האם תקרת הפטור ממס לרוכשים אונליין תגדל מ-75 דולר?

הממשלה אישרה את הצעת שרי האוצר והכלכלה להקמת צוות ליישום הרפורמה בתחום היבוא האישי, במטרה להגדיל את תקרת הפטור ממסים העומדת כיום על 75 דולר

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: דודי ועקנין
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: דודי ועקנין

הממשלה אישרה היום (א') את הצעת שרי האוצר והכלכלה להקמת צוות ליישום הרפורמה בתחום היבוא האישי, במטרה להגדיל את תקרת הפטור ממסים העומדת כיום על 75 דולר.

לשם השוואה, לפני חודשים ספורים תקרת הפטור בארה"ב עלתה מ-200 ל-800 דולר. בארץ, תקרת הפטור נמוכה מהממוצע העולמי העומד על 200 דולר, ולפי העוסקים בענף, היא מהווה כיום חסם עיקרי בפני הקונים אונליין, שמתאימים במרבית הקניות את היקפן לפי הפטור.

בהודעת המשרדים נמסר כי הצוות שיוקם יגבש בתקופה הקרובה את הכללים ליבוא אישי ו"ימליץ על הסרת חסמים במטרה להילחם ביוקר המחיה וליצר ערוץ יבוא אישי, נגיש וקל, כמו בכל העולם - עבור הצרכנים". הצוות יגיש המלצותיו לשרים עד אמצע חודש ספטמבר.

בראש הצוות תעמוד סגנית הממונה על התקציבים, שירה גרינברג, כשהצוות ימנה גם את מנכ"ל משרד הכלכלה שי רינסקי, נציגי רשות המסים, רשות ההגבלים העסקיים ונציגים ממשרדי התחבורה, התקשורת הבריאות, האנרגיה ומשרד ראש הממשלה. הצוות ימליץ על דרכי פעולה, לרבות הגדרת המוצרים המקנים פטור מהיתרים או רשויות, בהתאם לקריטריונים של כמות או כסף, ביטול חסמים, הקלה בביורוקרטיה ועוד.

מנתוני המשרדים עולה כי למרות הקניות הגדלות בהיקפן על-ידי צרכני האונליין, המשק הישראלי ליבוא מדורג ברמה נמוכה בהשוואה למדינות ה-OECD, ועל-פי מדד הפורום הכלכלי העולמי, ישראל נמצאת במקום 106 מתוך 140 כלכלות במדד החשיפה ליבוא, ומכאן שפוטנציאל היבוא האישי הוא רב, ויכולת השפעתו על יוקר המחיה רבה.

שר האוצר, משה כחלון, מסר: "מדובר במהלך נוסף במסגרת המאמץ הממשלתי להפחתת הביורוקרטיה. יישום הרפורמה יביא לצמצום נטל הרגולציה, הגדלת שיעור המוצרים המיובאים, תחרות ליבוא המסורתי, וכתוצאה מכך יסייע בהפחתת יוקר המחיה. אנחנו מתכוונים להמשיך להגביר את התחרות, להיאבק ביוקר המחיה ולצמצם את הביורוקרטיה ואת הרגולציה שמעכבות את הצמיחה במשק". 

שר הכלכלה, אלי כהן, מסר: "מדובר בצעד נוסף להורדת יוקר המחיה. סל המוצרים הישראלי גבוה בכ-19% בהשוואה ל-OECD, בעוד ש-50% מאזרחי ישראל משתכרים בפחות מ-7,000 שקל בחודש. הסרת החסמים ביבוא האישי תאפשר לצרכנים לייבא מוצרים איכותיים, כפי שמקובל בכל העולם, ולייצר תחרות מול היבוא המסורתי. נמשיך לפעול בנחישות במגוון ערוצים שונים להורדת יוקר המחיה".

יש להניח כי הרשתות בישראל, שרובן ככולן נערכות עם אתרי אונליין משלהן ,יילחמו במקרים של הגדלת תקרת הפטור. אלה כבר פנו את משרדי הממשלה בניסיון להשית מע"מ על קניות מקוונות - אולם כפי שמסתמן, הממשלה נוטה להגביר את התחרות באמצעות קניות מקוונות, כמו גם הסרת חסמי יבוא על פריטים שנרכשים באופן תדיר באונליין, דוגמת נעלי ספורט או בגדי ילדים - שעל שניהם הכריז לאחרונה כחלון בהקלות במיסוי, זמן קצר אחרי הוזלת מחירי הסלולרי בישראל באמצעות ביטול המכסים. 

לאור הלחץ שמפעילות הרשתות המקומיות בחשש מהעלאת תקרת הפטור הבסיסית מ-75 דולר, הסיכוי הוא שהמלצת הצוותים תהיה להעלות את תקרת הפטור של ה-500 דולר, לפיה מוענק פטור ממכס, אולם חלה חובת תשלום מע"מ ומס קנייה במקרה שמוטל על הפריט הנרכש. תקרה זו הועלתה על-ידי משרד האוצר הקודם מ-325 דולר ל-500 דולר בשנת 2014. כעת יש להניח כי תקרה זו תעלה, וכך שדעת הקהל הציבורית תהיה חיובית למהלך, אולם בהיבט של הטבה שגורפת לציבור רחב יותר - העלאת תקרת הפטור הבסיסית תהיה אפקטיבית בהרבה. 

כמה מסים נשלם על קניות באינטרנט
 כמה מסים נשלם על קניות באינטרנט