן, שעשתה חסד גדול עם איש העסקים וגרמה נזק כספי גדול לציבור בעלי המניות שלהם.

אבל כשבוחנים את התנהלות הבנקים, אי-אפשר שלא להבחין בצביעות מסוימת, ואי-אפשר שלא להגיע למסקנה שגם אם הם לא ניסחו כל סעיף וסעיף בהסכם העקרונות של בנקל ופישמן, רוחם ריחפה מעליו. למעשה, בעקבות התנהגות לאומי, הפועלים ובנקים נוספים לאורך ההליך המשפטי בעניינו של פישמן, הגיע הסדר החוב הלקוי לעולם מלכתחילה.

אחת ההוכחות לאחריות הבנקים לעצם קיומו של ההסדר היא שהם אלה שמנעו בבית המשפט את ההליכה במסלול של פשיטת רגל. בדיון שהתקיים אצל נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, ב-23 במארס 2017, הציג בנק לאומי, באמצעות עו"ד רונן מטרי, את עמדתו: "אני חושב שצריך לחזור להחלטת אדוני (השופט) מ-12 בדצמבר. למעשה אדוני השופט ביקש שהדברים יתבצעו במקביל, החקירות, הבדיקות, אבל שגם תהיה מחשבה על הסדר, ואדוני אפילו אמר להאיץ ולהחיש (את המגעים להסדר - ח"מ)", אמר מטרי.

עוד לדברי בא-כוח לאומי באותו דיון, "נדמה לי שאם נחכה לגמר החקירות, נחכה זמן רב, זה יכול לקחת גם שנים. אין ברירה, צריך להתחיל לגבש תוכנית עבודה איך מממשים. סך-הכול יש נתוני בסיס לא רעים. החייב (פישמן) נתן דוח ראשוני והראה בצבע איפה אפשר להשיא תמורה, אפשר לקרוא לחייב ולדבר איתו על הסדר, יש יותר כסף ממה שחשבו, אנחנו כבר רואים שיש מצב שמס הכנסה בדין קדימה יוצא מהמשוואה, עכשיו אינטרס הנושים הרגילים מקבל משנה תוקף".

לאחר שאורנשטיין התערב וביקש מהפרקליט תשובה ברורה אם יש מקום להכריז על פישמן פושט רגל אם לאו, ענה מטרי: "אני משיב שיש טעם בדחיית ההכרזה (על פשיטת רגל) אם יש הסדר שמתגבש בטרם הכרזה. אני לא ראיתי אמצעים מהסוג הזה, לכן אני לא יודע עד כמה שאלת העיתוי היא קריטית, ואני משאיר לשיקול-דעת בית המשפט. היה נדמה לי שחברי, עו"ד שלום גולדבלט (פרקליטו של פישמן), מנסה לומר שאת כל ענייני החקירה אפשר לעשות גם לפני ההכרזה. חברי, עו"ד בנקל, ציין שקופתו ריקה. היא תהיה ריקה גם אחרי ההכרזה".

עו"ד מטרי הוסיף ודיבר בעד הגעה להסדר חוב עם פישמן ונגד ניהול חקירות. "אני חושב שכולם עברו פה תהליך בחודשים האחרונים - גם החייב, גם משפחתו. יכול להיות שגם נכונותם להציע הסדר תשתפר. צריך לקיים דיאלוג. היום אנחנו מרוכזים בחקירות, ולדעתי חבל... אני חושב שהכנ"ר צריך לכנס (אסיפת נושים), ואסיפה כזו חשובה. במסגרתה גם ניתן יהיה להציג נתונים על מאסת הנכסים, לזהות את בעלי האינטרס, לפתוח באיזושהי הידברות למס הכנסה, להגיע איתו לסוג של הסדר, להעלות את סוגיית המימון, סוגיית המשפחה, ולאחר שיבוצע צו הכרזה, אני חושב שנכון למנות ועדת ביקורת".

אז מה קרה שהבנקים עשו "אחורה פנה", ופתאום הם רוצים לבחון שוב אפשרות של הכרזה על פשיטת רגל? נדמה כי רק הביקורת הציבורית גרמה להם לשנות את עמדתם.

מצער שלמרות הביקורת הציבורית החוזרת ונשנית לאורך השנים על התספורות שערכו הבנקים לאנשי עסקים כמו לב לבייב, נוחי דנקנר, יצחק תשובה ואחרים, הם לא למדו דבר. במקרה של פישמן, שוב אותה ביקורת גורמת להם לשנות עמדתם רק בדיעבד. בכל זאת, טוב מאוחר מאשר לעולם לא.

ועוד מילה על עו"ד בנקל: אי-אפשר לפטור אותו כמובן מאחריות להסדר ולוויתור הגדול שנעשה לפישמן ולבני משפחתו, אבל הוא לא האחראי היחיד. בנק הפועלים, דיסקונט, מזרחי, לאומי, אגוד ומרכנתיל דיסקונט - לציבור נמאס. הגיע הזמן שתקבלו אחריות.