1,495 עורכי דין הוסמכו היום - מרביתם במחוז תל אביב

נשיאת העליון, מרים נאור: "לא מומלץ לגלות כי השופטת מכירה את התיק יותר טוב מכם. כשזה קורה - וזה קורה - זה מאד מביך"

טקס הסמכת עורכי דין /  צילום: תמר מצפי
טקס הסמכת עורכי דין / צילום: תמר מצפי

"בקרוב תגלו כי נותר עוד הרבה להעמיק וללמוד. לא מומלץ לגלות כי השופטת מכירה את התיק יותר טוב מכם. כשזה קורה - וזה קורה - זה מאד מביך". כך אמרה היום נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור בטקס ההסמכה של 1,495 עורכי הדין החדשים בבנייני האומה בירושלים.

עו"ד אפי נווה, יו"ר הלשכה, תיאר לעורכי הדין החדשים כי "במשך שנים רבות עצמו עיניים בלשכה אולם יש לטפל בבעיה. בכל שנה המספר הנוכחי של חמשת אלפי מחפשי העבודה, רק במחוז תל אביב והמרכז - יילך ויכפיל את עצמו".

בטקס התקבלו כחברים בלשכת עורכי הדין 855 נשים ו-640 גברים (57% לעומת 43%), כשמתוך כלל המאושרים שצלחו את בחינת הלשכה האחרונה ישנם 25 עולים חדשים שלמדו בחו"ל, 6 נוספים שלמדו בחו"ל ו-4 שלמדו באל-קודס.  

רוב מוחץ של מקבלי הגלימה (909) מצטרפים למחוז תל אביב. לכוח הזה של מחוז תל אביב אין כל ביטוי במוסדות המרכזיים של הלשכה, שבה לכל מחוז ייצוג שווה. החלוקה האמורה למחוזות צריכה היתה להתבטל, במסגרת הרפורמה המתוכננת במוסדות הלשכה, אך השרה שקד - שבתחילה תמכה בשינוי - הסירה אותו לבסוף מהרפורמה, בצעד שעל פי הנטען נועד לזכות בתמיכת יו"ר הלשכה בוועדות לבחירת שופטים ולבחירת היועץ המשפטי לממשלה.

שאר עורכי הדין החדשים מצטרפים למחוזות ירושלים (174), חיפה (184), דרום (154) וצפון (74).

התפלגות המוסמכים החדשים לפי מקום הלימוד מגלה כי בקרב האוניברסיטאות, מספר בוגרי האונ' העברית מתוך כלל 1,495 המוסמכים החדשים עומד על 109; מספר בוגרי אונ' תל אביב - 115; בוגרי אונ' בר אילן - 118; ובוגרי אונ' חיפה - 72.

אמנם שיעור בוגרי המכללות בקרב הנבחנים בבחינת הסמכה האחרונה עמד על כ-80%, אולם שיעורם בקרב אלו שעברו אותה, והוסמכו היום, ירד לכ-70%, בהתפלגות הבאה: מוסמכים בוגרי הקריה האקדמית אונו - 298 (פי שלוש, בערך, מ-109 בוגרי האונ' העברית); בוגרי המרכז האקדמי למשפט ועסקים - 134; המרכז הבינתחומי - 88; מכללת נתניה - 116; שערי משפט - 102; המכללה למנהל - 159; המרכז אקדמי כרמל - 50; מכללת ספיר - 47; המרכז האקדמי פרס - 38; וסוגרת את הרשימה המכללה האקדמית צפת עם 14 בוגרים שהוסמכו היום.

בין המוסמכים החדשים אף בניהם של ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) ושל הרב הראשי לישראל דוד לאו, ובתו של עו"ד נבות תל צור.

הבחינה האחרונה - שנחשבה לקשה במיוחד, עם 44 אחוזי מעבר - הינה האחרונה במתכונת הנוכחית בה נבחנים על הדין הפרוצדוראלי: החל ממועד נובמבר 2017 יתווסף לבחינה חלק של דין מהותי, שאמור, על פי הציפיה, לגרום לכך שהידע של המוסמכים החדשים יהיה איכותי יותר.