פרופ' אבי שמחון: אמיר לוי הוא פקיד - לא מגיע לו קרדיט

ניסנקורן: "נושא הרווחה תמיד נדחק הצידה, והנושא מתחדד דווקא היום, כששכר המינימום עולה, והנכים והגמלאים תקועים במקום ובאופן יחסי הולכים אחורה לעומת מעמד הביניים"

פרופ אבי שמחון / צילום: אוריה תדמור
פרופ אבי שמחון / צילום: אוריה תדמור

"השכר הממוצע בתעשייה הוא 14 אלף שקל לעומת 9,000 במשק, ועדיין אנחנו לא מצליחים לגייס עובדים. אין מקצוע שלא חסרים בו אנשים, ול-86% מהמפעלים יש משרות פנויות" - כך אמר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה. "זה מאד מכובד להיות סטראט-אפ ניישן - אבל כמה מהם לא מוכרים את עצמם בשביל כסף? כמה מהם הופכים להיות צ'ק פוינט?".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר: "נושא הרווחה תמיד נדחק הצידה, והנושא מתחדד דווקא היום, כששכר המינימום עולה, והנכים והגמלאים תקועים במקום ובאופן יחסי הולכים אחורה לעומת מעמד הביניים.

"מדינת ישראל היא מדינה שבה רוב האזרחים רוצים שוויון וצמצום פערים, וצדק חברתי, חייבת להפנים שיש לעשות פה שינוי מחשבתי. כמעט בכל חוק הסדרים וחוק תקציב נמנעים מרפורמות משמעותיות בתחום הזה ובורחים ממנו. בנושא הנכים - קצבת הנכות עד 2003 הייתה צמודה לשכר הממוצע במשק, ואז עברה להוראת קבע. לדעתי זו איוולת. גמלת הנכים צריכה להיות צמודה לשכר הממוצע במשק".

"כל משפחה חרדית מפסידה הכנסה של כמיליון שקל בגלל הכניסה המאוחרת של גברים חרדיים לגיל העבודה" אמר הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי. עוד אמר לוי כי המדינה הצליחה במאמציה לסייע לאוכלוסייה הערבית יותר מאשר אצל החרדים. לדבריו שיעור התעסוקה בקרב גברים חרדיים שהיה בשיא בשנות ה-80, נמצא כיום בירידה. בנוסף לכך, נפגעות המשפחות החרדיות מכך שגיל הכניסה לעבודה אצל גברים חרדים מאוחר בכמה שנים מזה של גברים ביתר האוכלוסייה. לדבריו האיחור בכניסה לשוק העבודה עולה למשפחות החרדיות באובדן הכנסה של מיליון שקל בממוצע למשפחה או 3.4 מיליארד שקל לשנה ברמת המשק.

לוי העריך כי השתלבות מלאה של ערבים וחרדים בשוק העבודה תגדיל את התוצר של המשק ב-10%, שהם כ-120 מיליארד שקל. "המנהיגות של החברה החרדית צריכה לקחת אחריות. צריך להחזיר את הרכבת של שוק העבודה. הם חלק של המדינה הזו" אמר לוי .

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, תקף את מנחה הכנס, יוחנן פלסנר, על-כך שהחמיא לממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי על חלקו בקידום החלטת הממשלה 922 לסיוע למגזר הערבי. "אני לא מבין למה אתה צריך לתת קרדיט לאמיר לוי" אמר שמחון לפלסנר "תן את הקרדיט לראש הממשלה, לשר האוצר - לא לאמיר לוי. הוא פקיד".

שמחון המשיך לתקוף בדבריו את ארגוני העובדים וטען כי הם מעניקים ייצוג יתר לעובדים הותיקים על-פני הצעירים. "לא ברור לי למה מורה בן 50 צריך להרוויח כפול ממורה צעיר. מי נמצא בוועד הפרופסורים באוניברסיטה העברית - 40% מהוועד זה גמלאים אז כמובן שהם דואגים לגמלאים".