סרנה נערך לערעור בתביעת נתניהו: גייס 116 א' ש' במימון המונים

לאחר שביהמ"ש קיבל את תביעת הזוג נתניהו וחייב את יגאל סרנה לפצותם ב-115 אלף שקל, העיתונאי גייס כספים דרך אתר giveback תחת הכותרת "נאבקים יחד בתביעת ההשתקה" ■ הסכום שגויס מכסה את מלוא הפיצויים בהם חויב

יגאל סרנה / צילום: ראובן קסטרו וואלה! NEWS
יגאל סרנה / צילום: ראובן קסטרו וואלה! NEWS

לאחר שבית משפט השלום בתל-אביב קיבל בתחילת החודש את תביעת לשון הרע שהגישו ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נגד עיתונאי "ידיעות אחרונות" יגאל סרנה, וקבע כי סרנה יפצה את הזוג נתניהו ב-115 אלף שקל - העיתונאי הוותיק נערך לערעור

כזכור, תביעת הזוג נתניהו הוגשה בגין שני פוסטים שפרסם סרנה במארס 2016 בעמוד הפייסבוק שלו. סרנה סיפר על מקרה שלטענתו אירע במציאות, כאשר בעת נסיעה לילית של שיירת ראש הממשלה בכביש מספר 1, נאלצה השיירה כולה לעצור, וראש הממשלה נדרש לעזוב את הרכב בשל ריב עם רעייתו. 

בפסק הדין נקבע כי סרנה לא הוכיח כי המקרה שתואר בפוסטים שלו אכן התרחש במציאות, ונדחתה טענת ההגנה שלו בדבר "אמת דיברתי". יתרה מכך, לפי פסק הדין, "סרנה לא טרח לבצע כל בדיקה של מהימנות המידע שנמסר לו לדבריו על-ידי ידידו עלום-השם, כשמועה ששמע מפי מאבטח, שגם זהותו נותרה עלומה". 

מיד לאחר מתן פסק הדין הודיע סרנה כי יגיש ערעור וטען: "זו רק תחילת המאבק בתביעת ההשתקה". אבל כיצד הוא יממן את ההוצאות המשפטיות ואת הפיצויים בהם חויב?

ובכן, סרנה פתח פנייה באתר מימון ההמונים "giveback - מחזירים לקהילה", תחת הכותרת "נאבקים יחד בתביעת ההשתקה", במטרה לגייס כספים למימון ההוצאות סביב פסק הדין בתביעת הזוג נתניהו. 

נכון לכתיבת שורות אלה גויסו, כך לפי האתר, 116,500 שקל - סכום הגבוה מיעד הגיוס שעמד על 115,000 שקל והמכסה את מלוא הפיצויים בהם חויב סרנה. 

 

"פגיעה של ממש בחופש הביטוי" 

וכך כתב סרנה באתר giveback: "במרץ 2016 הוגשה על-ידי ראש הממשלה ואשתו תביעת לשון הרע נגד פוסט שהעליתי לפייסבוק. 'תרדפו את שוברים שתיקה. הכו בשמאלנים... תעלימו את המציאות... תעשו כל רעש אפשרי, שלא נשמע שהכול עולה באש השיגעון. הכו בתופים'. טקסט זה הקיף 4 שורות שבהן תואר אירוע לילי סביב שיירת ראש הממשלה.

"זו הייתה ליבת הפוסט שבגינו קבע בית משפט השלום בתל-אביב כי אשלם לראש הממשלה ולרעייתו פיצוי בסך 115 אלף שקל. 'ניצחון קטן לראש הממשלה, הפסד גדול לחופש הביטוי, לזכות הביקורת והצעקה נגד השלטון', קבע מומחה התקשורת, ד"ר יובל קרניאל. 'במדינה חופשית וסובלנית, לא היה מקום להתעכב על הפוסט הזה יותר מרגע'".

לדברי סרנה, "מאז מרץ שנה שעברה נאבקנו, פרקליטיי אביגדור פלדמן וליאור אפשטין ואני, במה שאנו רואים כתביעת השתקה שהיא 'הקוטב השני, האכזרי, של מי שמשתמש בכוחו ובאמצעים הרבים העומדים לרשותו, כדי להרתיע, לרמוס ולהפחיד את כל מי שמתבטא נגדו', כפי שמתאר החוקר ד"ר קרניאל".

עוד כתב סרנה כי "אני מאמין שהתביעה של ראש הממשלה ופסק הדין פוגעים פגיעה של ממש בחופש הביטוי הפוליטי, מרתיעים אחרים מלכתוב כנגד ראש הממשלה ומשתיקים ביקורת לגיטימית... פרקליטי ואנו נחושים בדעתנו לפעול כמיטב יכולתנו מול התביעה ופסק הדין. בכוונתנו לערער עליו במחוזי ולהמשיך במאבק תקיף בתביעות השתקה ולמען להגבלת זכותו של איש ציבור להגיש תביעות דיבה, כפי שהדבר נהוג במדינות מערביות רבות, גם בשים לב כי ראש הממשלה, שרים וחברי כנסת חסינים כנגד תביעות דיבה".

לסיכום הוא כתב: "להמשך המאבק וליצירת המודעות אני זקוק לתמיכתכם ולעזרתכם. למטרה זאת אני פותח את גיוס ההמונים הזה", והוסיף: "תודה גדולה וחמה לכל תומכיי".