אביתר בן-דוד, כלכלן מאקרו במחלקת המחקר והאסטרטגיה של אקסלנס, מגיב לעלייה במדד מחירי הדירות שפורסם בשבוע שעבר. "בחודש בו יורדים מחירי חוזי השכירות המתחדשים ב-0.4% (סעיף הדיור 0.3%-) לאחר ירידה של 0.2% בחודש הקודם (בניגוד גמור לעונתיות המאפיינת אותם) ומנגד מחירי הדיור עולים ב-0.5% לאחר עלייה של 0.4% בחודש הקודם, כל מה שנשאר הוא לשאול את עצמנו האם חזרה גם תנועת המספריים של התמתנות בקצב עליית מחירי השכירות מחד (בדומה לזו בה חזינו בשנת 2016) וחזרת ציבור 'היושבים על הגדר' לרכוש דירות מנגד".

בן-דוד מזכיר כי "בעבר כבר הזהרנו כי האפשרות לביטול חוק מס דירה שלישית עשויה להחזיר את 'אופנת 2016 במחירי השכירות והמגורים' מהר מהצפוי. עם זאת, גם אנחנו חשבנו שהציבור יחכה לפחות עד להכרעתו הסופית של בג"ץ בנושא לפני שיסתער בחזרה על השוק".

בן-דוד אומר כי "אם להיות מעט כנים יותר, קשה כרגע לומר האם העליות בחודשיים האחרונים במחירי הדיור מצביעות על התפתחותה של מגמה. הרי רק בחודש שעבר הנתון הראשוני של הלמ"ס דיווח בכלל על ירידה של 0.5% במחירי הדיור (ועודכן כלפי מעלה לבסוף לעלייה של 0.4%). מכאן שהאפשרות לעדכונים לנתוני שלושת החודשים האחרונים כלפי מטה עוד קיימת. בנוסף, ברמה השנתית אנו עדים דווקא להתמתנות משמעותית למדי בשיעור עליית המחירים: ב-12 החודשים שהסתיימו במארס עלו מחירי הדיור בישראל ב-4.3%, זאת לעומת עלייה שנתית של 5.7% בסוף שנת 2016 ועלייה שנתית של 7.9% בתקופה המקבילה אשתקד. התמתנות זו תואמת הרבה יותר את הנתונים האחרונים שפרסמו לאחרונה הלמ"ס ומשרד האוצר והצביעו על קיפאון בשוק הדיור המקומי".

בן-דוד מעריך כי "כפי שזה נראה כרגע, נתוני החודשיים האחרונים הם כנראה הפרומו למה שצפוי לנו בשוק הדיור במקרה שבבג"ץ יחליטו לבטל את חוק מס דירה שלישית. במצב הנוכחי, בו הביקושים לדיור עדיין גבוהים מאוד, והיצע הדיור עדיין נמוך מכדי לספק אותם, שבירת הציפיות סביב יכולת הממשלה לטפל במשבר הנוכחי תהווה מכה עבור האוצר במלחמתו ביוקר מחירי הדיור בישראל".

לדברי בן-דוד, "בבנק ישראל בוודאי יהיו מרוצים מהעלייה ברמת המחירים בישראל במהלך חודש מאי. עם זאת, להערכתנו אין בה עדיין מספיק בכדי להעיד על היווצרותם של לחצים אינפלציוניים משמעותיים".