פעילות משרד ההסברה נגד ה-BDS תוחרג מחוק חופש המידע

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה אתמול לקדם הצעת חוק בעניין ■ התנועה לחופש המידע: "אפילו הצבא לא הוחרג מהחוק"

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

ועדת השרים לענייני חקיקה, זו שחורצת גורלות של הצעות חוק וקובעת איזו תקבל את תמיכת הקואליציה ואיזו תעבור את מסכת ייסורי החקיקה ללא גיבוי הממשלה, אישרה אתמול (א') לקדם הצעת חוק שנויה במחלוקת שנועדה להחריג באופן חסר תקדים את הפעילות העיקרית של משרד ממשלתי שלם מחוק חופש המידע.

מדובר במשרד לנושאים אסטרטגיים ולהסברה, בראשות השר גלעד ארדן, החולש על תקציב של 70 מיליון שקל בשנה.

כדי לסבן את האוזן, אפילו משרד הביטחון והמשרד לענייני מודיעין לא הוחרגו מעולם, בעיקר משום שחוק חופש המידע קובע ממילא כי אין חובה להעביר מידע שיש בו חשש לפגיעה ביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה.

איך נימקו את ההחרגה יוצאת הדופן? המלחמה ב-BDS. הנוסח המלא של דברי ההסבר (הקצרים במיוחד) להחלטת ועדת השרים: "החרגת המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה לגבי פעילותו במסגרת האחריות המוטלת עליו על-ידי הממשלה להובלת המערכה כנגד תופעת הדה-לגיטימציה והחרמות כנגד ישראל".

מקבץ האותיות BDS החליף כבר מזמן את השימוש במילה המפחידה "איראן" בשיח הפוליטי, אולם הפעם גם גדולי הציניקנים במערכת הפוליטית עשויים להרים גבה.

חוק חופש המידע מאפשר ליחידים ולגופים לבקש מידע שאינו חשוף באופן פומבי לציבור, והוא זה שאפשר בין היתר לפרסם את יומני הפגישות של מנהלים בכירים במשרדי הממשלה או את ההוצאות השונות של מעון ראש הממשלה. סודית או עמומה ככל שתהיה "המערכה" כנגד תנועת ה-BDS, הדבר לא אמור היה על פניו למנוע בקשת חופש מידע הנוגעת להתנהלות הכספית של המשרד לנושאים אסטרטגיים, גם אם הדבר משיק לאותה מערכה.

בתנועה לחופש המידע מזכירים היום (ב') כי מאז תחילת שנת 2017 אישרה ועדת הכספים שתי העברות תקציביות למשרד לנושאים אסטרטגיים, אחרי שכבר אושר התקציב הדו-שנתי, וזאת בסכום כולל של 12 מיליון שקל.

עוד מזכירים בתנועה כי תחום ה-BDS מהווה את החלק המרכזי והעיקרי בעבודת המשרד, כך שהחרגת התחום מהווה החרגה של המשרד כולו ועלולה לייצר מדרון חלקלק. "היה מי שחשב כנראה שהחרגה מלאה תתפרש כצעד בוטה מדי, אבל במהות ברור שעל כל בקשה שתוגש יאמרו שם מעתה שזה סודי", טוענים בתנועה לחופש המידע.

עו"ד נירית בלייר, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, סבורה כי מדובר בתמרור אזהרה המעיד על מצב הדמוקרטיה בארץ: "אפילו הצבא מצליח לסנן מידע באופן שקול באמצעות חוק חופש המידע, אז מה בלוחמה בחרם של ארגונים אזרחיים וסטודנטים מצדיק את הפעולה בחשכה שהממשלה מנסה להשיג? שוב הממשלה מנסה להחליף את הכנסת, לכופף אותה לצרכיה ולאפשר לה לפעול במחשכים".