הבית הלבן ביוזמת שלום: קושנר וגרינבלאט מגיעים לישראל

ישוחחו עם נתניהו ועבאס בירושלים ובראמללה ■ בבית הלבן מנמיכים ציפיות: הסכם יחייב שיחות נוספות... צריך לצפות לביקורים רבים של קושנר וגרינבלאט בעתיד

ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג
ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג

למרות - ואולי בגלל - הבעיות המשפטיות שעימן מתמודד ג'ארד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ, בחקירת "הקשר הרוסי" בוושינגטון, החליט הבית הלבן לשלוח אותו לשיחות מדיניות בישראל שמטרתן להתניע את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. יחד עמו ישתתף בשיחות ג'ייסון גרינבלאט, שליחו של נשיא ארה"ב לתהליך השלום במזה"ת. קושנר מתוכנן להגיע לישראל ביום ד', וגרינבלאט ינחת בנתב"ג היום (ב'). כך אישר אמש פקיד בכיר בבית הלבן. הידיעה פורסמה בראשונה ב"וול סטריט ג'ורנל".

על פי התוכנית, שגובשה בימים האחרונים בעזרת שגרירות ישראל בוושינגטון, ייפגשו השניים עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירושלים, ועם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, וגורמים פלסטיניים נוספים ברמאללה.

קושנר וגרינבלאט מגיעים לישראל כחודש לאחר ביקורו של טראמפ בה, שבמהלכו הוא נפגש עם נתניהו ועבאס. בקרב גורמים ישראליים מסוימים הייתה תקווה - אם לא ציפיה - שהקשיים המתעצמים של פרשת רוסיה-גייט יביאו לכך שטראמפ יאבד עניין בתהליך השלום. בשבועות שחלפו הוא מקדיש זמן ואנרגיה לטיפול בספיחים השונים של הפרשה ובמיוחד בסוגיה האם הוא משמש מטרה לחקירתו של היועץ המיוחד, רוברט מולר, שמרכז את החקירות הפדרליות ב"קשר הרוסי".

בשבוע שעבר דיווח "וושינגטון פוסט", כי עסקיו של קושנר - חתנו של טראמפ ויועצו הבכיר בבית הלבן - הם אחת ממטרות החקירה של מולר. קושנר הודיע, באמצעות פרקליטיו, כי הוא ישתף פעולה בכל החקירות שתמנהלות נגדו, לרבות חקירת מולר וחקירות של שתי ועדות של הקונגרס. ההחלטה לשלוח את קושנר לישראל היא הסימן הברור ביותר לכך שבעיותיו המשפטיות לא הביאו לצמצום המשימות הרבות שהטיל עליו חותנו.

הבכיר בבית הלבן שאישר את בואם של קושנר וגרינבלאט לישראל הנמיך ציפיות מהביקור. הוא ציין שהשניים מקווים "להמשיך בשיחות" עם שני הצדדים בעתיד וכי השגת הסכם תחייב דיונים מתמשכים בין שני הצדדים.

"חשוב לזכור שגיבוש הסכם היסטורי מצריך זמן רב ובמידה שתהיה התקדמות, צריך לצפות לביקורים נוספים רבים של קושנר וגרינבלאט באזור, לפעמים יחדיו ולפעמים כל אחד לחוד, וכן למסעות רבים של נציגים ישראלים ופלסטינים לוושינגטון, או למקומות אחרים", אמר הפקיד הבכיר.

בשלב זה מאופיין מיזם השלום האמריקאי בעיקר בעמימות. טראמפ כבר אותת בעבר שהוא מתנגד להתנחלות בלתי מרוסנת של ישראל ויצא נגד ההסתה הפלסטינית ונוהל תשלומי הרשות הפלסטינית למשפחות של מחבלים שנהרגו במהלך פיגועים נגד מטרות ישראליות או נעצרו ונאסרו במהלך פיגועים. אבל לא ברור אלו המלצות יניח ממשל טראמפ על השולחן כשיגיע תורן של בעיות הליבה: מה יעלה בגורל ירושלים? האם הקו הירוק הישן יישאר הקו הירוק החדש? האם יהיו חילופי שטחים? האם הפלסטינים ייאולצו להכיר בישראל כמדינה יהודית? מה ייעשה עם הפזורה הפלסטינית?

עוזר למחוקק דמוקרטי אמר לי אתמול, כי החשיבה האסטרטגית בנושא המזה"ת שמתחילה להתגבש במממשל טראמפ היא, שגם הישראלים וגם הפלסטינים ייאלצו לבלוע צפרדעים ברגע האמת - והממשל יצטרך להישען על מחוקקים דמוקרטים כדי לאלץ את ישראל לבלוע את הצפרדעים שלה. מחוקקים רפובליקאים לא יחושו להתייצב לימין הנשיא אם דרישותיו מישראל ייתפסו כדרקוניות מדי, אך מחוקקים דמוקרטים עשויים להיות גמישים יותר. עוזר המחוקק הדגיש, כי איש אינו יודע - לרבות מקבלי ההחלטות בממשל עצמו - איך ייראה תפריט הצפרדעים שיוגש בבוא העת לישראלים ולפלסטינים.

לדבריו, אופציית ההישענות על הדמוקרטים במציאת נוסחה לשלום בין ישראל לפלסטינים גורמת לבחילה בקרב הממשל. מסתמן פה דמיון למאמצים לגבש חוק ביטוח רפואי חדש במקום אובמה-קייר. אם הצעת החוק תהיה "ליברלית" מדי, עם סממני נדיבות על חשבון משלם המיסים, הרפובליקאים השמרנים יצביעו נגד. אך אם החוק יהיה דרקוני מדי, יצביעו נגדו רפובליקאים מתונים. המפתח נמצא, קרוב לוודאי, בידי המחוקקים הדמוקרטים, שיוכלו להקים קואליציית אד-הוק עם עמיתיהם הרפבוליקאים המתונים להעברת גרסה ליברלית של החוק.

איש אינו יודע האם טראמפ יסכים לפנות אל הדמוקרטים בבקשת סיוע ביזמת השלום הישראלי-פלסטיני - או בהעברת חוק הבריאות.