גבר. 35-54. גר במרכז. 30 אלף ש' בחודש. ומחזיק רכב חברה

האוצר פרסם סקירה על הפרופיל הממוצע לבעל רכב צמוד מהעבודה ■ מספר הגברים המחזיקים ברכב צמוד מהעבודה - פי 4 ממספר הנשים ■ הגברים גם מחזיקים במכוניות יקרות יותר

ליסינג / צילום: שאטרסטוק
ליסינג / צילום: שאטרסטוק

גבר בגיל העמידה שמתגורר במרכז הארץ, מרוויח מעל 30 אלף שקל בחודש ומחזיק ברכב ששוויו הממוצע נאמד ב-168 אלף שקל - זה הפרופיל הממוצע של שכיר המקבל רכב צמוד מהעבודה. נתונים שמפרסם היום (ב') הכלכלן הראשי באוצר חושפים את היקף תופעת הרכב הצמוד, הנחשבת לאחת הסיבות לכך שמדינת ישראל מזניחה באופן שיטתי את פיתוח תשתיות התחבורה הציבורית.

350 אלף שכירים בישראל, ולעתים גם בני משפחותיהם, אינם זקוקים לשירותי התחבורה הציבורית משום שהם משתמשים ברכב נוסעים פרטי, בבעלות חברה או מושכר מחברת ליסינג, שהועמד לרשותם ללא הגבלות. השכירים האלה הם 10% מכלל השכירים במשק, אך מרביתם מתגוררים במרכז הארץ ואחראיים מרכזיים לגודש התנועה בכניסות למרכזי הערים.

התמורה היחידה שמשלמים בעלי הרכב הצמוד היא במס הכנסה - זקיפת המס בגין רכב צמוד היא למעשה תוספת שכר בגובה של 2.5% משווי הרכב לשכר החודשי. הנתונים מפרסם היום האוצר מבוססים על נתוני רשות המיים. מאז הועלתה בשנת 2007, עומדת הזקיפה הממוצעת בגין רכב צמוד על 3,200 שקל  - כשעל רכב היברידי או חשמלי עומדת הזקיפה על 500 או 1,000 שקל בלבד.

כלל מחזיקי רכב צמוד צפויים לשלם ב-2017 מסים בהיקף של כ-5.6 מיליארד שקל בגין זקיפת שווי הטבה, לעומת 3.4 מיליארד שקל שהיו משלמים לפי שווי השימוש המופחת שהיה נהוג עד לשנת 2007. במלים אחרות, העלאת שווי השימוש בשנת 2008 מכניסה לקופת המדינה כ-2.2 מיליארד שקל לשנה.

לטענת האוצר שיעור שווי השימוש המוטל בישראל הוא אחד מהגבוהים בעולם: בין המדינות הקובעות את שווי השימוש על פי מחיר המחירון, כמו בישראל, השיעור בנורבגיה דומה לשיעור הישראלי - 2.5% ורק בבריטניה השיעור גבוה יותר - 2.9%, אך במדינה זו (ועוד בבלגיה) נקבעים שיעורים מופחתים, עד ל-0.42% בבריטניה (ועד ל-0.33% בבלגיה) לרכבים ירוקים בעלי פליטות נמוכות.

בממוצע, בעל רכב צמוד משתכר 30 אלף שקל לחודש, פי 3.7 משכיר שאיננו בעל רכב צמוד - המשתכר בממוצע כ-8,000 שקל לחודש בלבד.

באזור ה"מרכז-פריפריה", הכולל ירושלים, חיפה ויהודה ושומרון, אין הבדל משמעותי בין אחוז בעלי הרכב הצמוד לכלל האוכלוסייה. לעומת זאת, באזור המרכז גרים 55.5% מבעלי הרכב הצמוד - לעומת 44.2% בלבד בכלל האוכלוסייה, ואילו אזור הפריפריה מיוצג בחסר ובו מתגוררים רק 22.8% ממחזיקי הרכב הצמוד לעומת 31.7% מכלל האוכלוסייה.

בהתאם לכך, עולה ש-12% מהשכירים הם בעלי רכב צמוד במרכז לעומת 7% בפריפריה. כמו כן נמצא שעלות הרכב הצמוד במרכז גבוהה ב-10% מעלות הרכב הצמוד בפריפריה. בני 35‑54 מחזיקים ב-57% מהרכבים הצמודים למרות שהם מהווים כ-39% בלבד מכלל אוכלוסיית השכירים. בשכבת גיל זו, 14% מהאוכלוסייה מחזיקים ברכב צמוד.

על כל אישה המחזיקה ברכב צמוד, ישנם כ- 4 גברים המחזיקים ברכב צמוד. כמו כן מחיר הרכב המוחזק על ידי גברים גבוה ב-9% בממוצע ממחיר הרכב המוחזק על ידי נשים.

קווים לדמותם
 קווים לדמותם