"עין בשמיים": המערכת שעוקבת אחר טרוריסטים ב-10 עיניים

התשובה של אלביט למתקפות טרור משולבות: מערכת מודיעין מוטסת שמצלמת ומקליטה בו-זמנית 10 אזורי התרחשות

עין בשמיים / צילום: אלביט מערכות
עין בשמיים / צילום: אלביט מערכות

אלביט מערכות מציעה לארגוני הביטחון שרודפים אחר טרוריסטים את המערכת המודיעינית החדשה שפתחה SkEy WAPS , או בשמה העברי "עין בשמיים". מפתחי המערכת מציגים אותה כ"כזו שמשנה את כללי המשחק במלחמה בטרור" וככלי שיקל משמעותית על משימות הביטחון השוטף שהולכות ומכבידות על כוחות שיטור ועל ארגונים ביטחוניים במציאות כאוטית. כמה כאוטית? תשאלו את שוטרי פריז כיצד מתנהלים בזמן של מתקפת טרור משולבת שכוללת עשרות קרבנות בזירה אחת, עוד כמה הרוגים ברחוב סמוך - ובקצה השני של עיר האורות כבר נשמעות זעקות הפצועים מפיגוע נוסף.

מצבים כאלה מתאפיינים בשעות ארוכות של בלבול והיעדר ודאות: התרחשותם באזורים עירוניים צפופים והומי אדם מקשה על יצירת תמונה מודיעינית ברורה ועדכנית שתאפשר התחקות אחר חוליות המפגעים והשתלטות על האירוע, תוך מניעת התפתחותו לזירות מדממות נוספות.

מגובה של 25-30 אלף רגל, בכוחה של המערכת לצלם ולשדר בזמן אמת לתחנות קרקעיות את המתרחש בלא פחות מ-10 נקודות עניין שונות שנמצאות ברדיוס של כ-80 קילומטר. בבסיס המערכת מותקנת מצלמה המאפשרת תצפית על זירות רבות בו-זמנית באמצעות מערכות "קשיות" - כל קשית פונה אל אזור עניין אחר שהוגדר לה בהתאם לצורך המבצעי בשטח ולפי התפתחות האירוע.

בימים האחרונים החברה חשפה את המערכת לעיתונאים ישראליים, בעודה מותקנת בגחונו של מל"ט הדגל שלה, הרמס 900, המסוגל לשהות באוויר ברציפות 36 שעות. הנתון הזה מבטיח למפעילי המערכת את היכולת לקיים מעקב רצוף וממושך ובכל תנאי מזג האוויר, אחר המתרחש בכל תא שטח.

ה-SkEy WAPS פותחה במטרה לספק לארגונים הביטחוניים את הסחורה שהם כל-כך זקוקים לה במצבים שבהם מתקבלת התרעה מודיעינית על פיגוע, אך אינה ממוקדת דיה כדי לאפשר פריסה של כוחות בתא שטח מסוים: "כשמגיעה התרעה כללית, השאיפה היא להשיג כמה שיותר מידע בכמה שפחות זמן. באמצעות המערכת שלנו אפשר לכסות תא שטח של 80 קמ"ר באמצעות עין גדולה שמצלמת כל הזמן את מה שמתרחש בו", מסביר מנהל תחום אחיזת השטח בחטיבת האוויר באלביט מערכות, יאיר גנור: "הנתונים, שהם צילומי וידאו באיכות HD, משודרים מהמערכת למפעיליה, ובמקביל הם מוקלטים ונאגרים ביחידת אחסון ייעודית בעלת נפח גדול. אם כעבור שעות מאז הפעלת המל"ט מתרחש פיגוע באותו תא שטח - היא מזמנת התמקדות באזורי ההתרחשות הרלוונטיים, והחומרים שהוקלטו ונאגרו מאפשרים לחזור אחורה בזמן, ולנתח את מסלול הנסיעה של מכונית חשודה ששמשה את המפגעים תוך התחקות מלאה אחר המסלול שעשו, לרבות המקום שממנו יצאו".

לצד היכולת "לחזור אחורה בזמן", המערכת מאפשרת בו-זמנית את המשך המעקב והתצפית אחר נקודות עניין רבות שנמצאות בתא השטח שהוגדר לה. אם למשל האירוע החריג מתרחש בסביבתו של אתר תיירותי גדול, בכוחה לספק למפעיליה גם את צילומי התקריב של מקום האירוע, צילומי וידאו נוספים של צירי התנועה באזורים הסמוכים וצילומים נוספים המתרחש באותו זמן ברחובות מרוחקים יותר. "יש כאן שינוי של הפרדיגמה", אומר גנור. "מהיכולות שעמדו עד כה לצילום של אזור עניין אחד - המערכת הזאת מאפשרת מעבר למצב של צילום בזמן אמת והקלטה של 10 אזורי עניין בו-זמנית. כדי לקבל תוצרים שהמערכת הזאת מספקת בגיחה אחת של מטוס ללא טייס, היה עד כה הצורך להעלות לאוויר כמה מסוקים או כלי טייס שיצלמו את אותן נקודות בנפרד".

באלביט מערכות אומרים כי המערכת נמכרה לכמה לקוחות ברחבי העולם, אום סירבו לחשוף את זהות המדינות. מדינה אחת שידוע כי הצטיידה המערכת היא ברזיל. בימים הקרובים היא תוצג בסלון האווירי בפריז, בניסיון לחשוף אותה ללקוחות פוטנציאליים נוספים.