כץ תומך בסבסוד מוניות השירות; רואה בהן פתרון לשבת וחגים

רפורמת מוניות השירות, שהייתה אמורה לצאת לפועל בסוף 2009, נדחתה היום בוועדת הכלכלה בפעם השמינית, הפעם בחצי שנה

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

שר התחבורה, ישראל כץ, תומך בשילוב כרטיס הרב-קו במוניות השירות - כך אמרה היום (ב') מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, בדיון בנושא מוניות השירות בוועדת הכלכלה של הכנסת.

בסיום הדיון נדחה מועד פקיעת הרישיונות בחצי שנה, עד ינואר 2018, דחייה שמינית מאז המועד המקורי לפקיעת הרישיונות, שהיה סוף 2009. הדיון היום היה השישי בנושא מאז דצמבר האחרון, וכמו בדיונים קודמים, משרד התחבורה נמנע מלהציג תוכנית כוללת ואף את מפת הקווים החדשה - אף שנציג המשרד הבטיח לפני חודש להציג אותם "בתוך שבועיים".

לקראת סוף הדיון היה נראה כאילו שורר קונצנזוס בין המשתתפים בנוגע לכך שהתהליך יארך לפחות שנה נוספת, אף שמוניות השירות יכולות להוות פתרון המיושם במהירות יחסית ולהקל על מחדל התחבורה המתרחש תחת אחריותו של השר כץ. חברי הכנסת שהשתתפו בדיון העירו אמנם לנציגי הממשלה על חוסר מעשיות (ח"כ דב חנין), על היעדר תפיסת עומק ברפורמה (ח"כ איתן כבל וח"כ יעל כהן פארן), ועל הימנעות ממתן תשובות לשאלות חשובות (ח"כ יעקב פרי ואחרים) - אך הטון היה נינוח ומשועשע.

רפורמת מוניות השירות עוסקת בכמה נושאים עיקריים: סבסוד הנסיעות כדי שהמוניות יהוו אלטרנטיבה לקשישים מוגבלים בתנועה ולבעלי יכולת כלכלית מוגבלת; אפשרות ההמרה של רישיונות למוניות שירות ל"מספר ירוק"; היקף השירות הנוסף ופרישת הקווים; הגדלת מספר המושבים במוניות מ-10 ל-13 לפחות, כדי להגדיל את מידת הכלכליות שלהן; הגנה על מפעילי הקווים הקיימים מפני תחרות ל-3-6 שנים; ופעילות המוניות בשבתות וחגים, או, אם לדייק - היעדר מדיניות רשמית בנוגע לשבתות וחגים, כדי שהמפלגות הדתיות לא יטענו להפרת הסטטוס-קוו.

בדיון התברר כי נהגי מוניות השירות, המנהלים מאבק עיקש להכללתם ברפורמת הרב-קו, מוכנים להתפשר על מתווה חלקי, הכולל סבסוד בימי חול בלבד - משיקולים קואליציוניים, כאמור - ואינו כולל את הסבסוד שמקבלים האוטובוסים והרכבת על כלי הרכב ועל ציוד הכרטוס. המנכ"לית טרנר אמרה כי זוהי גם עמדתו של שר התחבורה, ואולם אין הסכמה על העניין עם משרד האוצר.

"רפורמת התעריפים גרמה לזה שבמחיר של 200 שקל אנשים נוסעים בטבעת המטרופולין בלי הגבלה, וכך מוניות השירות לא יכולות להתחרות", אמרה טרנר. "אנחנו רואים את היקף הקווים שמצטמצם… אני חושבת שכן יהיה קווים שיוכלו לעבוד ללא סבסוד, אבל בשביל קפיצת מדרגה צריך סבסוד".

נזכיר כי משרד התחבורה הודיע בחודש שעבר כי הרפורמה תכלול 26 אשכולות חדשים, שבהם יהיו 117 קווים וכ-3,500 מוניות שירות.

דבריה של טרנר עוררו את התנגדותו של רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר, אלון מסר, שאמר: "התפיסה של משרד התחבורה היא עמדה חדשה. היא לא מגובה בוודאי לא בתקציב, ואני חושב שגם לא בעמדה משפטית".

מסר הזכיר כי החוק שהביאה הממשלה לוועדה בשנה שעברה - רפורמה טכנית בעיקרה, המתמקדת בהוצאת קווים למכרזים - מבוסס על עבודה מקצועית שהוביל משרד התחבורה עצמו במשך יותר משנה וחצי, ולא כלל סבסוד.

מסר העריך את עלות הסבסוד של כ-800 מוניות השירות הפעילות בקרוב ל-350 מיליון שקל בשנה, בעוד מרכז המחקר של הכנסת מעריך את עלות הסבסוד לפעילות הקיימת ב-160 מיליון שקל. בהינתן שמשרד התחבורה יצליח לעמוד בהצהרתו על תוספת של יותר מ-2,500 מוניות שירות חדשות, הסבסוד יעמוד על כמה מאות מיליוני שקלים, אך הוא צפוי להחזיר את עצמו בתועלות חיצוניות משמעותיות.

מסר הדגיש כי "לא מבושל זאת הגדרה מצומצמת" לעמדה החדשה של משרד התחבורה, והוסיף כי אם המשרד מעוניין לשנות כיוון ולהגיש לוועדה הצעה חדשה, הדיון המקדים על כך צריך להתנהל בממשלה.

בעקבות דבריו אלה הציע ח"כ חנין כי לנוכח חוסר היעילות הממשלתית, אולי על הוועדה עצמה לנסח את הצעת החוק שמכוחה תתבצע הרפורמה.

בהמשך לדברים אמר יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל: "בשנתיים שאני פה חלק ניכר מעבודת הממשלה נעשה פה, ולפעמים נדמה שמישהו על כדורים עושה את העבודות שמביאים לפה".

למרות זאת הבהיר כבל בהקשר אחר - המרת רישיונות מוניות שירות לרישיונות ספיישל - כי הוועדה לא תדון בסוגיות שאינן נכללות בהצעת החוק הממשלתית. בפתח דבריו הקפיד כבל כתמיד להחמיא לשר כץ, שהוא בעיניו "השר הכי מוצלח בממשלה. הוא עשה את מהפכת התשתיות הכי גדולה. זאת עובדה".

נציג משרד המשפטים, דרור וגשל, אמר בדיון כי אין למשרד עניין בסוגיית הסובסידיה, אך "קידום מוניות השירות חשוב לנו, כי לאחרונה השר אמר לנו בעניין הבג"ץ על היעדר התחבורה הציבורית בשבת, שבקרוב ייכנסו 3,500 מוניות למשק, וזה ייתן פתרון". מדובר בעתירה שהגישו נגד כץ כמה עותרים, ובהם ח"כ תמר זנדברג והארגונים ישראל חופשית וחדו"ש.

וגשל התייחס גם לקבלת ההחלטות הלקויה ביחס להסדר הזמני שנעשה ב-2005, והכיר במוניות השירות הקיימות אז, שחלק נכבד מהן פעלו ללא רישיונות. הסדרת הענף הייתה אמורה לכלול הוצאת כל הקווים הפעילים לתחרות עד סוף 2009, מהלך שכאמור לא בוצע, וכפי שהזכיר וגשל, זיכה את כץ בביקורת של מבקר המדינה ב-2015.

מנכ"לית משרד התחבורה טרנר הבהירה בדבריה כי לרפורמה המתגבשת תהיה מטרה כפולה: שיפור השירות למשתמשים הקיימים של התחבורה הציבורית והעברת נהגים מהמכונית הפרטית למערכות הסעת ההמונים. על סוגיית ההמרה של רישיונות השירות לספיישל אמרה: "אנחנו חושבים שצריך לאפשר את ההמרה, אבל צריך להבין מי ואיך".

טרנר הוסיפה כי במקביל לתהליך ארוך-הטווח המורכב של הרפורמה, המשרד שואף להוציא כמה שיותר מכרזים לאשכולות מוניות באזורים שבהם אין כרגע שירות.

במהלך הדיון העלה ח"כ יעקב פרי שאלה על עמדת משרד התחבורה בנוגע להגדלת מספר הנוסעים במוניות השירות מ-10 ל-13, כדי לשפר את הכדאיות הכלכלית שלהן. טרנר השיבה בתורה כי המשרד עדכן את עמדתו מלפני כמה שנים, וכעת הוא מוכן למהלך.

מוקדם יותר בדיון ביקר ח"כ חנין את הצעת החוק הממשלתית: "הצעת החוק לא באמת רואה את הבעיות של ענף התחבורה הציבורית. היא מתייחסת לחוק בכלים כלכליים… מוניות שירות אינן שריד אנכרוניסטי, הן מרכיב אחר, קצת שונה, של מערכת התחבורה הציבורית המודרנית… בכל מקום שבו מוניות השירות פועלות, הנתונים שלכם משרד התחבורה מלמדים שלמרות כל הבעיות, למרות שזה יותר יקר, הציבור מאוד אוהב את האמצעי הזה".

לסיכום אמר כבל על הארכת הדיונים בחצי שנה: "אני כבר יודע שלא נעמוד בזה, אבל אני מעדיף לעשות את זה בקצב הזה, כדי שתיראה איזו פעילות, שיהיה אופק בתוך התהליך. שנה (כפי שהציעו חלק מהמשתתפים, נ"י), אלוהים יודע אם תהיה ממשלה או לא, זה רחוק מדי".

לצד הדחייה הציע כבל לנציגי הממשלה לקיים דיון עומק מצומצם איתו ועם חנין, כדי לנסות להקדים במעט את לוחות הזמנים.