פרשת עו"ד יוסיפוף: למי שייכים 99 אלף שקל שנמצאו ברכבו?

ביהמ"ש המחוזי קבע כי המזומנים שנמצאו ברכבו של עורך-הדין המנוח, אינם שייכים לגרושתו - אלא למנהלי העיזבון בתיק פשיטת הרגל

עו"ד יורם יוסיפוף/ צלום:איל יצהר
עו"ד יורם יוסיפוף/ צלום:איל יצהר

למי שייכים 99 אלף שקל במזומן שנמצאו בשקית ברכבו של עורך-הדין המנוח, יורם יוסיפוף? ביהמ"ש המחוזי בת"א קבע אתמול (ד'), כי סכום כסף במזומן שנמצא ברכבו של יוסיפוף ביום פטירתו, אינו שייך לגרושתו, דורית לוי-יוסיפוף, אלא למנהלי העיזבון בתיק פשיטת הרגל של העיזבון.

עו"ד יורם יוסיפוף ז"ל נחשב בחייו לאחד מעורכי-הדין העשירים בארץ. שמו נקשר בעסקאות של מיליוני אירו, שבהן שימש כעו"ד עבור לקוחותיו באירופה, וגם בעסקאות שבהן היה מעורב בעצמו כאיש עסקים. יוסיפוף הלך לעולמו במפתיע באוקטובר 2016 מאירוע לבבי, בעיצומו של הליך פלילי שנוהל נגדו, בטענה להעלמות מס מעסקאות של מיליונים.

בעקבות מותו של יוסיפוף, קרו שני דברים: נסגר ההליך הפלילי נגדו, ונפתחה תיבת פנדורה שממנה פרצו בבת-אחת נושים של המנוח - מרביתם מלווים בשוק האפור - שטוענים לחובות עתק שהותיר אחריו יוסיפוף. עיזבונו של המנוח מתמודד בימים אלה עם טענות של נושים שונים לחובות עתק, שהותיר אחריו עו"ד יוסיפוף, בהיקף של יותר מ-600 מיליון שקל. בין החובות הנטענים נגד העיזבון, חוב של 520 מיליון שקל למס הכנסה.

מניעת הברחת נכסים

בנובמבר אשתקד מינה ביהמ"ש את עוה"ד רז מנגל ועופר שפירא למנהלי העיזבון, ובימים אלה הם עוסקים באיתור נכסיו של יוסיפוף ברחבי העולם. חלק מפעילות זו נעשית במסגרת בקשות סודיות שהם מגישים לביהמ"ש, מתוך כוונה למנוע הברחות נכסים, שלטענתם שייכים ליוסיפוף, אך מצויים בידיהם של גורמים שונים בארץ ובעולם.

בין הבקשות הסודיות הוגשה לבית המשפט המחוזי גם בקשה להשבת סך של 99 אלף שקלים במזומן שנתפסו ברכבו של יוסיפוף בעת שמת, ושהועברו על--ידי המשטרה לגרושתו של יוסיפוף, לוין-יוסיפוף, יחד עם חפצים אישיים שנמצאו ברכב. לטענת המנהלים המיוחדים, הסכום שייך לעיזבון ולא לגרושת המנוח.

המנהלים פנו לגרושת המנוח בסמוך למינויים, ומהודעות טקסט ששלחה להם עלה כי היא הסכימה להחזיר את הסכום האמור. אולם, משלא השיבה את הכספים, פנו מנהלי העיזבון לביהמ"ש וביקשו צו המורה עליה להשיבו. בתגובה לצו שהוצא, השיבה לוין-יוסיפוף, כי בהתאם לייעוץ משפטי שקיבלה, היא אינה חייבת להשיב את הכספים, וכי יש לבטל את הצו. לטענתה, הכספים אינם שייכים ליוסיפוף או לעיזבונו אלה לה. הסכום המזומן נטען, מהווה חלק מהכספים הקשורים למכירה לצד שלישי של בית ברחוב מגדל שורשן 6 בשכונת אפקה בתל אביב, שהיה בבעלות משותפת של עו"ד יוסיפוף המנוח ושלה ושימש למגוריה. לטענתה, הכסף היה אמור לאפשר לה דיור חלופי תחת הבית שנמכר.

עוד נטען בתגובתה של גרושתו של יוסיפוף, כי כבר ב-2013, החלו נושים של יוסיפוף להפעיל עליו לחצים כבדים, עובדה שהובילה לשינוי האחזקות המשותפות להם בחברות שונות שהיו בבעלותם - היא העבירה מניות שהיו בבעלותה לידי עו"ד יוסיפוף, ובתמורה הוא הבטיח לה שתוכל לגור בבית ברחוב שורשן, כל עוד הוא לא יימכר. בהמשך לכך, בשנת 2015, נדרשה לפנות את הבית, והסכימה לכך בכפוף להבטחה כי יועבר לה סך של חצי מיליון שקל בעבור מימון דיור חלופי הולם, ושישולמו לה כספים על-חשבון חוב אחר.

ראיות בעל-פה

השופטת איריס לושי-עבודי דחתה את טענותיה של לוין-יוסיפוף וקבעה, כי הסכום שנמצא במכוניתו של יוסיפוף מהווה חלק מנכסי העיזבון. זאת לאחר שקבעה כי "לא הרימה את הנטל שהוטל עליה ולא סתרה את החזקה, לפיה הסכום במזומן שייך למנוח".

השופטת ציינה כי החזקה המשפטית ביחס למטלטלין היא כי המחזיק בהם הוא גם הבעלים שלהם, וחזקה זו לא נסתרה על-ידי גרושתו של יוסיפוף. "הראיה" היחידה שלוין-יוסיפוף הביאה לטענתה כי הכספים שייכים לה, היא הצהרתה בדבר אמירות בעל-פה שעו"ד יוסיפוף המנוח אמר לה - "וכמובן שעל 'ראיה' זו לא ניתן להסתמך" , קבעה השופטת לושי-עבודי, והורתה על העברת סכום הכסף לידי מנהלי העיזבון.

בנוסף, התירה השופטת למנהלי העיזבון, מנגל ושפירא, להשתמש בסכום הכסף לצורך מימון חלק מהוצאות הליך ניהול העיזבון על-ידם; וזאת בכפוף להגשת בקשות פרטניות בנוגע לשימוש בכספים על-מנת למלא את תפקידם.

תעלומת המיילים המחוקים

הסכום שהיה במחלוקת בין מנהלי העיזבון לגרושתו של יוסיפוף נמוך ביחס להיקף החובות שנחשפו בפרשה, ואולם משקף במשהו את המכשולים עימם מתמודדים מנהלי העיזבון מאז מינוים. בפרשה זו, מתברר כל פעם מחדש, כי "רב הנסתר על הגלוי". מ"תיבת פנדורה" שנפתחה עם פטירתו של עו"ד יוסיפוף, פרצו טענות לחובות עתק, הליך בוררות שקיים מול גורמים מהעולם התחתון אצל הרב ישעיהו פינטו והמון שאלות פתוחות בנוגע לעסקאות שביצע והיקף הנכסים שלו ברחבי העולם. בין היתר, בוחנים מנהלי העיזבון מה עלה בגורלו של קזינו במלון "הילטון פארק ליין", שעו"ד יוסיפוף רכש לכאורה בלונדון; ואם יוסיפוף באמת חב את אותו חוב ענק שדורשת רשות המסים מהעיזבון.

בנוסף, כפי שפורסם ב"גלובס", הפך תיק העיזבון של יוסיפוף לזירת קרב בין גוגל העולמית למנהלי העיזבון. המתאבקים בזירה - גם המשפטית - מתגוששים סביב השאלה העקרונית מה הם התנאים שבהם תחויב גוגל לחשוף סיסמה של בעל חשבון שהלך לעולמו. בין היתר, התברר לאחרונה כי יומיים לפני שמנהלי העיזבון קיבלו לידיהם את המחשב הנייד של יוסיפוף המנוח, "מישהו" מחק חלק מהמיילים שהיו שמורים בחשבון הגוגל שלו. מי? עדיין לא ידוע. למה? עדיין לא ידוע. מה היה תוכן המיילים? גם עדיין לא ידוע.

את התשובות לשאלות הללו ואחרות מנסים מנהלי העיזבון לקבל בימים אלה, תוך שהם מבקשים מבית המשפט לחייב את חברת גוגל העולמית לחשוף בפניהם את תוכן המיילים שנמחקו. אולם, גוגל מערימה קשיים ומתעטפת בהגנת החוק האמריקאי, שלגישתה אוסר עליה לחשוף את המיילים הללו.